Fick felet med början igår. Återställde jordfelsbrytaren men efter någon timme löste den ut igen. Kopplade då på en extern jordfelsbrytare på min kyl och frys eftersom jag misstänkte att felet låg där. Min tanke var att om det är problem med kyl och frys skulle den fristående jordfelsbrytaren lösa ut också och med lite tur före brytaren i säkringsskåpet.

Återställde brytaren och efter cirka en timme löste BÅDA jordfelsbrytarna ut. Detta stärkte min teori om att felet var i kyl och frys. Utifrån min erfarenhet slog jag av säkringarna för kyl och frys, men efter ytterligare cirka en timme löste jordfelsbrytaren på centralen ut igen! Jag gick då igenom centralens säkringar en och en och kunde konstatera att problemet istället var sonrummets säkring (som även altanbelysningen går genom).

Jag satte därför på alla säkringar UTOM sovrummets säkring och nu har kyl och frys mm fungerat hela natten och morgonen. Ska felsöka utomhusbelysningen eftersom jag dragit ut alla kontakter inomhus i sovrummet utan att det har hjälpt.

Min fråga är varför löste den separata jordfelsbrytaren ut som jag hade kopplat enbart till kyl och frys? Borde inte den INTE löst ut eftersom felet inte var där? Svaret kan säkert vara värdefullt för flera som precis som jag testat så här och drsgit slutledningen att köpa ny kyl och frys.

Vilken typ av JFB använde du? Alla dagens portabla JFBer har nollspänningsutlösning så de slår alltid av när strömmen försvinner.

Om du har en äldre portabel JFB så kan det bero på att kylen är en induktiv last när kompressorn går och ger en puls när strömmen försvinner som får JFBn ur balans. Det är ganska vanligt för just äldre JFBer. Det kan hända lite av varje när strömmen bryts centralt i elcentralen, elektronik kan gå sönder osv.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Jordfelsbrytaren sitter på huvudcentralen. Vi installerade allt för ett år sedan då vi bytte från porslinsäkringar (utan jordfelsbrytare) till en ny central med jordfelsbrytare och automatiska brytare. Det står Hager på centralen. Den lösa extra jordfelsbrytaren jag satte på strömkabeln till kyl och frys var Biltemas https://www.biltema.se/bygg/elinsta...tGecetn7paqoql8dW0UPtCc5mRq6Jl28aAjZyEALw_wcB

Bästa svaret

Fairlane
När jordfelsbrytaren i centralen löser ut då försvinner strömmen på din JFB från Biltema. När strömmen försvinner på den så löser den också ut. Det är så de är konstruerade.

Tack för bra förklaring. Då vet jag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.