3 877 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Motorvärmare löser jordfelsbrytare
Mot slutet av vintern som varit så började min jordfelsbrytare lösa ut så fort jag satte i kontakten till motorvärmaren (som också försörjer kupevärmare och batteriladdare, allt från Calix). Jag gjorde inget åt det då, men nu börjar det bli dags att få ordning på det till kommande vinter.
Jag har plockat isär alla skarvar och uteslutit batteriladdare, kupevärmare och kablar. Men när själva motorvärmaren är ansluten så löser jordfelsbrytaren direkt. När jag mäter resistansen (med multimeter) över värmaren så får jag 90 Ohm mellan fas och nolla och 900 kOhm (tror jag, den visar 900 på mätområde 0-2000k) mellan fas och jord. Det låter rimligt i mina öron.
Motorvärmaren är en slangvärmare.
Jordfelsbrytaren är gemensam för hela elanläggningen.
Så frågan är om det är fel på motorvärmaren (verkar osannolikt) eller om det är summan av alla läckströmmar som når ett kritiskt läge när jag pluggar in den (verkar också osannolikt) eller något annat (som jag inte kan föreställa mig vad det skulle kunna vara).
Jag har plockat isär alla skarvar och uteslutit batteriladdare, kupevärmare och kablar. Men när själva motorvärmaren är ansluten så löser jordfelsbrytaren direkt. När jag mäter resistansen (med multimeter) över värmaren så får jag 90 Ohm mellan fas och nolla och 900 kOhm (tror jag, den visar 900 på mätområde 0-2000k) mellan fas och jord. Det låter rimligt i mina öron.
Motorvärmaren är en slangvärmare.
Jordfelsbrytaren är gemensam för hela elanläggningen.
Så frågan är om det är fel på motorvärmaren (verkar osannolikt) eller om det är summan av alla läckströmmar som når ett kritiskt läge när jag pluggar in den (verkar också osannolikt) eller något annat (som jag inte kan föreställa mig vad det skulle kunna vara).
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Detta innebär väl precis vad du skriver - att JFBn löser inte för dessa, men den löser när slangvärmaren i inkopplad? Då vet du vad som är fel. Det är också den mest troliga orsaken. Värmeelement av olika slag brukar börja läcka ström förr eller senare. Vanligen visar det sig först när de blir varma. I ditt fall verkar det ske direkt. Det kan behövas en högre mätspänning för att påvisa detta, men det låter ju som att vi vet svaret. Slangvärmaren behöver bytas.B Bigfoot skrev:
Då så, om ingen elguru tycker att jag ska börja skruva ur proppar eller liknande för att utesluta andra "konstiga" fel så är det väl bara att beställa en ny värmare. (En megger hade nog varit trevlig att ha, men de kostar ju en slant.)
Trist nog så är den bara drygt tre år gammal (med tre års garanti förstås) och sparsamt använd, så man kan tycka den borde överlevt lite längre.
Trist nog så är den bara drygt tre år gammal (med tre års garanti förstås) och sparsamt använd, så man kan tycka den borde överlevt lite längre.
Då var det dags igen då, drygt två år höll den den här gången. Nu löser den jordfelsbrytare och säkringar igen. 95 ohm över värmeelementetskontakter. 45 resp. 140 ohm till jord. Är det inte bättre kvalitet på Calix nu för tiden eller är det jag som har otur?
(Glykolen är Biltemas long-life + dest.vatten.)
(Glykolen är Biltemas long-life + dest.vatten.)
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det låter konstigt. Jag har inte så mycket erfarenhet av motorvärmare, men jag var nog av uppfattningen att de brukar hålla mycket längre än så.
Du har inget knas med hur den är monterad? Det jag framförallt tänker skulle kunna knäcka en sådan värmare är om den på något sätt går torr. Men det är väl omöjligt i kylsystemet?
Eller om det är fel modell för bilen, så att änden på den slår emot något i motorn.
Du har inget knas med hur den är monterad? Det jag framförallt tänker skulle kunna knäcka en sådan värmare är om den på något sätt går torr. Men det är väl omöjligt i kylsystemet?
Eller om det är fel modell för bilen, så att änden på den slår emot något i motorn.
Jag har haft och har motorvärmare från Calix i mer än 30 år. De användes flitigt varje vinter. Alltså tusentals gånger men aldrig någonsin gick de sönder. Visst, "metallduschslangen" rostade men de fungerade lika bra för det.
Min nuvarande vinterJagga har naturligtvis blockvärmare även den.
Min nuvarande vinterJagga har naturligtvis blockvärmare även den.
Det finns inte så stort utrymme för att göra fel, manualen är ganska tydlig och slangarna passar bara på ett sätt. Den kan väl paja om den används innan man fått ur luften ur systemet, men efter det lär det ju knappast uppstå spontana luftfickor långt nere i kylsystemet.H hempularen skrev:
Jag har också erfarenhet av att de håller i evighet, men den erfarenheten är också främst grundad i gamla blockvärmare. (Ett tag hade jag en p-plats på jobbet där värmaren fick stå inkopplad hela dagarna.) Det här är en slangvärmare, så det strömmar väl inte lika fritt, men annars är det väl samma princip.Intet skrev:
Ny är i alla fall beställd och den gamla reklamerad. (Garantin verkar vara kortad från tre år till två år nu, så det kan man ju spekulera om orsaken till. Men konsumentköplagen säger ju tre års reklamationsrätt.)
En sådan hade jag i en annan vinterJagga. Köpte för 50.kr på en loppis. Den med rak sexa. Den fungerade nästan lika bra som blockvärmaren. Sålde den efter några år så vad somhände sedan, vet jag naturligtvis inte.B Bigfoot skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden