18.721 lest ·
79 svar
19k lest
79 svar
Totalrenovering - Sette dampsperre eller ikke??
Witten,mattiasp skrev:
Jeg er riktignok ikke byggfysiker, men teknisk fysiker, tror heller ikke på nisser, men det ville vært morsomt med en praktisk test... Jeg tar en papirpose som underbukser, du bruker plast så sammenligner vi opplevelser etter en dag. Eller bruker vi det som hansker?
Emnet (TS problemstilling) vi diskuterte var hvorvidt det er passende å sette en damptett duk når også utsiden er tett. Den foreslåtte løsningen var i dette spesifikke tilfellet en hygroskopisk isolasjon (med dampbrems).W witten skrev:
Så begynte noen å skrive om hus som puster, og noen andre proklamerte plastens fortreffelighet i alle situasjoner, men det legger vi til side.
Som ingeniør innen et annet område, men med min andel fysikkstudier, ville det være interessant å høre en fysikers oppfatning om dette.
Oké, tråden hadde nok gått av stien.
Nei, aldri doble damptette sjikt, det er riktig. Foreslått løsning med dampbrems høres klokt ut, damphindringsmotstanden på den ytre duken virker ukjent, men den tilsvarer sikkert ikke plast så det går nok bra.
Nei, aldri doble damptette sjikt, det er riktig. Foreslått løsning med dampbrems høres klokt ut, damphindringsmotstanden på den ytre duken virker ukjent, men den tilsvarer sikkert ikke plast så det går nok bra.
Klikk her for å svare