490 läst ·
5 svar
490 läst
5 svar
Köksrenovering IKEA METOD – täcksidor och designval, behöver input
Hej!
Jag håller på att renovera köket och kör IKEA METOD med ASPUDDEN ljusgrå luckor. Skulle uppskatta lite input på några designval.
Upplägget:
∙ Huvudkök: ASPUDDEN ljusgrå luckor
∙ Kaffestation (vänster vägg): HEJSTA vit vitrinskåp (4 st à 30 cm) + ASPUDDEN ljusgrå bänkskåp under
∙ Vitvaror: Vit kyl och frys (fristående, bredvid kaffestation), svart ugn/mikro (annan vägg)
∙ Bänkskiva: Mönstrad sten (vit/grå marmor-look)
∙ Golv: Ekparkett, funderar på att slipa ljusare
Mina funderingar:
1. Täcksidor vid kaffestation/kyl/frys – ska jag köra vita täcksidor för att binda ihop HEJSTA vit + vita vitvaror, eller hålla allt i ASPUDDEN ljusgrå för enhetlighet?
2. Överskåp ovanför kyl/frys – ASPUDDEN ljusgrå eller bara vit?
3. Generellt – ser ni några designmissar eller saker jag borde tänka om?
Tacksam för alla synpunkter!
Jag håller på att renovera köket och kör IKEA METOD med ASPUDDEN ljusgrå luckor. Skulle uppskatta lite input på några designval.
Upplägget:
∙ Kaffestation (vänster vägg): HEJSTA vit vitrinskåp (4 st à 30 cm) + ASPUDDEN ljusgrå bänkskåp under
∙ Vitvaror: Vit kyl och frys (fristående, bredvid kaffestation), svart ugn/mikro (annan vägg)
Mina funderingar:
1. Täcksidor vid kaffestation/kyl/frys – ska jag köra vita täcksidor för att binda ihop HEJSTA vit + vita vitvaror, eller hålla allt i ASPUDDEN ljusgrå för enhetlighet?
Hej, jag har inga åsikter om färgval, det blir bra om ni väljer själv, däremot bör man inte ha fulldjups överskåp över kyl o frys, det blir nedsatt ventilation och minskad livslängd på kylen och frysen. Överskåp är grundare och monteras så att det blir öppet bakomMilosG skrev:
Hej!
Upplägget:
Mina funderingar:
Tack för tipset!T teuvo tainio skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Vad blir det mellan kyl och frys?
Det bästa är väl om du kan pröva själv med en bit målad kartong för att avgöra färgvalet, det är ju du som ska leva med det. Men personligen skulle jag nog välja vit täcksida för det ljusgrå kan se konstigt ut mot de vita överskåpen, medan vitt bredvid de grå bänkskåpen inte gör något eftersom frysen är vit. Likaså vita överskåp.
Ett alternativ till överskåp med indragen rygg är att ha 5 cm mellanrum under överskåpen med ventilationsgaller.
Det bästa är väl om du kan pröva själv med en bit målad kartong för att avgöra färgvalet, det är ju du som ska leva med det. Men personligen skulle jag nog välja vit täcksida för det ljusgrå kan se konstigt ut mot de vita överskåpen, medan vitt bredvid de grå bänkskåpen inte gör något eftersom frysen är vit. Likaså vita överskåp.
Ett alternativ till överskåp med indragen rygg är att ha 5 cm mellanrum under överskåpen med ventilationsgaller.
Klicka här för att svara