Hej.
Har nyligen installerat bergvärmepump.
För att få bättre driftsekonomi på kompressorn och för att kunna köra värme i källaren sommartid har jag valt att i efterhand installera en volymtank.

Tanken ja fått tag i är en Danfoss WT-V 100 med lite olika inkopplingsmöjligheter.
Datablad finnes här: http://pfheating.danfoss.com/PCMPDF/VDBNL302_WT-V100_Nov2017.pdf

Som man kan se på databladet så finns det 4a in/ut lopp i tanken.
Ett rör mynnar 125 mm ner i tanken, ett 502 mm ner i tanken och två st rör i botten.

Jag har tänkt att koppla in denna direkt efter tilloppet på värmepumpen.
Alltså VP TILL -> Volymtank -> Radiatorer.

Min fråga är nu är om detta är korrekt samt var i tanken man ska släppa in värme respektive plocka ut den?
Min första tanke är in i botten och ut ur röret på 125 mm nivån?

Vad säger experterna?

Är det en ren volymtank kopplad i serie på framledningen så ska vattnet gå från VP'n in i toppen på tanken och ut från botten till värmesystemet.

Om du ska köra värme i källaren på sommaren så behöver du koppla det som arbetstank med en extra cirkulationspump.
Dock så är 100 liter lite litet som arbetstank.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Om du ska köra värme i källaren på sommaren så behöver du koppla det som arbetstank med en extra cirkulationspump.
Dock så är 100 liter lite litet som arbetstank.
Tanken är att jag bara stänger av kranarna till resten av huset på sommaren och låter värmepumpen värma volymtanken och 2 st fläktkonvektorer på sommaren.

Jag har en inverterpump som jag låser på lägsta växeln (3 kw) på sommaren.

useless useless skrev:
Är det en ren volymtank kopplad i serie på framledningen så ska vattnet gå från VP'n in i toppen på tanken och ut från botten till värmesystemet.
Så alltså koppla tillopp till det röret som mynnar 125 mm ner i tanken och ut ifrån tanken i ett av de rören som är i botten?

Vad är fördelarna med detta?
Spelar det nån roll om man kopplar tvärt om?

Ingen kritik till ditt svar, jag ute för att lära mig. :D

Maxwells demon TotalControl skrev:
On off pump?
Inverter 3-12 kW

Bästa svaret

E EyEr0n skrev:
Vad är fördelarna med detta?
Spelar det nån roll om man kopplar tvärt om?
Det blir ingen skiktning och hela volymen utnyttjas.
Skickar du in varmt vatten i botten så stiger det snabbt till toppen, vidare till värmesystemet, returen blir varm och värmepumpen slår av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.