T TechChad skrev:
Är det inte bara bättre att köpa en sådan här:

[länk]
Och hur gör jag då om jag vill kunna dimmra bägge brytarna?

T
Ska jag hjälpa dig så skulle det behöva vetas vad och hur du vill att det ska funka. Ska du ha dubbla trappfunktioner eller är det bara en trappfunktion och sedan en "vanlig" enkelbrytare?

T TechChad skrev:
Ska jag hjälpa dig så skulle det behöva vetas vad och hur du vill att det ska funka. Ska du ha dubbla trappfunktioner eller är det bara en trappfunktion och sedan en "vanlig" enkelbrytare?
Skulle vilja ha dubbla trappfunktioner och kunna dimmra bägge två

Vad avses med "plejad dosa". Kanske tänker du på Plejd och deras grejer?
Dom har en dosdimmer (DIM-02) med dubbla utgångar, den kan du använda för att uppnå önskad funktion.

Schematisk ritning av en Plejd dosdimmer DIM-02 med dubbla utgångar och anslutningar märkta.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
T
Dimmern som ts har köpt har ju faktiskt ingångar för externa tryckknappar så den går att styra från flera håll.

Dock är den lite omodern med minst 50va belastning per kanal (ej lämplig för led) samt att kanal 2 måste ha sin belastning ansluten för att kanal 1 ska fungera.

T TechChad skrev:
Du kan välja vilken du av dom två som nämnts ovan. Plejden har Bluetooth och lite roligare däeför. Vadsbo är billigare. Båda är kvalitets produkter.

Sedan kan du läsa mer i denna tråd om hur du ska koppla:
T TechChad skrev:
Du kan välja vilken du av dom två som nämnts ovan. Plejden har Bluetooth och lite roligare däeför. Vadsbo är billigare. Båda är kvalitets produkter.

Sedan kan du läsa mer i denna tråd om hur du ska koppla:

[länk]

[länk]
alm82 Andreas La Motte skrev:
Dimmern som ts har köpt har ju faktiskt ingångar för externa tryckknappar så den går att styra från flera håll.

Dock är den lite omodern med minst 50va belastning per kanal (ej lämplig för led) samt att kanal 2 måste ha sin belastning ansluten för att kanal 1 ska fungera.
men då kan jag använda befintlig krondimmer? Och bara köpa en dosdimmer och sätta bakom för att kunna få trapp funktion på båda brytarna?

Man kan inte ha 2 dimmers i serie!
Problemet som nämnts tidigare, är att den av gammal modell för glödtrådslampor som du fått funkar inte mot en modern Led! Det faller på min effekten tydligen 50 VA

L Leif i Skåne skrev:
Man kan inte ha 2 dimmers i serie!
Problemet som nämnts tidigare, är att den av gammal modell för glödtrådslampor som du fått funkar inte mot en modern Led! Det faller på min effekten tydligen 50 VA
så om jag kör en d-trapp med fjädrar och dos dimmer. Kan jag dimmra 2 separata lampor med trappfunktion? Just nu har jag ju en d-trapp som det är en fas som är byglad. 2 mellantrådar och 2 tändtrådar. Eller hur är lättaste sättet att Finder att fungera?

• Gilla
Chefcopperfield
  • Laddar…
S Stefan Westerberg skrev:
så om jag kör en d-trapp med fjädrar och dos dimmer. Kan jag dimmra 2 separata lampor med trappfunktion? Just nu har jag ju en d-trapp som det är en fas som är byglad. 2 mellantrådar och 2 tändtrådar. Eller hur är lättaste sättet att Finder att fungera?
Svar ja!
Som jag tolkar din text med d-trapp så vill du styra 2 separata lampor från flera ställen i bostaden?
Det har ingen betydelse om det är en dubbeltrapp eller kronbrytare som används skillnaden om det finns är en tia kanske i kostnad.
Med en modern dimmer som PLEJD kan man ha hur många tryckknappar, var som helst i bostaden för att dimma dina 2 lampor.

Se inlägg #7 för kopplingsschema.

Redigerat:
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Då blir det så att man kör fas,nolla och tändtrådar till puck? Sen fortsätter med tändtrådar till d-trappen genom 1,2 och kör mellantrådarna direkt i d-trappen? Är med på allt utom mellantrådarna tror jag

Bästa svaret

S Stefan Westerberg skrev:
Då blir det så att man kör fas,nolla och tändtrådar till puck? Sen fortsätter med tändtrådar till d-trappen genom 1,2 och kör mellantrådarna direkt i d-trappen? Är med på allt utom mellantrådarna tror jag
Nej!
Vilken puck skall du använda?
Dom sista 4 åren har jag bara använt PLEJD ( Över en miljon installerade)
Pucken ansluts med Fas + Nolla + Tändtråd som går till varje lampa. (Det räcker för miljöbelysning som tänd/ släkts dimmas enligt timer eller astrour, kan också styras via smartphone eller padda.)

Vill man dessutom tända / släcka / dimma med en återfjädrande kontakt så finns det flera metoder.
En är att låta Fas gå genom en eller flera återfjädrande kontakt som är parallellt kopplade Vidare till ingången som får 230V när man trycker på valfri kontakt. (Det motsvarar trappkoppling)

En annan metod är att använda en trådlös tryckknapp, den kan limmas upp på en vägg var som helst!
Den klarar 200`000 tryckningar under 15 år innan 2 knappcellsbatteri behöver bytas, det behövs inga ledningar för att fungera. (Den är omtyckt av elektriker då den löser problemet då det inte finns en dosa på lämplig plats)

Det är bara att välja.

Redigerat:
  • Gilla
Stefan Westerberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.