Vad är syftet med att fälla trädet ifråga? Du bor enligt ditt nick på landet, så då utgår jag från att det är någon slags bysamfällighet. Vad är ändamålet med samfälligheten, och varför är ägarförhållandena oklara?
 
Oklara ägarförhållanden får du nog precisera.
 
Claes Sörmland
I grund och botten så får du inte avverka andras träd.

Om det är en gammal marksamfällighet utan samfällighetsförening som förvaltar den så är det de delägande (=samfällda) fastigheternas ägare som får ställa krav på dig. Om det inte är utrett vilka dessa fastigheter är... ja då händer inte så mycket om ingen utreder detta.

Sen finns ju strandskydd på sina håll också som kan väcka miljöenheten på kommunen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
borpålandet
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad är syftet med att fälla trädet ifråga? Du bor enligt ditt nick på landet, så då utgår jag från att det är någon slags bysamfällighet. Vad är ändamålet med samfälligheten, och varför är ägarförhållandena oklara?
Samfälligheten användes tidigare av bönder från trakten men idag finns inga bönder och det finns inga kända delägare. Det kräver en utredning. Syftet med att fälla trädet var förmodligen för att det var i vägen för en parkering som han fått för sig att göra på samfälligheten, men det får man knappast göra utan tillstånd från markägaren.
 
Claes Sörmland
borpålandet borpålandet skrev:
Samfälligheten användes tidigare av bönder från trakten men idag finns inga bönder och det finns inga kända delägare. Det kräver en utredning. Syftet med att fälla trädet var förmodligen för att det var i vägen för en parkering som han fått för sig att göra på samfälligheten, men det får man knappast göra utan tillstånd från markägaren.
Men böndernas stamfastigheter finns ju kvar och har ägare. Är det helt enkelt inte dessa fastigheter som äger marken samfällt numera?
 
  • Gilla
anaitis och 2 till
  • Laddar…
borpålandet
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men böndernas stamfastigheter finns ju kvar och har ägare. Är det helt enkelt inte dessa fastigheter som äger marken samfällt numera?
Kanske. Lantmäterier säger bara att det är oklart. Det blir en utredning i så fall. Ingen har brytt sig om skogen de senaste 50 åren men man får inte göra något marken eftersom det inte finns någon att avtala med. Så grannen kanske kommer undan med sina avverkningar. Då lär andra också börja ta för sig.
 
Claes Sörmland
borpålandet borpålandet skrev:
Kanske. Lantmäterier säger bara att det är oklart. Det blir en utredning i så fall. Ingen har brytt sig om skogen de senaste 50 åren men man får inte göra något marken eftersom det inte finns någon att avtala med. Så grannen kanske kommer undan med sina avverkningar. Då lär andra också börja ta för sig.
Vi har en restfastighet från att samhället byggdes här som saknar känd ägare. En gubbe som dog för snart 100 år sedan står som ägare i fastighetsregistret. Ett litet helsike eftersom ingen tar ansvar för vegetationen framför folks tomter. Så folk fäller träd vartefter de blir problem för den enskilde.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…

Bästa svaret

borpålandet borpålandet skrev:
Kanske. Lantmäterier säger bara att det är oklart. Det blir en utredning i så fall. Ingen har brytt sig om skogen de senaste 50 åren men man får inte göra något marken eftersom det inte finns någon att avtala med. Så grannen kanske kommer undan med sina avverkningar. Då lär andra också börja ta för sig.
Samfälligheten är troligen bildad under Laga skiftet, och hade ett bestämt syfte. Läs byns skiftesdokument, så bör det bli tydligare. Dokumenten finns hos Lantmäteriets e-tjänst Historiska kartor.
Det som beslutades då gäller fortfarande, tills Lantmäteriet fattar nya beslut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Samfälligheten är troligen bildad under Laga skiftet, och hade ett bestämt syfte. Läs byns skiftesdokument, så bör det bli tydligare. Dokumenten finns hos Lantmäteriets e-tjänst Historiska kartor.
Det som beslutades då gäller fortfarande, tills Lantmäteriet fattar nya beslut.
Då jag högg vindfällen i bysamfälld skog krävdes det tillstånd från byastyrelsen. Finns det ingen byastyrelse måste ni sammankalla tillräckligt många delägare det vill säga ägarna till fastigheter med mantal och utse en styrelse.
Grindprinciperna i jordabalken i Svea Rikes Lag av år 1734 gäller ännu både i Sverige och Finland.
 
Claes Sörmland
H heimlaga skrev:
Då jag högg vindfällen i bysamfälld skog krävdes det tillstånd från byastyrelsen. Finns det ingen byastyrelse måste ni sammankalla tillräckligt många delägare det vill säga ägarna till fastigheter med mantal och utse en styrelse.
Grindprinciperna i jordabalken i Svea Rikes Lag av år 1734 gäller ännu både i Sverige och Finland.
I Sverige är det samfällighetslagen som gäller sedan 70-talet:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I Sverige är det samfällighetslagen som gäller sedan 70-talet:

[länk]
Ja i Finland har vi också en nyare lag men grundprinciperna är de samma.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det fungerar väl som vanligt att allt är ok tills det inte är det och någon kräver en förrättning av lantmäteriet och ni får en offciell förening.

Det finns väl lokala föreningar som har tagit på sig att bestämma om diverse samfälligheter... byråd/bystugeföreningen/idrottsföreningar etc etc och det fungerar tills det inte gör det.

/ATW
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.