J
Hej!

Roar mig med att koppla in mina två garageportar för att styra via tryckknapp. Från varje motor går två trådar som ger signal till porten. Köpte mig en kronbrytare (se bild). Nu är frågan om jag kan koppla en tråd från varje motor till fas och den andra tråden från varje pil ut?

Mvh

• Hand håller en ABB kronbrytare med tydlig märkning och skruvanslutningar, redo för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mycket möjligt, men omöjligt att svara säkert på. Separata brytare är bättre.

De beror nog på hur motorstyrningen reagerar/övervakar och om där finns spänning eller om styrenheten kollar resistans i "slingan"

Bästa svaret

Nej det kanske inte blir så bra med att du tar spänning från två olika spänningskällor. Köp en DUBBELTRAPP så får du en brytare för varje port.
Ps om styrningen ska ha en impuls så ska du även köpa två fjädrar så att knapparna blir återfjädrande.

• Gilla
Jacob H
  • Laddar…
J
E elmont skrev:
Nej det kanske inte blir så bra med att du tar spänning från två olika spänningskällor. Köp en DUBBELTRAPP så får du en brytare för varje port.
Ps om styrningen ska ha en impuls så ska du även köpa två fjädrar så att knapparna blir återfjädrande.
Tack! Ja egentligen borde jag köpt en dubbeltrapp direkt... Håller med om att det känns dumt att koppla ihop två spänningskällor, men borde ju vara samma spänning i dem så spelar det egentligen någon roll? Och behöver jag egentligen koppla in båda spänningarna eller räcker det att koppla spänning från ena porten?

Du vet ju inte vilken pol som är referens och vilken som är ingång. Jag skulle tro att de dessutom är flytande så att du kan inte räkna med att de har samma potential.

• Gilla
Jacob H
  • Laddar…
Är du säker på att det är nätspänning på styrsignalerna?
Kanske ligger signalerna efter någon nätdel i motorstyrningen och då är där ingen spänningsreferens mellan de två motorerna.

• Gilla
Jacob H
  • Laddar…
Med en dubbeltrapp spelar det ingen roll hur det är med spänningarna, enkelt och säkert.

• Gilla
Jacob H
  • Laddar…
J
E elmont skrev:
Med en dubbeltrapp spelar det ingen roll hur det är med spänningarna, enkelt och säkert.

Jag köper en dubbeltrapp! Tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.