1 245 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Billaddare + en trefashandske
Hej alla.
Innan elektrikern kommer och hälsar på så skulle jag vilja ha lite råd tack:
Tänker koppla in en billaddare (teslas).
10-15m kabel (5x6mm)
från elskåpet (25A) till en stolpe vid bilen.
Lagom laddning får vi se men 16A verkar ju lagom om man läser forum.
Egentliga frågan:
Vill också passa på att få en vanlig 3-fas handske installerad.
Var skulle ni låta sätta den med tanke på ovan och ekonomiskt?
1. På samma stolpe? Kan man koppla vidare från laddstationen till handsken (eller kanske via handsken)?
2. Direkt vid skåpet (helt OK placering rent arbetsmässigt) med lite enklare kablagee PEX 5x2,5 ?
Innan elektrikern kommer och hälsar på så skulle jag vilja ha lite råd tack:
Tänker koppla in en billaddare (teslas).
10-15m kabel (5x6mm)
från elskåpet (25A) till en stolpe vid bilen.
Lagom laddning får vi se men 16A verkar ju lagom om man läser forum.
Egentliga frågan:
Vill också passa på att få en vanlig 3-fas handske installerad.
Var skulle ni låta sätta den med tanke på ovan och ekonomiskt?
1. På samma stolpe? Kan man koppla vidare från laddstationen till handsken (eller kanske via handsken)?
2. Direkt vid skåpet (helt OK placering rent arbetsmässigt) med lite enklare kablagee PEX 5x2,5 ?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 939 inlägg
Uttaget ska du såklart sätta där du kommer att använda det . Att snåla in någon tusenlapp eller två på det, om man ändå har elektrikern ute låter bara dumt.
Nu vet jag ju inte hur din tomt ser ut, men det är ju ganska få saker som behöver 3-fas och är i närheten av bilen. Skulle vara om du köper en hetvattentvätt för att blåsa bort lacken på din Tesla kanske ..
Nu vet jag ju inte hur din tomt ser ut, men det är ju ganska få saker som behöver 3-fas och är i närheten av bilen. Skulle vara om du köper en hetvattentvätt för att blåsa bort lacken på din Tesla kanske ..
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Å andra sidan så är det ju ofta på garageuppfarten eller i garaget som större arbete hamnar.
Tack. Snål är mitt andra namn 
Vet egentligen inte när jag kommer ha nytta av det men vafan. Ser ju manligt ut!
Stolpen kommer komma på ena sidan av infarten och skåpet är andra sidan infarten
så det är ungefär på samma ställe på tomten kan man säga.
Ja, jag håller nog till mest på infarten då resten av tomten är sluttning.
Högst upp på tomten har jag ett uttag redan, men det är nog 50m dit.
Skarvsladden är väl 25m ca.
Vet egentligen inte när jag kommer ha nytta av det men vafan. Ser ju manligt ut!
Stolpen kommer komma på ena sidan av infarten och skåpet är andra sidan infarten
så det är ungefär på samma ställe på tomten kan man säga.
Ja, jag håller nog till mest på infarten då resten av tomten är sluttning.
Högst upp på tomten har jag ett uttag redan, men det är nog 50m dit.
Skarvsladden är väl 25m ca.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 939 inlägg
Nä, det låter inte som att det finns något större syfte med det?
Om du vill att det ska "se manligt ut" så kan du ju bara sätta ett uttag på en stolpe, slå ner den där den syns bäst och låta bli att koppla in den ...
Om du vill att det ska "se manligt ut" så kan du ju bara sätta ett uttag på en stolpe, slå ner den där den syns bäst och låta bli att koppla in den ...
Bästa svaret
Klicka här för att svara