Skulle öppna en takdosa med lamputtag för att kolla om ett vanligt uttag längre bort var kopplat där. Innan jag monterade av lamputtaget testade jag att mäta med spänning på och fick då, enligt bild, 283V.
Lampan styrs via återfjädrande brytare och en Sunricher Zigbee Dimmer.
Om jag testade att dimra samtidigt som jag mätte så varierande spänningen.

Jag har helt klart för dålig koll på hur en dimmer fungerar men låter detta rätt och rimligt? Framförallt tycker jag 283V låter skumt...

Multimeter visar 283V vid ett taklamputtag, används vid felsökning av elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mäter instrumentet True RMS?

Dåligt batteri i testaren? Har för mig att vissa testare ger konstiga resultat då.

Testa instrumentet mot något annat där du inte har en dimmer. Nästa fråga är om batteriet i instrumentet börjar bli dåligt. Enklare instrument visar för hög spänning om batteriet är dåligt.

Det beror på att instrumentet egentligen inte mäter spänning, utan jämför den uppmätta spänningen med en intern referensspänning. Mätprocessen går ut på att räkna fram att den mätta spänningen ex. är 110 ggr högre än referensspänningen. Om då batteriet är dåligt så lyckas instrumentet inte skapa en korrekt referens. Bättre instrument stänger då av sig och visar ingenting. Enklare instrument visar spänning så länge batteriet orkar driva displayen.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Instrumentet (Som är av billigare modell) visar korrekt i vanliga uttag. T.ex det uttag längre bort som var anledningen till att jag skulle öppna takdosan.
Huruvida den mäter True RMS vet jag ej då det är grekiska för mig :)

Så kolla/byta batteri låter som steg 1 att testa?

Sannolikt blir det ett mätfel pga hur dimmern "klipper" i spänningens sinuskruva. Även om dimmern är inställd på max ljusnivå så fås ingen ren sinukskurva efter dimmerns elektronik.

Z Zaazu skrev:
Instrumentet (Som är av billigare modell) visar korrekt i vanliga uttag. T.ex det uttag längre bort som var anledningen till att jag skulle öppna takdosan.
Huruvida den mäter True RMS vet jag ej då det är grekiska för mig :)

Så kolla/byta batteri låter som steg 1 att testa?
UT33C som du har verkar inte mäta True RMS, iaf hittar jag inget om det i specifikationerna. I korthet innebär det att den endast kommer visa rätt spänning för sinusformad AC. Iom att du har en dimmer där kan det tänkas att den påverkar vågformen på spänningen och då kommer instrumentet att visa fel.

• Gilla
Zaazu och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Som sagt utan true rms mätning så kommer du att få felaktigt mätvärde om du mäter på något som inte är sinusformat.

Lite enkelt uttryckt (skall försöka):

Om du har en konstant DC spänning på ex. 5V. Så får den en lampa att lysa med en viss styrka, för att den värmer upp glödtråden i lampan till en bestämd temperatur.

Om du istället har en växelspänning (AC), där topparna i den växlande sinusformade spänningen når 5V (+5v och -5V). Då värmer den också upp glödtråden. Men inte lika mycket, för mellan topparna är spänningen lägre. Lampan kommer inte att lysa lika starkt.

Därför får man öka växelspänningen lite tills lampan lyser exakt lika starkt. Med denna högre spännings säger man att spänningens "effektivvärde" är 5V. Det är alltså en växelspänning som ger lika mycket effekt som motsvarande likspänning.

När man anger en växelspänning på ex. 230V, så menar man 230V effektivvärde. Topparna på den spänningen är högre. Ett enkelt mätinstrument fungerar vid växelspänning, så att det helt enkelt likriktar mätspänningen så att den blir en pulserande DC spänning. Och den borde ju vara OK att mäta?

Nej tyvärr. För effekten, alltså det som värmer tråden, ändras med kvadraten på spänningen. En dubbelt så hög spänning ger 4ggr mer effekt till lampan.

Ett vanligt mätinstrument som mäter den här likriktade spänningen och får fram ett medelvärde, mäter det vi kallar "likriktat medelvärde", men det är helt värdelöst, för vi anger växelspänning som "effektivvärde". Så länge spänningen vi mäter är en sinusformad spänning, så kan man räkna med en konstant omräkningsfaktor. Det gör enkla mätinstrument. De mäter likriktat medlevärde, men visar det som effektivvärde, som stämmer OM spänningen är sinusformad.

Ett "true RMS" instrument, gör istället massor med snabba mätningar "samples" det tar alltså ögonblicksvärden som är mycket kortare än en period av växelspänningen. räknar det fram "effekten" av detta punktvärde (spänningen i kvadrat). Genom att sedan räkna ut medelvärdet av en mängd sådana kvadratiska medelvärden (och ta kvadratroten) så får man en äkta effektivvärdes spänning, det är så ett "true rms" instrument fungerar.

• Gilla
Zaazu och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Sedan tillkommer instrumentets prestanda att mäta rätt vid svårare vågformer, som kan skilja rätt mycket mellan olika True RMS-mätare. Anges som Crest-faktor. Billigare brukar ligga på 2-3. Tror att min Appa som ändå kostade 2500 bara ligger på runt 2,5, om ens det.

Hittade detta lite snabbt för er som inte vet vad det är: https://www.ecmweb.com/power-qualit.../crest-factor-a-key-troubleshooting-parameter

Finns säkert bättre genomgångar om man letar.

Edit: Bara 2, men så är den rätt gammal:

Skärmdump av specifikationer för AC-omvandlingstyp med genomsnittlig RMS-indikering och crestfaktor upp till 2.

Redigerat:
  • Gilla
Zaazu
  • Laddar…
Fantastiskt vilken kunskap som finns och hur mycket man lär sig här på forumet! Tack för hjälpen allesammans, nu har jag bättre koll på varför jag fick det värdet jag fick :)

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.