Har skruvat loss kåpan för lamputtaget (står Eljo 100884/89) på insidan av kåpan.
Sladdarna sitter fast i små fästen som jag inte lyckats koppla loss. Att dra ut sladden går inte. Varit rätt försiktig för att inte skada komponenterna.
Sladdarna sitter fast i små fästen som jag inte lyckats koppla loss. Att dra ut sladden går inte. Varit rätt försiktig för att inte skada komponenterna.
Bästa svaret
Uttaget har snabbkopplingar, men tyvärr så ser det ut som att du har monterat bort förmycket. Blecken ska hållas på plats av en grön plastdetalj. Denna plastdel har "knappar" som man trycker in som i sin tur trycker på metallblecken och frigör ledarna.
Antingen återmonterar du den, eller så trycker du försiktigt med en skruvmejsel på de mindre metallbleck som syns i hålen på respektive metalldel, samtidigt drar du ut ledaren.
Edit, lånade bild från din andra tråd, här skulle du ha slutat montera ned utan istället tryckt på ytorna på den gröna plastbiten, här inringande i rött:
Antingen återmonterar du den, eller så trycker du försiktigt med en skruvmejsel på de mindre metallbleck som syns i hålen på respektive metalldel, samtidigt drar du ut ledaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit, lånade bild från din andra tråd, här skulle du ha slutat montera ned utan istället tryckt på ytorna på den gröna plastbiten, här inringande i rött:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har helt rätt. Jag tog bort förmycket, efter att ha både tryckt in samt dragit ut plastblecken. Tyvärr rörde sig inte sladdarna då.J JSten skrev:Uttaget har snabbkopplingar, men tyvärr så ser det ut som att du har monterat bort förmycket. Blecken ska hållas på plats av en grön plastdetalj. Denna plastdel har "knappar" som man trycker in som i sin tur trycker på metallblecken och frigör ledarna.
Antingen återmonterar du den, eller så trycker du försiktigt med en skruvmejsel på de mindre metallbleck som syns i hålen på respektive metalldel, samtidigt drar du ut ledaren.
[bild]
jag förde försiktigt in en tunn skruvmejsel på insidan utav blecken och fick på så sätt ut sladdarna. Tack för din hjälp.
Nu har jag stött på lite fler klurigheter 
Skall sätta upp samma typ utav Philips takspots som förra tråden jag skapade, denna gång i en annat rum (tidigare varit två små rum, ej vi som renoverat). Ena dosan (A) ser normal ut medan andra (B) har två N samt två jordkablar som går in i blecket under kåpan, ser rätt skumt ut. Dessutom går två sladdar ut som är kopplade i en wago och inte används. Båda kåporna verkar vara sammankopplade, de aktiveras med samma dimmer.
Dels börjar det bli utmanande att utröna i vilken ledd jag kan börja borra, men framför allt hur jag ska ställa mig till dosa B?
Skall sätta upp samma typ utav Philips takspots som förra tråden jag skapade, denna gång i en annat rum (tidigare varit två små rum, ej vi som renoverat). Ena dosan (A) ser normal ut medan andra (B) har två N samt två jordkablar som går in i blecket under kåpan, ser rätt skumt ut. Dessutom går två sladdar ut som är kopplade i en wago och inte används. Båda kåporna verkar vara sammankopplade, de aktiveras med samma dimmer.
Dels börjar det bli utmanande att utröna i vilken ledd jag kan börja borra, men framför allt hur jag ska ställa mig till dosa B?
Klicka här för att svara




