4 335 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Avverka träd utan tillstånd på samfällighet
Vad händer om man avverkar ett träd på en samfällighet där det råder oklara ägarförhållanden? Det finns ju ingen att ersätta?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 639 inlägg
Vad är syftet med att fälla trädet ifråga? Du bor enligt ditt nick på landet, så då utgår jag från att det är någon slags bysamfällighet. Vad är ändamålet med samfälligheten, och varför är ägarförhållandena oklara?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Oklara ägarförhållanden får du nog precisera.
I grund och botten så får du inte avverka andras träd.
Om det är en gammal marksamfällighet utan samfällighetsförening som förvaltar den så är det de delägande (=samfällda) fastigheternas ägare som får ställa krav på dig. Om det inte är utrett vilka dessa fastigheter är... ja då händer inte så mycket om ingen utreder detta.
Sen finns ju strandskydd på sina håll också som kan väcka miljöenheten på kommunen.
Om det är en gammal marksamfällighet utan samfällighetsförening som förvaltar den så är det de delägande (=samfällda) fastigheternas ägare som får ställa krav på dig. Om det inte är utrett vilka dessa fastigheter är... ja då händer inte så mycket om ingen utreder detta.
Sen finns ju strandskydd på sina håll också som kan väcka miljöenheten på kommunen.
Samfälligheten användes tidigare av bönder från trakten men idag finns inga bönder och det finns inga kända delägare. Det kräver en utredning. Syftet med att fälla trädet var förmodligen för att det var i vägen för en parkering som han fått för sig att göra på samfälligheten, men det får man knappast göra utan tillstånd från markägaren.SågspånPappspikEternit skrev:
Men böndernas stamfastigheter finns ju kvar och har ägare. Är det helt enkelt inte dessa fastigheter som äger marken samfällt numera?borpålandet skrev:
Samfälligheten användes tidigare av bönder från trakten men idag finns inga bönder och det finns inga kända delägare. Det kräver en utredning. Syftet med att fälla trädet var förmodligen för att det var i vägen för en parkering som han fått för sig att göra på samfälligheten, men det får man knappast göra utan tillstånd från markägaren.
Kanske. Lantmäterier säger bara att det är oklart. Det blir en utredning i så fall. Ingen har brytt sig om skogen de senaste 50 åren men man får inte göra något marken eftersom det inte finns någon att avtala med. Så grannen kanske kommer undan med sina avverkningar. Då lär andra också börja ta för sig.Claes Sörmland skrev:
Vi har en restfastighet från att samhället byggdes här som saknar känd ägare. En gubbe som dog för snart 100 år sedan står som ägare i fastighetsregistret. Ett litet helsike eftersom ingen tar ansvar för vegetationen framför folks tomter. Så folk fäller träd vartefter de blir problem för den enskilde.borpålandet skrev:
Kanske. Lantmäterier säger bara att det är oklart. Det blir en utredning i så fall. Ingen har brytt sig om skogen de senaste 50 åren men man får inte göra något marken eftersom det inte finns någon att avtala med. Så grannen kanske kommer undan med sina avverkningar. Då lär andra också börja ta för sig.
Bästa svaret
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 639 inlägg
Samfälligheten är troligen bildad under Laga skiftet, och hade ett bestämt syfte. Läs byns skiftesdokument, så bör det bli tydligare. Dokumenten finns hos Lantmäteriets e-tjänst Historiska kartor.borpålandet skrev:
Kanske. Lantmäterier säger bara att det är oklart. Det blir en utredning i så fall. Ingen har brytt sig om skogen de senaste 50 åren men man får inte göra något marken eftersom det inte finns någon att avtala med. Så grannen kanske kommer undan med sina avverkningar. Då lär andra också börja ta för sig.
Det som beslutades då gäller fortfarande, tills Lantmäteriet fattar nya beslut.
Då jag högg vindfällen i bysamfälld skog krävdes det tillstånd från byastyrelsen. Finns det ingen byastyrelse måste ni sammankalla tillräckligt många delägare det vill säga ägarna till fastigheter med mantal och utse en styrelse.SågspånPappspikEternit skrev:
Grindprinciperna i jordabalken i Svea Rikes Lag av år 1734 gäller ännu både i Sverige och Finland.
I Sverige är det samfällighetslagen som gäller sedan 70-talet:H heimlaga skrev:Då jag högg vindfällen i bysamfälld skog krävdes det tillstånd från byastyrelsen. Finns det ingen byastyrelse måste ni sammankalla tillräckligt många delägare det vill säga ägarna till fastigheter med mantal och utse en styrelse.
Grindprinciperna i jordabalken i Svea Rikes Lag av år 1734 gäller ännu både i Sverige och Finland.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150
Det fungerar väl som vanligt att allt är ok tills det inte är det och någon kräver en förrättning av lantmäteriet och ni får en offciell förening.
Det finns väl lokala föreningar som har tagit på sig att bestämma om diverse samfälligheter... byråd/bystugeföreningen/idrottsföreningar etc etc och det fungerar tills det inte gör det.
/ATW
Det finns väl lokala föreningar som har tagit på sig att bestämma om diverse samfälligheter... byråd/bystugeföreningen/idrottsföreningar etc etc och det fungerar tills det inte gör det.
/ATW
Klicka här för att svara
