Hej
Jag ska riva en vägg mellan hall och v-rum och bli av med det vedervärdiga valvet vi har idag. Det är en gipsvägg och jag tror inte att den är bärande. Se bifogad bild, det rödmarkerade ska bort.
Dock är jag en hemmafixare som försöker känna till mina begränsningar så jag ställer ut fråga nr 1:
Kan det vara en bärande vägg?
Sen undrar jag även hur jag ska hantera elprylarna i väggen. Jag ser två alternativ:
1) Jag river försiktigt så långt det går och hänger elrören åt sidan tills jag inte kommer längre utan att behöva flytta på elen. Kontaktar då elektriker som får sätta elen på mer lämplig plats.
2) Jag börjar med att ta hit elektriker som får flytta på elen innan jag börjar riva?
Enplanshus (Myresjöhus) byggt 1966, träfasad (m fusktegel) vilket borde innebära att det är träbjälklag...?

Jag ska riva en vägg mellan hall och v-rum och bli av med det vedervärdiga valvet vi har idag. Det är en gipsvägg och jag tror inte att den är bärande. Se bifogad bild, det rödmarkerade ska bort.
Dock är jag en hemmafixare som försöker känna till mina begränsningar så jag ställer ut fråga nr 1:
Kan det vara en bärande vägg?
Sen undrar jag även hur jag ska hantera elprylarna i väggen. Jag ser två alternativ:
1) Jag river försiktigt så långt det går och hänger elrören åt sidan tills jag inte kommer längre utan att behöva flytta på elen. Kontaktar då elektriker som får sätta elen på mer lämplig plats.
2) Jag börjar med att ta hit elektriker som får flytta på elen innan jag börjar riva?
Enplanshus (Myresjöhus) byggt 1966, träfasad (m fusktegel) vilket borde innebära att det är träbjälklag...?

Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Enplans Myresjöhus från 1966 brukar ha fribärande takstolar så det är troligt att väggen inte är bärande. För visshet behövs ritningar. Det kan räcka med en sektionsritning men det skadar inte med planritningen också.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det tycker jag (som lekman) är det bästa alternativet.Feyin skrev:
Elektrikern kan ju inte gärna sätta upp strömbrytaren och vägguttaget innan han vet var den nya vägsnutten kommer att sitta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Säkrast är väl om en elektriker kommer först och ser till koppla bort elen som går i väggen så att du inte riskerar att orsaka en kortslutning eller annat under rivningen.Feyin skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, den väggen är inte bärande. Det kan man sluta sig till med hjälp av källarplanen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle uttrycka det så här: De laster som bärande väggar tar upp måste alltid föras ner till grunden. Vanligen sker det med hjälp av väggar i underliggande plan, men ibland med hjälp av balkar och pelare.
Bästa svaret
Dessutom går bärande väggar i princip alltid åt samma håll som taknocken, tvärs mot de takstolar som väggen ska bära. Takstolar och nock syns ju inte på din ritning men eftersom huset är rektangulärt och inte kvadratiskt är det ju högst troligt att nocken går vågrätt i bild och därmed är inga av de väggar som går lodrätt i bild bärande.
Klicka här för att svara