Hej hej
Håller på att bygga en större arktiektbyrå-liknande möbel med ett stort antal låga lådor (ca 55 cm breda, 40 cm djupa och 6.5 cm höga), Jag kommer fräsa rännor på sidorna av lådorna och använda mig av gamla hederliga trä-"runners" (vad heter det på svenska?) i något hårdare träslag.

Lådsidorna är alltså ca 40 cm djupa och är i 7 mm plywood.

Nu till min fundering; Efter att jag påbörjat bygget insåg jag att jag skulle vilja fräsa ut spår på insidan av lådorna för att kunna göra flyttbara lådsorteringsväggar. Tänkte använda 4 mm plywood till det. Det behöver ju bara fräsas en halv millimeter ner i sidostyckena för att innerväggarna ska få fäste. Finns det risk att lådorna inte blir tillräckligt hållbara om jag gör på detta sätt?

I såna fall tänkte jag att jag fräser de horisontella rännorna på utsidan ca 3 mm djupt och de vertikala spåren för innerväggarna ca 0.5 mm djupt vilket i så fall lämnar ett ca 3.5 mm orört mittparti. Tittar man på sidorna av plywooden så tar 0.5 mm-spåret bort det allra yttersta lagret av plywooden och 3 mm-spåret tar bort de 2 yttersta lagrena samt 1/3 av mittendelen av plywooden.

Bifogar bilder på ett teststycke.

• Hand som håller ett plywoodteststycke med frästa spår och synliga trälag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av hand som håller plywood med frästa spår för lådsorteringsväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Nja. Det beror på.

Hur är botten tänkt att sitta? En botten skruvad eller limmad underifrån kommer hjälpa till betydligt att styva upp lådan. Då maxar du även tillgänglig höjd inuti lådan, jämfört med om du sätter lös botten i ett spår en bit upp. Limmad botten hjälper också till att hålla måtten i schack, 0.5mm djupa spår till innerväggarna är väldigt snålt och sån där plywood brukar kunna slå sig betydligt mer än så och. Det är egentligen det jag ser som stora risken, att lådan blir krokig och innerväggarna hänger löst. Den kommer liksom inte ramla i bitar för att det bara är 3mm gods i en sektion.

Kan du ha en innervägg limmad fix i breddled medan de andra är löstagbara?

Om det vore mitt bygge hade jag valt 12mm björkplywood om det ska fräsas glidspår på sidorna. Jag brukar göra dessa spår runt 6mm djupa, mer yta att sprida ut lasten på och spåren håller betydligt längre. Ett 3mm spår med lite frigång och lite sidledsglapp så har du hastigt och olustigt bara kanske 1mm kvar att glida på.

• Gilla
fillishave
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nja. Det beror på.

Hur är botten tänkt att sitta? En botten skruvad eller limmad underifrån kommer hjälpa till betydligt att styva upp lådan. Då maxar du även tillgänglig höjd inuti lådan, jämfört med om du sätter lös botten i ett spår en bit upp. Limmad botten hjälper också till att hålla måtten i schack, 0.5mm djupa spår till innerväggarna är väldigt snålt och sån där plywood brukar kunna slå sig betydligt mer än så. Det är egentligen det jag ser som stora risken, att lådan blir krokig. Den kommer liksom inte ramla i bitar för att det bara är 3mm gods i en sektion.

Kan du ha en innervägg limmad fix i breddled medan de andra är löstagbara?

Om det vore mitt bygge hade jag valt 12mm björkplywood om det ska fräsas glidspår på sidorna. Jag brukar göra dessa spår runt 6mm djupa, mer yta att sprida ut lasten på och spåren håller betydligt längre. Ett 3mm spår med lite frigång och lite sidledsglapp så har du hastigt och olustigt bara kanske 1mm kvar att glida på.
Hej,
Tack för svar! Botten kommer vara infräst i spår mest för att jag tycker att det är finare (detta är redan gjort så no turning back tyvärr ;-) ) Har också funderat på det där med att hålla måtten men tänkte att innerväggarna också kommer hjälpa till att hålla måtten till viss del. Om det skulle bråka får jag kanske sätta ett litet kryss i botten av lådan på undersidan.

Ja det kanske ändå är bästa alternativet att limma dit spårade innerväggar vänster/höger och spåra direkt i bakkant. Tänkte kanske låta bli att spåra i framkant för att det kommer se så fult ut när man öppnar lådan på de ställen där jag inte använt mig av fler innerväggar. En bonus blir ju att jag kan spåra lite djupare så jag kommer förbi den fula bruna innerdelen av plywoodskivan också

Tyvärr är sidorna redan tillverkade så det får bli detta som gäller. Men det blir kanske ytterligare en anledning att köra på limmade innerväggar på sidorna. Då kan jag spåra lite djupare i sidorna, 5 mm exempelvis, men så förstärks konstruktionen av de limmade innerväggarna.

Stort tack för tipsen som jag får ta med mig till nästa bygge! Det här mitt första försök på möbelsnickeri så jag får lära mig av mina misstag!

På tal om innerväggar så gillar jag inte heller spår som inte används, så här löste jag dom på den tiden (scrolla ner till slutet av byggbeskrivningen, och sen ännu längre ner till botten på sidan där det tillkom ännu fler innerväggar:))

https://www.byggahus.se/forum/threa...in-till-sambon-obs-manga-manga-bilder.226821/

edit….och underskruvade bottnar behöver inte vara = fult, iaf inte om man har bredd nog att fräsa ner dom. Jag kör ofta undermonterade bottnar nuförtiden när det kommer till låga lådor. https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-310#post-3031744

Redigerat:
  • Gilla
fillishave
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
På tal om innerväggar så gillar jag inte heller spår som inte används, så här löste jag dom på den tiden (scrolla ner till slutet av byggbeskrivningen, och sen ännu längre ner till botten på sidan där det tillkom ännu fler innerväggar:))

[länk]

edit….och underskruvade bottnar behöver inte vara = fult, iaf inte om man har bredd nog att fräsa ner dom. Jag kör ofta undermonterade bottnar nuförtiden när det kommer till låga lådor. [länk]
Wow vilket proffsigt bygge! Ligger i lä beträffande passform kan jag säga men så är jag ju lite nybörjare också. Väldigt snygg lösning med innerväggarna! Var köpte du den gröna filten? Kommer också ha det i botten för att minska rasslande

F fillishave skrev:
Wow vilket proffsigt bygge! Ligger i lä beträffande passform kan jag säga men så är jag ju lite nybörjare också. Väldigt snygg lösning med innerväggarna! Var köpte du den gröna filten? Kommer också ha det i botten för att minska rasslande
Tack! Ja alla är nybörjare i början, det där va ju inte direkt det första jag byggde i mitt liv:)

Filten är från slöjddetaljer.

• Gilla
fillishave
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.