I Märsta ble det bygget et boligområde på 80/90-tallet med masonitt og ribber som fasadematerialer. Var vel en designgreie fra starten antar jeg, da det var mye ulike farger involvert og ribbene var festet ulikt på alle hus, men den fasadehistorien ble ikke langvarig. Tror all fasade måtte byttes innen et år bare.........
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja all tre som bygges inn og som blir for fuktig og ikke har en luftspalte som tillater opptørking mellom de fuktbelastende periodene løper stor risiko for å bli rammet av mikrobiell vekst og mugg.
Deretter kanskje man skal se på hva slags bygning det er, hvis det er et uthus, lager eller lignende som man ikke bor i, så betyr det kanskje ikke så mye. Men som bolighus er det ikke å anbefale.
Den fremste årsaken til at man må ha en luftspalte i dag er vel for å kunne bygge med billig treverk og plastre fasaden med plastmaling.
Bruker man riktige materialer og ignorerer plast, fungerer masonitt nok aldeles utmerket og vil nok tåle været like bra som det "moderne" alternativet.
Men det krever generelt at man ikke begynner å spare på maling og materialer, så fort noen klatter på fargebutikkens forslag så står ikke en slik fasade lenge.
 
  • Liker
  • Wow
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
P
G guggen skrev:
Den fremste grunnen til at man må ha en luftspalte i dag er vel for å kunne bygge med billig virke og plastre inn fasaden med plastmaling.
Bruker man riktige materialer og strunter i plast så fungerer masonitt nok aldeles utmerket og vil nok tåle værets makter like bra som det "moderne" alternativet.
Håller inte med..
 
  • Liker
AG A
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Din vegg kan fungere om du har luftspalte..
@Rodgar Den Fries vegg kan fungere også uten luftspalte, men selvfølgelig reduseres risikoene til en meget overkommelig kostnad hvis man setter en forhydringspapp og en entommerslekt som luftspalte på bindingsverket før fasadematerialet monteres.
 
  • Liker
  • Haha
Anonymiserad 405730 og 1 annen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Er ikke enig..
Uttømmende og notert.
 
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nei, masonitt er neppe svaret på hvilken som er den beste fasaden. For mange virker masonitt ha fungert overraskende bra og lenge, og i tiår stått imot vær og vind, og er man i fasadebytting denne våren kanskje man setter pris på at tidligere eiere ikke valgte Sidiplater eller plater?
Ikke engang de som produserer masonitt nevner materialet som "egnet" som fasade. Hvor finner du så alle disse husene med masonittfasade?

Jeg prøvde faktisk å reparere en dør til en bod for 15-20 år siden. Spikret altså bare på en masonittplate utenpå for at døren skulle bli tett og skjule noen hull. Det tok ikke mer enn 2-3 år før hele døren var skrap.
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A AG A skrev:
Inte ens de som tillverkar masonit nämner materialet som "lämpligt" som fasad. Vart hittar du sedan alla dessa hus med masonitfasad?

Jag provade faktiskt att laga en dörr till en bod för 15-20år sedan. Spikade alltså bara på en masonitskiva utanpå för att dörren skulle bli tät och dölja några hål. Der tog inte mer än 2-3 år så var hela dörren skrot.
Vad målade du med?
 
A AG A skrev:
Ikke engang de som produserer masonitt nevner materialet som "egnet" som fasade. Hvor finner du så alle disse husene med masonittfasade?

Jeg prøvde faktisk å reparere en dør til et skur for 15-20 år siden. Spikra altså bare på en masonittplate utenpå for at døra skulle bli tett og skjule noen hull. Det tok ikke mer enn 2-3 år før hele døra var skrot.
Jeg har en enklere skurdør som min far snekkret sammen med kraftig oljebasert massonitt på slutten av nittitallet, den er ikke ny og fin lenger, men fatter'n er død for lenge siden og døra overlevde ham og fungerer fortsatt som tiltenkt selv om den ikke forskjønner stedet akkurat.
 
  • Liker
Ripley og 1 annen
  • Laddar…
P
Det skrives om hvor bra masonitt er, om det hadde fungert som et fasademateriale så hadde garantert flere av de store hustilvirkerne brukt dette til sine fasader da de stadig bruker de tynneste, billigste og enkleste materialene i sine husbygg...

Samt dere som forespråker at man skal bygge på denne måten, kan dere finne en produsent eller konstruktør som har tegnet denne konstruksjonen og som tar ansvar for at den fungerer over tid?
 
  • Liker
AG A
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det skrives om hvor bra masonit er, om det hadde fungert som et fasademateriale så hadde garantert fler av de store heistilvirkerne brukt dette til sine fasader da de stadig bruker de tynneste, billigste og enkleste materialene i sine byggeprosjekter…
Mener du hustilvirkere?
 
P
Ja
 
Kan dra en anekdote, som dessverre er svært aktuell, om hvor viktig overflatebehandling er.
Da jeg kjøpte vårt siste hus, hadde de forrige eierne latt produsere en ny dobbel port, 2m høy, i kjerneved, 4 tommer tykk. Utrolig vakker.
Noen år etter at jeg kjøpte huset hadde denne porten, som burde holde i hundre år, råtnet nesten helt opp, men det så man først da malingen falt av. Gubbjævelen hadde leid inn et malerfirma, som året før salget hadde vært rundt og klint plastmaling på dører og denne porten. Dette på et 10 millioners hus som er fredet. Har rukket å redde husets dører, men det er mye annet å gjøre i et 1700-talls hus.
Så enkelt er det, forskjellen mellom kanskje 5 år og hundre års levetid, og jeg kommer til å måtte finne noen som kan lage nye og bli minst 50k fattigere.
 
Rejäl skrev:
Det skrives om hvor bra masonitt er, om det hadde fungert som et fasademateriale så hadde garantert flere av de store hustilvirkerne brukt dette til sine fasader da de stadig bruker det tynneste, billigste og enkleste materialene i sine husbygg...

Samt dere som forespråker at man skal bygge på denne måten kan dere finne en produsent eller konstruktør som har tegnet denne konstruksjonen og som tar ansvar for at den fungerer over tid?
Hva man kan finne er mange hustilvirkere som lager fritidshus uten luftspalte, da er man begrenset til slamfarge eller linolje som overflatebehandling. Nye fabrikktrehus med så mye isolasjon som kreves i dag har vel alltid luftspalte og males effektivt med plastfarge. Har vanskelig for å se at det skulle gå, dels vil man nok ha solid virke i stommen, hygroskopisk isolasjon og blir begrenset til slam eller linolje som overflatebehandling. Men ville vært gøy om noen gjorde det, ville blitt et ganske dyrt hus med masonitt fasade :)
 
P
Går man ikke ut fra bruk av luftspalte bak panel på fritidshus i Sverige...
 
G guggen skrev:
Hva malte du med?
Slamfarge utspedd med linolje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.