K
L Lärospånet skrev:
Jo spärrmåla tretexen i så fall.
Kan du uppifrån ta reda på tjockleken på sponten? Och kolla om det är gles eller tät - om den är gles mät cc-måtten). Borde ju gå bra att skruva upp Byggmax-skivorna bara du inte använder för långa skruv så du gör hål på plasten (plus att du mäter upp var du har trä om det är riktigt gles spont). Också reglar måste ju skruvas upp i något de också så lika bra skippa det tycker jag. För om tretexen bara är lite småskadad och inte bucklar sig över hela taket så borde det bli slätt och fint som underlag.
Men måste jag ta cc-mått och sånt om det bara är att skruva upp de nya byggmax skivorna? Kan ju mäta tjockleken genom takbelysningskablarna (ta bort den dosan och mäta), sen ta en skruv som inte går helt igenom tretexen? Är det isf specialskruv som behövs? Och räcker det med vanliga 150mm mellan skruvarna?
 
L
K kimjohanss skrev:
Men måste jag ta cc-mått och sånt om det bara är att skruva upp de nya byggmax skivorna? Kan ju mäta tjockleken genom takbelysningskablarna (ta bort den dosan och mäta), sen ta en skruv som inte går helt igenom tretexen? Är det isf specialskruv som behövs? Och räcker det med vanliga 150mm mellan skruvarna?
Nä tänkte bara om det är "riktig" gles spont så att du inte skruvar i luft (för det räcker ju inte att skruva i tretexen). Ja bra att mäta i takdosan!
Ska väl helst vara gipsskruv till de plattorna? Tyckte jag såg nåt om det på på Byggmax men kolla igen för säkerhets skull.
 
K
L Lärospånet skrev:
Nä tänkte bara om det är "riktig" gles spont så att du inte skruvar i luft (för det räcker ju inte att skruva i tretexen). Ja bra att mäta i takdosan!
Ska väl helst vara gipsskruv till de plattorna? Tyckte jag såg nåt om det på på Byggmax men kolla igen för säkerhets skull.
Nu så var jag uppe och tittade på vind lite. Under plasten så är det spånt och reglat under som det ser ut som.. För att kanske göra det lättast för mig så kanske det är bäst att ta bort befintligt tak och upp med nytt bara? Trodde att plasten låg annorlunda än vad det gjorde så förlåt för föregående inlägg!
 
  • Insyn under isolering på vind där plast och spånt med reglar syns, som del av ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

L
Ja men vad bra!

Då slipper du kladda med spärrfärg och liknande och får nåt bra att skruva upp plattorna i. Undrar lite över reglingen (syftet) men det visar sig ju när du blir av med sunkskivorna :) Ju ju riktigt fort att få bort tretex!
 
K
L Lärospånet skrev:
Ja men vad bra!

Då slipper du kladda med spärrfärg och liknande och får nåt bra att skruva upp plattorna i. Undrar lite över reglingen (syftet) men det visar sig ju när du blir av med sunkskivorna :) Ju ju riktigt fort att få bort tretex!
Ja precis! Får se vad syftet med reglingen är, återkommer!
Tusen och åter tusen tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
K kimjohanss skrev:
Ja precis! Får se vad syftet med reglingen är, återkommer!
Tusen och åter tusen tack för hjälpen!
Bara kul - återkom gärna med bild :)
 
K
L Lärospånet skrev:
Bara kul - återkom gärna med bild :)
Såhär ser det ut under :). Nu är det bara att hitta skruv som inte går igenom taket :D
 
  • Delvis avsliten gipsskiva under träpaneltak bredvid tegelvägg, synliga träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör den kortaste gipsskruven, gör inget om den går igenom plasten, speciellt inte om det inte är våtrum.
 
  • Gilla
kimjohanss
  • Laddar…
L
Ser ju lysande ut - och kul att det går undan!
 
  • Gilla
kimjohanss
  • Laddar…
K
L Lärospånet skrev:
Ser ju lysande ut - och kul att det går undan!
Till en annan fråga. Är det OK att kanske olja in trät uppe i taket som syns på bild? Om man kan använda det som takpanel? Har ändå tänkt att byta ut alla lister till fanér.
 
  • Rå träpanel i taket i ett rum under renovering med synlig elektrisk installation och en stenvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
K kimjohanss skrev:
Till en annan fråga. Är det OK att kanske olja in trät uppe i taket som syns på bild? Om man kan använda det som takpanel? Har ändå tänkt att byta ut alla lister till fanér.
Ja du börjar fundera på att helt enkelt behålla råsponten som innertak?

Det hade faktiskt jag nog gjort personligen, jag hade målat det för egen del men olja bör väl gå bra också - får ju vara något som är ok att andas.

Enda jag funderar på är om det kan vara lite dragigt upp mot vinden?

Hur menar du med att byta listerna till fanér? Du menar taklister som är fanerade med ädelträ?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.