L
NO name ,
Lite överkurs normalt 2 spikar i kors över rören , annars i dag klammer med skruv i , man slipper dundra med hammare

Har sett den i vårt förra hus, så kan bekräfta att den vid något tillfälle spridits söderut. ☺️

Varianten med en bockad spik över vp rör är ju också en klassiker!

J Johan_86 skrev:
Varianten med en bockad spik över vp rör är ju också en klassiker
Fast den bockade spiken har en tendens att mosa röret. Jag försökte dra in trådar i ett sådant rör. Hemskt.

L
Om du gör med spik över , lägg bomull :)mellan när du slår så blir det platt :)

Alla sätt är bra osv :).

Om man ska fästa vp-rör med spik slår man i spiken, vänder på hammaren och kröker spiken med klykan innan man återigen vänder på hammaren och knackar ner spiken mot röret.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Flertalet rör i mitt hus var klamrade så. Då var det också till största delen gamla B-rör som blev deformerade av spikarna.

Inga problem att göra så om man är lite varsam. Dyckert är billigt och rören sitter bra. Tar lite längre tid jämfört med skruvklammer i de flesta fall dock.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
gamla B-rör
Vad är B-rör?

Jag kommer att anamma denna klamring. Ser elegantare ut än klumpiga plastklammer.Får bara träna lite på rätta snitset på trådvirning.

tommib
Bergmanrör. Impregnerad papp med ett tunnt plåtlager runt. Förjävliga att handskas med och stor risk för vass kant om man skarvar på dem med VP-rör. Skadas väldigt lätt om man råkar trycka till dem. Jag har rivit ut alla jag kommer åt.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Fast den bockade spiken har en tendens att mosa röret. Jag försökte dra in trådar i ett sådant rör. Hemskt.
Mosat rör beror på den som spikar. Med lite övning får man in snitsen att slå in spikenlagom långt och sedan bocka den över röret, utan att vända på hammaren.

L
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är B-rör?

Jag kommer att anamma denna klamring. Ser elegantare ut än klumpiga plastklammer.Får bara träna lite på rätta snitset på trådvirning.
Bara snickare som får vända på hammaren :confused:och bocka med klykan EL-gubbar har ingen sådan bara PEN-modell :)

Haha, låter som jag får öva lite mer då. Men tillfällena blir mer och mer sällsynta :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.