Vet inte riktigt. En kylfirma som varit och felsökt har sagt att det är felkopplat men det är kopplat som Thermia ritat. Dock så har anläggningen inte fungerat som den skall. Har bett andra Thermia återförsäljare titta på detta men de vågar inte yttra sig då de är rädda för konsekvenser från Thermia.DonPablo skrev:
Givaren för VP ska sitta före elpannan och termostaten på den ska ställas lite under vad VP kan ge max. Sätts givaren för VP efter pannan så kommer pannan att ta över värmen och VP kommer att stanna. Det kommer att bli en liten malfuktion, då pannan kanske inte har styrning med en utegivare, men blir då bara att tempen i huset kommer att sjunka någon/ra grader och det går att leva med. Kanske inte så ofta pannan behöver gå in och värma på lite.
Blir till att prova sig fram. Kommer att ta ett tag att ställa in allt, så det fungerar bra.
Blir till att prova sig fram. Kommer att ta ett tag att ställa in allt, så det fungerar bra.
Ja, jonaserik belyser en viktig sak här.
Gör man som jag föreslog så måste elpatronen kopplas till en slags logik (t ex ha tillgång till gradminuterunderskott) så att den inte går in och stödvärmer i onödan.
Gör man som jag föreslog så måste elpatronen kopplas till en slags logik (t ex ha tillgång till gradminuterunderskott) så att den inte går in och stödvärmer i onödan.
Detta är en tre år gammal tvist som jag haft med Thermia och deras återförsäljare om en kritiskt underdimensionerad värmepump och en anläggning som inte fungerar som den skall. Thermia har nu gått in satt in ytterligare en värmepump och en större volymtank. Problemet med anläggningen är att de shuntar in elkassetten när det behövs tillsats. I vissa lägen har shunten varit stängd och då kokar tillsatsen omedelbart
Detta problem har varit sedan installation och säkerligen orsakat över 300 driftstopp på elkassetten. Jag trodde att detta skulle lösa sig när de satte in en pump till men det är fortfarande samma fel. Nu verkar återförsäljare och Thermia oense hur detta skall lösas. Ingen av dem verkar ha en lösning på problemet.
I min värld tycker jag detta handlar om inkompetens att varken Thermia eller deras återförsäljare kan lösa detta problem. Varför tar man sig an och bygger en anläggning som man inte reder ut. Thermia ritar en anläggning som inte fungerar och kan inte lösa problemet.
Beklämmande minst sagt.
Detta problem har varit sedan installation och säkerligen orsakat över 300 driftstopp på elkassetten. Jag trodde att detta skulle lösa sig när de satte in en pump till men det är fortfarande samma fel. Nu verkar återförsäljare och Thermia oense hur detta skall lösas. Ingen av dem verkar ha en lösning på problemet.
I min värld tycker jag detta handlar om inkompetens att varken Thermia eller deras återförsäljare kan lösa detta problem. Varför tar man sig an och bygger en anläggning som man inte reder ut. Thermia ritar en anläggning som inte fungerar och kan inte lösa problemet.
Beklämmande minst sagt.
Lösningen blev att koppla bort shunten helt och hållet. Vad funktionen med shunten var vet jag faktiskt inte eller om de ens vet det själva.
Klicka här för att svara


