Min gruppcentral saknar reservplatser och nu skulle jag behöva ytterligare en grupp till en luftvärmepump. Det finns tre stycken trefasgrupper 1-3 samt 12 stycken enfasgrupper 4-15. Den sista fasen i grupp två är oanvänd och jag skulle vilja disponera om säkringarna som visas i skisserna.
Att detta fungerar tekniskt är jag övertygad om, men min fråga till experterna här är: Gör man så här? Lösningen får inte lysa "hempul".
Är inte elektriker och har inte sett så mycket, men skulle nog reagera på att det ser ovanligt ut med en tvåfasgrupp. Du tänkte alltså dra en ny kabel från centralen till pumpen? Annars om pumpen sitter nära tvättstugan skulle du ju kunna dra den tredje fasen vidare därifrån och slippa röra centralen.
Ett möjligt praktiskt (om än lösbart) problem är att det kanske inte finns någon ledig skruv för att fästa neutralledaren.
Jag ser inga konstigheter med att göra en sådan ommöblering, inte heller med en tvåfasgrupp. Det är begripligt att man behöver snåla lite om centralen är full.
Jag förmodar att de allra flesta enfasgrupper behåller sin fas? Flytt av grupper mellan faser kan annars skapa en obalans som man inte erfarit tidigare och lösa mätarsäkringar.
Det väcker också frågan ifall man ska numrera centralen med gruppnummer eller positionsnummer. Med nuvarande gruppnumrering får du ändra alla nummer på gruppförteckningen