12.811 lest ·
100 svar
13k lest
100 svar
Tåler masonitt vær og vind ?
Er vel så enkelt at hus jeg har sett. Og andre som jeg har snakket med som har revet vekk slik fasade bare har hatt vondt å si om det og også dårlig holdbarhet. Men om det er masonitt i seg selv eller juks med luftspalte eller et annet underliggende problem kan jeg selvfølgelig ikke vite. Og hvis du leser innlegget mitt igjen ser du at jeg ikke har hevdet at det ikke vil fungere, men er bare skeptisk til holdbarheten. Og jeg veier dette mot de grunnene ts har nevnt er viktige.C cpalm skrev:Men det er vel nettopp det som er spørsmålet. Hvor bra holder det?
Eksisterende hus med gammelt masonittfasade er jo et levende bevis på at det holder. I det minste under riktige forutsetninger (og nei, jeg snakker ikke om hus i ørkenen). Ser riktignok for j-vlig ut, men den kosmetiske aspekten kanskje ikke veier så tungt her(?) Men det har ikke råtnet/mugnet bort.
Ikke for at jeg selv ville bygge fasade med masonitt, men hva er beleggene for at det ikke kommer til å fungere?
Jeg eide et laftet hus fra tidlig 1900-tall som utenpå laften hadde masonitt og tynne trelister. Malt med falu rødfarge. Huset var ikke permanent oppvarmet, men hadde blitt brukt som vaskerom og kaldt lager. Ingen plast eller annet tett, så fuktigheten beveget seg fritt. Jeg vet ikke nøyaktig når huset ble kledd med masonitt, men siden jeg vet hvem som gjorde det burde det ha vært på 80-tallet.
På avstand så det helt ok ut, og masonitten oppfylte absolutt sitt formål. Det vil si å få det til å se ut som en "ekte" trefasade til en lavere kostnad. På nært hold var det veldig tydelig at masonitten bulet, var flassete og oppløst nederst og ved alle skjøter. På noen steder klarte ikke trelistene og spikerhodene å holde fast den buede masonitten, og der løsnet noen større biter.
Muggen - nei.
Beskyttet mot vær og vind - japp.
Så bra ut på avstand - japp.
Så ut som dritt og som en billig juksehytte fra 30-tallet når man kom nær - jajjamensan.
På avstand så det helt ok ut, og masonitten oppfylte absolutt sitt formål. Det vil si å få det til å se ut som en "ekte" trefasade til en lavere kostnad. På nært hold var det veldig tydelig at masonitten bulet, var flassete og oppløst nederst og ved alle skjøter. På noen steder klarte ikke trelistene og spikerhodene å holde fast den buede masonitten, og der løsnet noen større biter.
Muggen - nei.
Beskyttet mot vær og vind - japp.
Så bra ut på avstand - japp.
Så ut som dritt og som en billig juksehytte fra 30-tallet når man kom nær - jajjamensan.
Men den store forskjellen mot TS tenkte konstruksjon er at du har åpent bak masoniten, TS tenker å ha sagflis innenfor som kommer til å bli fuktig og muggen som i sin tur kommer til å råtne og spre seg til stenderverket som kommer til å ta skade..Kapsyl skrev:
Jeg tenker at du bør droppe kortlingene inne i rommene om du skal isolere med kutterspån, det risikerer å henge seg.R Rodgar Den Frie skrev:
Takk for alle svar
Jeg leser og vurderer
Jeg leser og vurderer
Enig. nå er jeg utdannet og alt med en masse studiepoeng.K Kling 1 skrev:”Nå har jeg kontaktet en professor i byggnadsfysik på Chalmers og bedt ham om hans tanker rundt min konstruksjon”
Når jeg vil ha byggetips så snakker jeg heller med en eller helst flere erfarne byggere enn en professor, tips på bolleoppskrift så velger jeg heller å spørre en glad baker enn en kjemiker😀.
Men har datet to byggingeniører siden jeg kjøpte hus og begge to har "oj, så mye mer du kan om hus enn hva jeg kan".
Akademikere er gode til mye (hva "mye" er strides de lærde om). Men de er sjelden så flinke som man tror ute i virkeligheten. Vi har jo oppbevaring for de som er umulige å håndtere i form av stipendiatstillinger, professurer med flere. Så at vi vanlige slipper å se dem for ofte 🤣
Jeg overdriver og spøker litt men det er ikke så langt fra virkeligheten heller....
Så fortell oss hva du kan om min veggkonstruksjon. Vi er nysgjerrige.Appendix skrev:
Enig. nå er jeg utdannet og alt med en masse studiepoeng.
Men har datet to bygningsingeniører siden jeg kjøpte hus, og begge to har sagt: "oj, så mye mer du kan om hus enn hva jeg kan".
Akademikere er bra til mye (hva "mye" er tvister de lærde om). Men de er sjelden så flinke som man tror ute i det virkelige liv. Vi har jo oppbevaring for de som er umulige å håndtere i form av stipendiatstillinger, professorater med mer. Sånn at vi vanlige slipper å se dem for ofte 🤣
Jeg overdriver og tuller litt, men det er ikke så langt fra virkeligheten heller....
Fikk du svar fra professoren 😉
Mitt tips er å bygge etter utprøvde metoder i Sverige, løsvirke og klassisk fasadekledning med panel er billigst i lengden. Finnes det grunn til at nesten alle hus bygges slik og ikke med masonit.
Masonit føles mer som noe man ser i uteliggerleirer.
Mitt tips er å bygge etter utprøvde metoder i Sverige, løsvirke og klassisk fasadekledning med panel er billigst i lengden. Finnes det grunn til at nesten alle hus bygges slik og ikke med masonit.
Masonit føles mer som noe man ser i uteliggerleirer.
Klikk her for å svare