Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag funderar på att byta ut en gammal dimmer mot en Plejd för takplafond med ledlampor. Jag stängde av elen (är verkligen novis på elkopplig men det har jag snappat upp) och öppnade upp dimmern och hittade två svarta kablar i en och samma L ingång (???) och den röda kabeln in i ingången med sinuskurvan, bör tilläggas att det är ett hus från 70 talet och vi är nyinflyttade. Bifogar även bilder på gamla dimmern.
Förstår inte varför det finns två svarta kablar i samma ingång. Kan nån förklara? Är dimmern ojordad?
Bifogar även en bild på Plejd kopplingsschema.
Som det framgår av min beskrivning så försöker jag förstå det här. Det kan sluta med att jag anlitar en elektriker.
Tack på förhand för era förklaringar!
Bästa svaret
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
För att din Plejd ska fungera behöver du en neutralledare också. De är oftast blå till färgen, men kan ha annan färg också. För att veta måste du mäta. Det ser ut att ligga en bakom dimmern som sedan leder vidare till vägguttaget. Den måste du kapa och helst skarva med en Wago eller liknande med minst tre utgångar där den sista utgången skall kopplas vidare med en kort ledare in till din Plejd.
Givet frågorna du ställer i trådstarten skulle jag överväga att kontakta en elektriker, då det här blir lite mer avancerat än att bara koppla in Plejden med befintliga trådar.
Givet frågorna du ställer i trådstarten skulle jag överväga att kontakta en elektriker, då det här blir lite mer avancerat än att bara koppla in Plejden med befintliga trådar.
Tack återigen för din solkalar förklaring!JanneJanne123 skrev:
För att din Plejd ska fungera behöver du en neutralledare också. De är oftast blå till färgen, men kan ha annan färg också. För att veta måste du mäta. Det ser ut att ligga en bakom dimmern som sedan leder vidare till vägguttaget. Den måste du kapa och helst skarva med en Wago eller liknande med minst tre utgångar där den sista utgången skall kopplas vidare med en kort ledare in till din Plejd.
Givet frågorna du ställer i trådstarten skulle jag överväga att kontakta en elektriker, då det här blir lite mer avancerat än att bara koppla in Plejden med befintliga trådar.
Tack Leif, mycket pedagogiskt!
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Hej,
Det gick bra med installationen tack vare de råden och länken jag fick.
Det gick bra med installationen tack vare de råden och länken jag fick.
Klicka här för att svara
