Plejd dimmer med kopplingsschema och anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal dimmer öppnad i vägg med två svarta kablar i en L-kontakt och en röd kabel, ojordad, i ett hus från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en gammal dimmer öppnad i väggen, visar två svarta och en röd kabel ansluten till dimmerns terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen gammal dimmer med två svarta kablar i en ingång och en röd kabel i en annan, monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Jag funderar på att byta ut en gammal dimmer mot en Plejd för takplafond med ledlampor. Jag stängde av elen (är verkligen novis på elkopplig men det har jag snappat upp) och öppnade upp dimmern och hittade två svarta kablar i en och samma L ingång (???) och den röda kabeln in i ingången med sinuskurvan, bör tilläggas att det är ett hus från 70 talet och vi är nyinflyttade. Bifogar även bilder på gamla dimmern.
Förstår inte varför det finns två svarta kablar i samma ingång. Kan nån förklara? Är dimmern ojordad?

Bifogar även en bild på Plejd kopplingsschema.

Som det framgår av min beskrivning så försöker jag förstå det här. Det kan sluta med att jag anlitar en elektriker.

Tack på förhand för era förklaringar!
 
JanneJanne123
Fasen är vidarekopplad till något. Sitter det ett uttag under dimmern?
 
  • Gilla
Oliver G Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fasen är vidarekopplad till något. Sitter det ett uttag under dimmern?
Japp, du har rätt. Tanken dlog mig att de har använt dimmern som en ”omkopplingstaion”
 
AlexKa1973 AlexKa1973 skrev:
Japp, du har rätt. Tanken dlog mig att de har använt dimmern som en ”omkopplingstaion”
Förlåt för alla felstavningar, kallt Ute!
 
Tänk också på att Plejd:en kräver neutralledare (N) för att fungera.
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tänk också på att Plejd:en kräver neutralledare (N) för att fungera.
Nu blev det spännande, hur gör man en sådan?
 
  • Gilla
Cristher
  • Laddar…

Bästa svaret

JanneJanne123
För att din Plejd ska fungera behöver du en neutralledare också. De är oftast blå till färgen, men kan ha annan färg också. För att veta måste du mäta. Det ser ut att ligga en bakom dimmern som sedan leder vidare till vägguttaget. Den måste du kapa och helst skarva med en Wago eller liknande med minst tre utgångar där den sista utgången skall kopplas vidare med en kort ledare in till din Plejd.

Givet frågorna du ställer i trådstarten skulle jag överväga att kontakta en elektriker, då det här blir lite mer avancerat än att bara koppla in Plejden med befintliga trådar.
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
För att din Plejd ska fungera behöver du en neutralledare också. De är oftast blå till färgen, men kan ha annan färg också. För att veta måste du mäta. Det ser ut att ligga en bakom dimmern som sedan leder vidare till vägguttaget. Den måste du kapa och helst skarva med en Wago eller liknande med minst tre utgångar där den sista utgången skall kopplas vidare med en kort ledare in till din Plejd.

Givet frågorna du ställer i trådstarten skulle jag överväga att kontakta en elektriker, då det här blir lite mer avancerat än att bara koppla in Plejden med befintliga trådar.
Tack återigen för din solkalar förklaring!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Tack Leif, mycket pedagogiskt!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
AlexKa1973 AlexKa1973 skrev:
Tack Leif, mycket pedagogiskt!
Hur gick det för dig, har du installerat din Plejd?
 
Hej,

Det gick bra med installationen tack vare de råden och länken jag fick.
 
  • Gilla
phosun och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.