Hej!

En ganska enkel fråga kanske, blir kanske pekpinnar, men vill kolla ändå.
Idag finns en väggfast källarlampa som varit kopplad till annan strömkälla.

Men vill koppla denna källarlampa till egen strömbrytare.
Var är det lämpligast att ta strömmen ifrån.
Där nya strömbrytaren ska sitta, finns ett vanligt eluttag under vid golvsockel, kan jag ta ström därifrån?
Men hur kopplar jag i strömbrytaren?
Det är ojordat på samtliga ställen.

Bifogar bild på hur det är tänkt.

Elektriskt kopplingsschema för enkel trapp-/1-pol brytare till lampa, ojordad installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss som visar en plan för att koppla en källarlampa till en strömbrytare med eluttag som strömkälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar ju exakt hur det ska kopplas.
Fas in på L, "pil ut" till lampan.

Övriga frågor går ej att svara på med den info du ger.

• Gilla
Laso2 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det bör kunna fungera.
Ta fas nolla och jord från uttaget. Nolla och jord passerar bara strömbrytaren, men fas går in på L (P) och ut på typ pil ut (olika märkningar på alla slags strömbrytare).
Sen bara till ljusarmaturen.

Men obs, skyddsjorden ska alltså aldrig gå genom någon strömbrytarkontakt, och nollan behöver inte det heller i detta fall.

• Gilla
Laso2
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det bör kunna fungera.
Ta fas nolla och jord från uttaget. Nolla och jord passerar bara strömbrytaren, men fas går in på L (P) och ut på typ pil ut (olika märkningar på alla slags strömbrytare).

Men obs, skyddsjorden ska alltså aldrig gå genom någon strömbrytarkontakt, och nollan behöver inte det heller i detta fall.
Det är ojordat enligt beskrivning i första inlägget.

• Gilla
Laso2
  • Laddar…
Mikael_L
Ja se där. :oops:

Ja man gör ändå som jag skriver fast väljer ett ojordat lamputtag om det installeras ett lamputtag.
Och så ansluts inte jord i vare sig uttaget som matar belysningen eller vid lamputtaget/armaturen.

Dels så går det inte att hitta ojordade kablar idag, dels så är det bra att det är förberett med jordledare ifall man plötsligt vill/behöver skyddsjorda hela rummet.

• Gilla
Laso2 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det bör kunna fungera.

Tack för svar.
Fas från uttaget och sätter i L, låter nolla och jord vara oinkopplad i Strömställaren.Sätter fas från lampan i Pil1, och på samma sätt låter nolla och jord vara oinkopplad från Lampan, är lite trött nu, vara igång länge idag, men är det rätt, ja jag vet, man ska inte hålla på om man inte är klar i knoppen, nej jag är ingen elkille.
Nästa dumma fråga, varför behövs inte nollan i detta fall, behövs inte nollan från lampan heller?

Mikael_L
Nolla och jord ska alltså vara ihopkopplade, men de ska inte brytas i strömbrytaren, utan bara vara ihopkopplade med varandra.
Om det finns X-plintar (B-plintar) i strömbrytaren går dessa att använda som ihopkopplingsplint.

• Gilla
Laso2
  • Laddar…
Mikael_L
L bus_an skrev:
nej jag är ingen elkille
Det är ju antagligen det som är lite av problemet.

Om man vill försöka göra det man inte kan, (och dessutom i detta fallet vara olydig mot lagen), så får man inse att det kommer kosta lite tid i att lära sig och sätta sig in i saker.
Men å andra sidan så kommer den nya kunskapen till användning nästa gång, det går snabbare då.

• Gilla
Laso2
  • Laddar…
Man är ju van vid att det för det mesta finns markerad fas, nolla och eventuell jord, men nu finns det bara ingång för fas och två X, och P/Pil1 för utgång, kände inte igen beteckningarna, därav frågan, vill inte lägga 1500:- för att koppla in enbart denna strömställare för att få igång en enda lampa.

Bästa svaret

Mikael_L
L bus_an skrev:
att det för det mesta finns markerad fas, nolla och eventuell jord, men nu finns det bara ingång för fas och två X, och P/Pil1
Jord ska aldrig kopplas i en strömbrytare. Det är absolut helt förbjudet att koppla skyddsjorden på sådant vis att den kan brytas.
Nollan kan ibland kopplas i en strömbrytare, men för det mesta inte. I ditt fall är det helt onödigt, och dumt. Och ska man bryta nollan så måste man ha en tvåpolig strömbrytare, det är inte en sådan i din bild.

Om strömbrytarschemat du har där i bild är din strömbrytare så är kopplingsplintarna X s.k. överkopplingsplintar, de har ingen intern funktion i brytaren. Då kan du sätta dina två nollor i ena och dina två skyddsjord i den andra.
Då är de ihopkopplade som de ska.
Alternativet är att koppla ihop de med någon kopplingsklämma av något slag innanför brytarens hölje.

Jag själv använder överkopplingsplintar på brytaren om sådana finns, vid ett sånt här jobb.

• Gilla
Laso2 och 1 till
  • Laddar…
Har inte tänkt koppla jord på annat sätt heller, bara jag får igång denna lilla lampa med min lilla strömbrytare.
Tack så länge för hjälpen.

Mikael_L
Det är ju ett ganska lätt och litet och okomplicerat projekt. Säkert ett ganska lämpligt första projekt att starta en hempularkarriär med. :)
Och ett som till sin natur kommer vara ganska lätt att hjälpa till med via t.ex. detta forum.

Har du bestämt några saker än, såsom vilken strömbrytare och armatur du ska ha, infällt eller utanpåliggande installation, kabelval vs rör/slang, klammer ...

• Gilla
Laso2
  • Laddar…
L bus_an skrev:
Man är ju van vid att det för det mesta finns markerad fas, nolla och eventuell jord, men nu finns det bara ingång för fas och två X, och P/Pil1 för utgång, kände inte igen beteckningarna, därav frågan, vill inte lägga 1500:- för att koppla in enbart denna strömställare för att få igång en enda lampa.
En strömbrytare kan kopplas på olika sätt. Det finns inga naturliga "in" och "ut" på en sådan. T.ex vid trappkoppling kopplas den lite bakvänt. Så en strömbrytare får man istället koppla in enligt schemat som finns stämplat på den vilket då kräver att man vet vad man ska uppnå, vilken ledare som ska brytas, vad X-terminalerna kan och bör användas till osv. Vill man spara 1500:- på elektrikern kan man där behöva lägga ned egen tid motsvarande 10x denna siffra för att förstå!

En sak som inte berörts i tråden är denna alternativa matning. Kommer den från samma grupp som matar hela utrymmet, inkl den gamla matningen till lampan? Hur kommer den gamla matningen att "kopplas bort"? Om det handlar om olika grupper bör man titta på gruppförteckningen om det är lämpligt, och uppdatera gruppförteckningen efteråt. Ofta tittar man på gruppförteckningen för att se vilken säkring som bryter strömmen till lyset i rummet. Det kan lätt blir fel och farligt här.

• Gilla
Laso2
  • Laddar…
En kort historik, är att lampan är idag helt bortkopplad, från tidigare matning, har suttit kopplad med övrig hallbelysning och annan strömbrytare, men vill alltså ha denna separerad, med egen strömbrytare.
Inkopplingen blir under dagen eller i morgon, återkommer om detta.

Så då är allt igång, och fungerar, man har lärt sig lite mer, har nog också blandat ihop den strömbrytare jag pratar om med en tvåpolig strömställare, då hade det inte varit några problem alls.

Tack för hjälpen. (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.