2 394 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Underlag för stolpar som bär av mellanbjälklag
Börjar bli dags att riva en bärande innervägg nu ...
Mellanbjälklaget kommer att hänga från en Kerto-S balk, 45*400, 3600 mm lång, infälld i en vägg på våningen ovanför. Den kommer att stöttas upp med 2 st 90*90 limträstolpar som kommer att fällas in i väggarna i våningen under. Beräknad vertikallast är 15 kN per pelare.
Då uppstod frågan, vad skall stolparna ha för underlag???
Jag ser några alternativ;
1. Ställas på golvregeln som väggreglarna står på, på ena siddan är det syllen i så fall. Trycket i så fall blir tvärs fiberriktningen där trä är som mjukast så frågan är om det ger kompression av regeln på lång sikt?
2. Som ovan men med en stålplatta, större än stolpen, som fördelar vikten över en större yta?
3. Kapa ur en bit i respektive golvregel och ställa stolparna mot betongplattan, med fuktspärr emellan?
4. Som ovan men med större urkapning och en stålplatta för tryckutjämning?
Betongplattan är 100 mm mitt i plattan och dryga 200 mm vid ytterväggs sidan.
Vi har idag två stålbalkar infällda på olika ställen i huset och med längre spännvidd varav den ena bär upp 5 m yttervägg för övervåningen med takstolar på denna vägg. Dessa stöttas bara upp med 3 st 45*120 reglar hopspikade och dessa står direkt på 45 * 120 golvregeln/syllen och detta verkar ha hållit i 37 år i alla fall. Därav fundering med att ställa på golvregel med en tryckutjämnande platta emellan.
Ni som har koll, vad är lämpligt i detta fall. Alternativ 1 och 2 är ju enklaste att göra.
Mellanbjälklaget kommer att hänga från en Kerto-S balk, 45*400, 3600 mm lång, infälld i en vägg på våningen ovanför. Den kommer att stöttas upp med 2 st 90*90 limträstolpar som kommer att fällas in i väggarna i våningen under. Beräknad vertikallast är 15 kN per pelare.
Då uppstod frågan, vad skall stolparna ha för underlag???
Jag ser några alternativ;
1. Ställas på golvregeln som väggreglarna står på, på ena siddan är det syllen i så fall. Trycket i så fall blir tvärs fiberriktningen där trä är som mjukast så frågan är om det ger kompression av regeln på lång sikt?
2. Som ovan men med en stålplatta, större än stolpen, som fördelar vikten över en större yta?
3. Kapa ur en bit i respektive golvregel och ställa stolparna mot betongplattan, med fuktspärr emellan?
4. Som ovan men med större urkapning och en stålplatta för tryckutjämning?
Betongplattan är 100 mm mitt i plattan och dryga 200 mm vid ytterväggs sidan.
Vi har idag två stålbalkar infällda på olika ställen i huset och med längre spännvidd varav den ena bär upp 5 m yttervägg för övervåningen med takstolar på denna vägg. Dessa stöttas bara upp med 3 st 45*120 reglar hopspikade och dessa står direkt på 45 * 120 golvregeln/syllen och detta verkar ha hållit i 37 år i alla fall. Därav fundering med att ställa på golvregel med en tryckutjämnande platta emellan.
Ni som har koll, vad är lämpligt i detta fall. Alternativ 1 och 2 är ju enklaste att göra.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När en 90x90 stolpe som bär 15 kN vertikalt landar på en golvregel som är 45 mm bred, så blir trycket på denna ca 3,7 MPa, vilket är ett gränsfall. Går det inte att förstärka golvregeln just under själva stolpen med två stående regelstumpar på vardera sidan och som vilar på betongplattan?
Tack.
Golvregeln är väl 70 bred och 45 hög utom vid ytterväggen där den är 120 bred. Golvregel för mig i detta fall är regeln som ligger på betongplattan och som väggreglarna är fästa i.
Då stolparna hamnar i väggen skulle regelstumparna hamna på golvregeln i alla fall och då kunde jag lika gärna kapa golvregeln och låta stolpen gå ner till plattan.
Min tanke med en stålplatta, 10 mm, är just för att minska punktlasten.
Golvregeln är väl 70 bred och 45 hög utom vid ytterväggen där den är 120 bred. Golvregel för mig i detta fall är regeln som ligger på betongplattan och som väggreglarna är fästa i.
Då stolparna hamnar i väggen skulle regelstumparna hamna på golvregeln i alla fall och då kunde jag lika gärna kapa golvregeln och låta stolpen gå ner till plattan.
Min tanke med en stålplatta, 10 mm, är just för att minska punktlasten.
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När de ligger ner på det sättet kallar jag dem för syllar. Är den 70 mm bred så tror jag att det räcker. Annars är det inte fel med tryckavlastare. Du kan göra sådana i trä eller i plywood också.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Problemet är väl främst att få tag på en liten stump av ett material som bara säljs i stora skivor för rätt mycket pengar. Om man bortser från det skulle jag säga 21 mm K-plywood. Ek har också bra tryckhållfasthet.
Dessa säljer mindre bitar stål, även till privatkunder. Kan vara bra att veta för andra med.
https://montano.se/category.html/stalplatta
https://montano.se/category.html/stalplatta
Klicka här för att svara