2 893 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Bygga golvställ till väggmonterad varmvattenberedare?
Måste uppgradera vår vvberedare i sommarstugan då vår nuvarande Metro Therm Minett 30 knappt räcker till en 5 minuters dusch och vi är 3 personer här.
Har hittat ett par Gorenje- en TRG100 eller OTGS120SM som fått bra betyg och är i vår prisklass, men som båda måste väggmonteras vilket vi inte kan göra för väggarna i förrådet är löjligt svaga och kommer inte att hålla för vikten (131/ 161). Finns inga tillhörande golvstativ och betvivlar att Metros stativ funkar, men kan vi kanske bygga ett, eller finns det universella? Eller någon lösning jag inte tänkt på?
Tacksam för svar!
Har hittat ett par Gorenje- en TRG100 eller OTGS120SM som fått bra betyg och är i vår prisklass, men som båda måste väggmonteras vilket vi inte kan göra för väggarna i förrådet är löjligt svaga och kommer inte att hålla för vikten (131/ 161). Finns inga tillhörande golvstativ och betvivlar att Metros stativ funkar, men kan vi kanske bygga ett, eller finns det universella? Eller någon lösning jag inte tänkt på?
Tacksam för svar!
Bästa svaret
Har du plats så sätter du 2 st 45X95 som står på golvet och fästes i väggen på 3 ställen 1 st 10 cm från topp 1 50 cm från topp 1 st 50 cmfrån golv och hänger VVB på reglarna , det är tyngden som tas upp och fästena håller dom mot väggen,
Tack för tipset! Min man är duktig på att bygga och grannen som är rörmokare skall installera den så jag föreslår det du sa till dem så får de avgöra huruvida vi har plats eller inte. Förrådet/ verkstan är cirka 2.5m långt och 1.4 brett, så inte jättestort. Vår Metro sitter nu mitt på långväggen 1.7 meter upp och störigt i vägen så vi ville flytta den nya vv beredaren till den innre kortväggen på golvet och anpassa vertyg och arbetsbänk efter den.
Klicka här för att svara