28 592 läst ·
143 svar
29k läst
143 svar
Skambud - mäklarens ansvar
I de budlistor som jag har tillgång till så står det:J JohanLun skrev:Ok, ja, då har mäklaren gjort rätt, men jag tycker ändå det är rimligt att kunna exkludera budgivare man inte vill sälja till (och DET är helt ok, säljaren får bestämma helt fritt hur diskriminerande man kan tycka det är) - om nån strulputte eller bluffbudare man inte alls vill ha att göra med lägger bud vore det rimligt att kunna ta bort dem.
Jag blir lite sugen på att testa om mäklarna följer detta, vore spännande att testa att bjuda 1kr resp 10MSEK på två olika objekt och se vad som händer. Men eftersom det förstör för säljaren avstår jag från att prova. Men finns rätt många skitmäklare jag inte skulle ha något emot att testa...(Finns många jättebra mäklare också, så jag har aldrig fattat vem som anlitar de som uppenbarligen varken är socialt kompetenta eller kunniga om sitt yrke, pinsamt när mäklarna inte har grundläggande kunskaper om tex servitut och byggteknik så en lekman på området kan betydligt mer, eller spelar de bara idioter för att slippa svara på frågor iom att stockholmsobjekt säljer sig själva).
BUDLISTA
REGISTRERADE BUDGIVARE VARS BUD BEAKTATS AV SÄLJARE
Om du då som säljare väljer att INTE beakta ett bud/skambud så kommer det inte med.
Angående bud som visas automatiskt på nätet så är det mäklaren som "trycker på knappen" när dessa skall börja visas.
Stickan
Beakta; vara medveten om och ta hänsyn till; ta med i beräkningen
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/beakta
Det behöver definitivt inte betyda att det är ett bud som man är inne på att acceptera som slutpris.
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/beakta
Det behöver definitivt inte betyda att det är ett bud som man är inne på att acceptera som slutpris.
Dold budgivning är inte så vanligt och alltså INTE samma sak som att buden inte visas på nätet.D Daniel 109 skrev:
Läs mer om dold budgivning:
https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/dolda-bud-igen-riskabelt-men-varken-nytt-eller-olagligt
Stickan
Redigerat:
Jag syftar inte på dolda bud vid en öppen budgivning. Utan ett helt dold budförfarande. Brukar inte kronofogden sälja så? Din länk har inget med saken att göra.
Mitt tidigare inlägg raderades. Så jag prövar med att omformulera mig.Herman Vera skrev:
Redan i ditt första inlägg upprepade du ordet "skambud", inte mindre än sex gånger. Det kan bli lättare att förstå nivån på budgivningen ifall du inser att det inte finns något skamligt i att två personer har olika uppfattningar om en varas värde. Den bistra sanningen är att det är varken mäklaren eller du själv som bestämmer priset på kåken. Det gör köparen i konkurrens med andra intressenter. Passar inte galoscherna är det bara att bo kvar.
Ett tips i all välmening: -"Du luktar avund! Och lyssnar inte. Adios." Sådan arrogans är inte vägen till framgång.
Staffan
Det du tänker på är sluten budgivning (anbud) då får spekulanterna en viss tid på sig att lämna sina bud, vanligtvis skriftligen.D Daniel 109 skrev:
Stickan
Vi rör till det här. Öppen och sluten ja. Men principen att visa bud tycks enligt tidigare länk avhandlas i Mäklarsamfundets ”regler”:Stickan56 skrev:
Det råder tydligen lite oklarheter vad "Öppen budgivning" innebär.
Jag citerar här från en av de större mäklarna.
"Öppen budgivning innebär att den slutgiltiga köparen och säljaren samt alla som deltagit i budgivningen får ta del av den lista där buden noterats under budgivningsprocessen. På listan syns nivån på buden, namn, klockslag, telefonnummer samt eventuella kända förbehåll för budet när avtal skrivs."
Om buden sedan skall presenteras på nätet det bestämmer säljaren.
Stickan
https://www.maklarsamfundet.se/konsument/budgivning
Gällande budlistan efteråt har det inget med budförteckningen att göra (från samma länk):
Detta sätt att redovisa en pågående budgivning har ingenting med den obligatoriska budförteckningen som fastighetsmäklaren enligt lag är skyldig att föra. Denna förteckning överlämnas endast till köparen och säljaren senast på tillträdesdagen. I listan ska alla lagda bud ovillkorligen redovisas.
Har jag påstått något annat?N noupe skrev:Vi rör till det här. Öppen och sluten ja. Men principen att visa bud tycks enligt tidigare länk avhandlas i Mäklarsamfundets ”regler”:
[länk]
Gällande budlistan efteråt har det inget med budförteckningen att göra (från samma länk):
Detta sätt att redovisa en pågående budgivning har ingenting med den obligatoriska budförteckningen som fastighetsmäklaren enligt lag är skyldig att föra. Denna förteckning överlämnas endast till köparen och säljaren senast på tillträdesdagen. I listan ska alla lagda bud ovillkorligen redovisas.
Stickan
Bästa svaret
Jag kan kan inte låta bli att fundera på hur bemötandet och trådens utveckling varit om inledningen varit: ”Vårt hur på en liten bruksort i skogen är värderat till 1,2 miljoner ...”.
Hade svaren andats lika mycket skadeglädje?
Hade svaren andats lika mycket skadeglädje?
Jag tror du läser in skadeglädje där den inte finns. TS har haft vissa förväntningar om vad en husförsäljning kunde inbringa men som marknaden låg just vid försäljningsförsöket fanns ingen köpare som ville betala så mycket. Istället för att acceptera verkligheten skyller TS på mäklaren och tror att dennes konspirerande mot TS på något oklart sätt hindrat bud av den storlek som TS önskar sig. Reaktionen blir då den uppenbara, att försöka få TS att acceptera verkligheten och släppa konspirationsteorierna.Hep skrev:
Jag läser ingen skadeglädje alls. TS. attityd däremot, genererar inga sympatier.Hep skrev:
Som man bäddar, får man ligga.
Staffan
Jag har både sålt och köpt och varje situation är unik.F fsn skrev:Hade du läst från början så hade du kanske du noterat att utgångspriset inte var oacceptabelt lågt för säljaren. Vidare förstår jag inte vad du får det ifrån att mäklaren skall ha arvode om inte accepterat pris eller affär genomförs.
Slutligen undrar jag EXAKT vad du svarar på? Min fråga var till TS och hur denna kunde se en komplott på en öppen marknad.
En mäklare som börjar buda under en kollegas objekt, som inte budats på än, känns ändå hyfsat suspekt.
Vid försäljning av dyrare objekt är det mycket viktigt att marknadsföringen blir rätt. Styling av både hus och trädgård, proffsfotograf, drönarvideo, annonsering (kanske utanför staden) mm. Större marknadsföringsbudget helt enkelt, "rätt" mäklarfirma och rätt försäljningstillfälle.
Mäklare har faktiskt rätt att köpa sig en bostad dom med. Men suspekt eller inte, på vilket sätt skulle det vara en komplott på en öppen marknad? Dags att droppa foliehjälmen.Igen skrev: