Byggahus.se
Hej,
Har precis burit in ett golv från Moelven, massivt furu, i rummet som det ska läggas i. Nu ska det ligga där en vecka före montering. En lite dum fråga, men visst måste jag öppna alla plastförpackningarna för att veckan i rummet skall göra någon skillnad. Eller?
/Ola
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

När jag köpte parkettgolv från Tarkett så stod det i deras instruktion hur man skulle göra. Har inte Moeleven någon instruktion där det framgår vad som gäller just det golvet.

Men på en vecka så hinner ju temperaturen bli samma inne i en förpackning som utanför.
 

Bästa svaret

Golvet ska ligga till sig i obruten förpackning på alla golv jag sett.
 
Nej, inga golvpaket ska öppnas innan läggning. De ska uppnå samma temperatur som rummets och sedan läggas/monteras
 
Ok. Tack! Jag fick för mig att man ville uppnå samma fuktkvot också. Lät konstigt att golvet skulle ligga i rummet en hel vecka för att få samma temperatur.
Golvet är ganska tätt inplastat i krympplast, därav frågan. Tror bara det fanns läggningsinstruktion, men skall kolla noggrant imorgon.
 
Tack för rätta svar! Förpackningarna skall inte brytas. Dock verkar jag ha tänkt rätt om att även fuktkvoten är en faktor som skall få anpassa sig.

"Trä är ett levande material som påverkas av omgivningens luftfuktighet. Därför är det viktigt att förvara golvet inomhus i den miljö där det ska läggas. Det gör att golvet får tid att anpassa sig till luftfuktigheten i rummet och kommer därför att bli mer formstabilt."
Från: https://www.moelven.com/se/se/tra-inomhus/tragolv/moelvengolvet-arctic---furu/

"Låt träet acklimatisera sig När du får hem träprodukterna ska du ge dem tid att vänja sig vid inomhusklimatet – i det rum eller motsvarande där det skall monteras (komfortzon 18–20 C och en RF 30–70%) och i minst en vecka. Låt dem vara kvar i obruten förpackning. Följer du det här rådet får du formstabila träprodukter som rör sig mindre"
Från: https://www.moelven.com/globalassets/inriver/documents/lat-naturen-komma-hem-2021.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.