Slog av jordfelsbrytaren med grå spaken för att testa om ett uttag täcktes av denna men nu när jag ska vippa upp den igen fjädrar den bara ned till av-läget och huset är strömlöst..

• Jordfelsbrytare med nedtryckt grå spak, instruktionslapp och testknapp i ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja felsöka så som det står skrivet på texten.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Jo men varför skulle en säkring vara problemet när jag slog av brytaren själv?

Du kanske har ett eller flera små fel/läckage i din anläggning som inte märks i vanliga fall men som tillsammans är stora nog att störa återställningen.
Eller så kanske JFB gick sönder vid frånslaget, inte vanligt men det har hänt.

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle börja i den ändan - Slå av samtliga säkringar - Återställ JFB.
Går den att återställa - Dra upp säkringarna en och en till dess att du hittar ett eventuellt problem.

Sen går jordfelsbrytare sönder, jag fick en ny central ifjol och sen pajade undervärmen i ugnen som drog JFB - Gick att återställa men den släppte bara igenom 2 av 3 faser. Stressa för att köpa en ny, självklart på helgen, och problematiken löst.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Tack för era svar! Gjorde som föreslogs och nu fungerar det, skruvade ur alla säkringar varefter jfb gick att återställa. Alla säkringar nu åter på plats och jfb fungerar.

Nu undrar jag bara om jag ska misstänka fel på det utomhusuttag där jag hade min spänningsprovare när jag slog av jfb? Jag skulle kanske inte heller slagit av jfb med spaken utan använt testknappen istället?

Vad är det för spänningsprovare du använder? Äldre modeller av dessa, med en rad lysdioder, kan trigga jfb om mätning sker mellan fas och jord.

Bästa svaret

O
När en apparat startar drar den oftast lite mer ström än när den är i drift. Det kallas startstöm. Om apparat och/eller grupp har överledning mot jord så är den proportionell mot strömmens storlek. Min gissning är att när du har alla säkringar på och försöker vippa upp jordfelsbrytaren så blir summan av alla läckströmmar för stor pågrund av startströmmarna i alla grupper kommer samtidigt. När du slår på en säkring i taget kommer den puls startströmmen innebär en och en och når aldrig upp till de 30 mA som krävs för att lösa brytaren. Du har alltså, vilket inte är varken ovanligt eller särskilt farligt, små jordfel i mer än en grupp och/eller förbrukare. En elektriker kan givetvis felsöka med läckströmsmätare och hitta felen.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare ett skäl kan vara EMC-filter i elektronikapparater som tillsammans löser ut JFBn vid tillslag.

Hur som helst verkar det som att man behöver sektionera denna anläggning med flera JFBer för att komma runt problemet.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vad är det för spänningsprovare du använder? Äldre modeller av dessa, med en rad lysdioder, kan trigga jfb om mätning sker mellan fas och jord.
Det är en några år gammal modell med flera lysdioder som du beskriver. Den stoppas ju in i båda hålen i kontakten. Men den brukar inte trigga jfb, problemet uppstod ju när jag på eget bevåg slog av

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ytterligare ett skäl kan vara EMC-filter i elektronikapparater som tillsammans löser ut JFBn vid tillslag.

Hur som helst verkar det som att man behöver sektionera denna anläggning med flera JFBer för att komma runt problemet.
Bra tips, tack

Ett annat fel som du kan ha är att jord och nolla ligger ihop någon stans "långt ut" i systemet. Det är inte säkert att det löser JFB. Så jag tycker att du/elektrikern ska mäta upp alla grupper grupp för grupp och se om det är nått fel i anläggningen.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.