67 576 läst ·
417 svar
68k läst
417 svar
Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Jag säger inget om att de ska bo i en bra och trivsam miljö, jag unnar dem allt gott som finns! Men det är väl inte så att alla vuxna som får barn med LSS behov bor i villa? Vissa bor på landet och vissa i lägenhet. Som jag nämde tidigare så bodde jag själv tidigare på landet där det också fanns ett LSS boende, verkade funka klockrent, ibland rymde ungdomarna, då körde personalen 2 bilar, en åt varsitt håll längs den enda väg som fanns och ganska snart hittade man på den bortsprungna. Värre i ett villakvarter kan jag tänka mig..p.lundgren skrev:Jag tänker försöka hålla mig borta från den hätska diskussionen. Här är i alla fall mitt resonemang kring din frågeställning.
Börjar med ett citat från Wikipedia "Målet med LSS-boenden är att funktionsnedsatta människor ska kunna leva och bo så likt andra människor som möjligt"
En orsak till att man bygger i ett villaområde är nog att de som ska bo i boendet är uppväxta i ett villaområde och är vana att bo så. De mår helt enkelt bättre av att bo där. På samma sätt som de som är uppväxta i flerfamiljskaserner eller tom på institutioner förmodligen mår bättre i en sådan miljö. Sen finns det säkert människor med sjukdomar som gör att de mår bra av lugnet i ett villaområde eller på landet.
Vidare så är väl all kontakt med djur och att man kanske får odla lite morötter och potatis samt ha nära till en liten strand 100 gånger mer värt än att vara i ett villakvarter? Jag anser att man i största möjliga mån ska placera dessa typer av boenden utanför stadskärnan. Alla mår bättre av det tror jag!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, inte ett dugg. Förstår inte ditt resonemang.Nyfniken skrev:
Och nu är det inte bara brommaborna som berörs. Om utökningen av trafiken går som planerat bör det vara storleksordningen 150000 personer som hamnar i närheten av de 80 db som är gränsen för när swedavia får börja betala... och jag bor inte i bromma, utan i spånga/vällingby.
Redigerat:
Jo visst, alla vill tjäna pengar, gärna så mycket som möjligt, för så lite som möjligt.Nimajneb skrev:
Många ser långsiktigt medans andra vill tjäna sig en stor hacka under en kort period.
Att diskutera "vem" som driver verksamheten är väl högst relevant, då en kommun inte drivs av samma skäl som ett företag.
Varför ska man dra gränsen vid ett LSS-boende, varför är det då inte ok att öppna hem och vårdinrättningar för missbrukare av olika slag. Narkomaner, sexmissbrukare etc.Nimajneb skrev:
Jag tycker man ska separera hem och sociala verksamheter. Eller så bygger man först en social verksamhet, bygg utifrån det villor omkring, så har man löst problemet. Då har den som vill, möjligheten att själv ta det beslutet.
Jag har inga problem själv. Däremot tror jag att de som bor i hässelby, järfälla solna och kungsholmen kommer att ha synpunkter. Vi som medvetet bosatt oss under inflygningsleden mindre än 3 km från banan har bara att gilla läget eller flytta eftersom politikerna som majoriteten röstat dit valt att ignorera en stark opinion mot.Nyfniken skrev:
Jag vill inte ha någon form av institutionsboende i närheten av min bostad - varken dagis för barn, dagcenter för utvecklingsstörda eller invandrarförläggning för människor som just kommit hit för att pröva lyckan.
Lika lite vill jag ha en varmförzinkning, en biltvätt eller en firma som renoverar avloppspumpar som granne!
Det finns zoner i detaljplanen för allt - att privata aktörer köper upp billiga villor för att driva näringsverksamhet där är ett otyg.
Just nu tävlar emellertid lämlarna om att visa sin gränslösa godhet, här och i sociala medier - och som vanligt så går floskelfabrikerna för högtryck - så fort utlänningar, downsbarn eller andra med svårigheter diskuteras kommer det svenska stigmat fram - allt kan inte längre diskuteras förutsättningslöst - moraltanterna tar över diskussionen - " det är ju baaaaaarn!"...
Lika lite vill jag ha en varmförzinkning, en biltvätt eller en firma som renoverar avloppspumpar som granne!
Det finns zoner i detaljplanen för allt - att privata aktörer köper upp billiga villor för att driva näringsverksamhet där är ett otyg.
Just nu tävlar emellertid lämlarna om att visa sin gränslösa godhet, här och i sociala medier - och som vanligt så går floskelfabrikerna för högtryck - så fort utlänningar, downsbarn eller andra med svårigheter diskuteras kommer det svenska stigmat fram - allt kan inte längre diskuteras förutsättningslöst - moraltanterna tar över diskussionen - " det är ju baaaaaarn!"...
Jag tycker mer att det är lämlarna som visar sin gränslösa egoism och inskränkthet som går för högtryck. Tack och lov säger inte detaljplanen något om VILKA människor som får bo i ett visst område.Locke skrev:Just nu tävlar emellertid lämlarna om att visa sin gränslösa godhet, här och i sociala medier - och som vanligt så går floskelfabrikerna för högtryck - så fort utlänningar, downsbarn eller andra med svårigheter diskuteras kommer det svenska stigmat fram - allt kan inte längre diskuteras förutsättningslöst - moraltanterna tar över diskussionen - " det är ju baaaaaarn!"...
Haha, ja det här är en skitdiskussion. Jag tycker det inte märks något negativt med ett boende i vårt kvarter. Mest positivt med närvaron av personalen under semestertiden.Anders D skrev: