12.814 lest ·
100 svar
13k lest
100 svar
Tåler masonitt vær og vind ?
Trodde du tidligere skrev om de store husprodusentene og deres produksjon, men du virker fleksibel i din tankegang og flytter raskt fokusRejäl skrev:At ikke fasader kles med plåt beror på mange ting f.eks. Så blir de veldig følsomme der den minste imperfeksjon vises, vanlige mennesker kan ikke lage en slik fasade uten å henvende seg til et blikkenslager når det gjelder detaljer rundt vinduer og dører m.m..
Så hadde masonit med lock läkt holdt som fasade så hadde garantert mange av husprodusentene brukt dette…
Hvis folk vil ha masonit eller plåtfasade vil selvsagt produsentene av boliger tilby dette, men de fleste boligkjøpere synes nok at det er for stygt selv om det er raskt, billig og relativt holdbart.
Hva har du regnet ut at prisforskjellen og tidsforskjellen i å bruke plater sammenlignet med trepanel blir?R Rodgar Den Frie skrev:Takk alle dere som deler deres tanker og opplevelser rundt Masonit som utvendig byggemateriale.
Jeg tar til meg alt dere deler med dere av og gjør en sammenveiing.
Nå har jeg kontaktet en professor i bygningsfysikk på Chalmers og bedt ham om hans tanker rundt min konstruksjon.
Jeg håper på svar. Om jeg får svar så deler jeg naturligvis det her så vi sammen kan prate videre om det.
Takk alle dere så lenge. Fortsett gjerne med å dele med dere her. Jeg leser alt med stor interesse.
Alt godt
Rodgar
https://byggnadsvard.se/vard-och-underhall-av-masonit/
Jeg kom tilfeldigvis over denne tråden da jeg akkurat hadde lest denne artikkelen.
Jeg kom tilfeldigvis over denne tråden da jeg akkurat hadde lest denne artikkelen.
K
Kapabel
Gjør-det-selv-bygger
· Värmland
· 372 innlegg
Kapabel
Gjør-det-selv-bygger
- Värmland
- 372 innlegg
"Nå har jeg kontaktet en professor i byggnadsfysikk ved Chalmers og bedt ham om hans tanker rundt min konstruksjon"R Rodgar Den Frie skrev:Takk alle dere som deler med dere av deres tanker og opplevelser rundt Masonit som utvendig byggemateriale.
Jeg tar til meg alt dere deler med dere av og gjør en sammenstilling.
Nå har jeg kontaktet en professor i byggnadsfysikk ved Chalmers og bedt ham om hans tanker rundt min konstruksjon.
Jeg håper på svar. Om jeg får svar så deler jeg naturligvis med meg av det her så vi sammen kan prate videre om det.
Takk alle dere så lenge. Fortsett gjerne og del med dere her. Jeg leser alt med stor interesse.
Alt godt
Rodgar
Når jeg vil ha byggetips så prater jeg heller med en eller helst flere erfarne byggere enn en professor, tips på bolleoppskrift så velger jeg heller å spørre en glad baker enn en kjemiker😀.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 innlegg
Greia er jo ikke masoniten i seg primært. Det er jo om andre materialer i nærheten til masoniten aldri får sjansen til å tørke. Det er da man får problemer. En frittliggende masonittplate i ørkenen fungerer nok i hundrevis av år, men den samme platen i en tvilsom fasade ved en regntung kyst vil neppe holde lenge. Det er jo mange faktorer som spiller inn enn bare konstruksjonen som sådan.
Du har nå fått veldig mange svar på spørsmålet ditt. Alle, unntatt to tror jeg, er samstemte i at masonitt er et meget dårlig materiale for formålet. Men da kontakter du i stedet en professor. Ville du ha kontaktet professoren, om de fleste her hadde sagt at masonitt/konstruksjonen var bra? Om jeg får gjette, så hadde du ikke det!R Rodgar Den Frie skrev:Takk alle dere som deler deres tanker og opplevelser rundt Masonitt som utvendig byggemateriale.
Jeg tar til meg alt dere deler og gjør en sammenveining.
Nå har jeg kontaktet en professor i byggfysikk på Chalmers og spurt ham om hans tanker rundt min konstruksjon.
Jeg håper på svar. Om jeg får svar så deler jeg selvfølgelig det her slik at vi sammen kan snakke videre om det.
Takk alle dere så langt. Fortsett gjerne å dele her. Jeg leser alt med stor interesse.
Alt godt
Rodgar
En professor i byggeteknikk er god på mye. Han kan beregne hvordan din konstruksjon, inkludert masonitt vil holde varme, samt om det er risiko for konveksjon. MEN, han har ikke mer erfaring enn noen andre om hvordan masonitt klarer å sitte utendørs og bli utsatt for regn, vind og sol.
Jeg kan bare ikke forstå hvorfor du er så utrolig tent på ideen om å bruke masonitt i veggen?
Videre lurer jeg på hvorfor du spør, når det bare er ett svar du har bestemt deg for.
TakkA AG A skrev:Du har nå fått veldig mange svar på ditt spørsmål. Alle, bortsett fra to tror jeg, er samstemte i at masonite er et veldig dårlig materiale for formålet. Men da kontakter du i stedet en professor. Ville du ha kontaktet professoren, om de fleste her hadde sagt at masonite/konstruksjonen var bra? Om jeg får gjette, så hadde du ikke det!
En professor i bygningsteknikk er bra på mye. Han kan beregne hvordan din konstruksjon, inkludert masonite vil holde varme, samt om det er risiko for konveksjon. MEN, han har ikke mer erfaring enn noen andre om hvordan masonite klarer å være utendørs og bli utsatt for regn, vind og sol.
Jeg kan bare ikke forstå hvorfor du er så utrolig tent på ideen om å bruke masonite i veggen?
Videre undrer jeg hvorfor du spør, når det bare er ett svar du har bestemt deg for.
Som sagt, jeg tar inn alle erfaringer jeg kan få og gjør en sammenstilling av disse. Jeg har tatt opp spørsmålet andre steder hvor jeg også har fått svar. Jeg tenker at jeg vil dele med meg av dem her så også dere kan veie dem inn i deres vurderinger. Jeg har ikke bestemt meg for et svar. Den forestillingen finnes i deg. Jeg forstår veldig godt at det er en mengde forskjellige variabler som påvirker hvordan en yttervegg fungerer. Klima, mikroklima, tykkelse, ventilasjon og oppvarming for å nevne noen.
Jeg har alltid spett som forbilde når jeg konstruerer mine hus; så enkelt som mulig for å oppnå det jeg vil. Nedenfor følger noen stikkord som jeg streber etter:
A) Så få inngående materialtyper som mulig.
B) Så få inngående materialer som mulig.
C) Så få inngående knutepunkter som mulig.
D) Så få inngående arbeidsmomenter som mulig.
E) Så lite av valutaen penger som mulig.
Hei så lenge...
K
Kapabel
Gjør-det-selv-bygger
· Värmland
· 372 innlegg
Kapabel
Gjør-det-selv-bygger
- Värmland
- 372 innlegg
Hei!R Rodgar Den Frie skrev:Takk
Som sagt, jeg tar inn alle erfaringer jeg kan få og gjør en sammenveiing av disse. Jeg har tatt opp spørsmålet andre steder hvor jeg også har fått svar. Jeg tenker at jeg vil dele dem her slik at også dere får mulighet til å veie dem inn i deres vurderinger. Jeg har ikke bestemt meg for et svar. Den forestillingen finnes i deg. Jeg forstår veldig godt at det er en mengde ulike variabler som påvirker hvordan en yttervegg fungerer. Klima, mikroklima, tykkelse, ventilasjon og oppvarming for å nevne noen.
Jeg har alltid spettet som forbilde når jeg konstruerer mine hus; så enkelt som mulig for å oppnå det jeg vil. Nedenfor følger noen stikkord som jeg strever etter:
A) Så få inngående materialtyper som mulig.
B) Så få inngående materialer som mulig.
C) Så få inngående knutepunkter som mulig.
D) Så få inngående arbeidsmomenter som mulig.
E) Så lite av valutaen penger som mulig.
Heisann så lenge…
Vanskelig å få til et hus om du skal følge de stikkordene, bygg et halmhus eller enda lettere og billigere: grav en grop😀
Er ikke holdbarhet noe av interesse for deg? Jeg mener at velger du en fasadetype som må gjøres om innen en betydelig tidligere fremtid enn en annen fasade. Det innebærer jo mer jobb og mer kostnader på sikt, også mer materialforbruk. Alt som du om jeg forstår deg rett vil unngå.R Rodgar Den Frie skrev:Takk
Som sagt, jeg tar inn alle erfaringer jeg kan få og gjør en avveining av disse. Jeg har tatt opp spørsmålet andre steder hvor jeg også har fått svar. Jeg tenker at jeg vil dele dem her slik at også dere får mulighet til å veie dem inn i deres vurderinger. Jeg har ikke bestemt meg for et svar. Den forestillingen finnes i deg. Jeg forstår svært godt at det er en mengde ulike variabler som påvirker hvordan en yttervegg fungerer. Klima, mikroklima, tykkelse, ventilasjon og oppvarming for å nevne noen.
Jeg har alltid spettet som forbilde når jeg konstruerer mine hus; så enkelt som mulig for å oppnå det jeg vil. Nedenfor følger noen stikkord som jeg streber etter:
A) Så få inngående materialtyper som mulig.
B) Så få inngående materialer som mulig.
C) Så få inngående knutepunkter som mulig.
D) Så få inngående arbeidsmomenter som mulig.
E) Så lite av valutaen penger som mulig.
Hei så lenge...
Men det er vel nettopp det som er spørsmålet. Hvor bra holder det?K Krux skrev:
Eksisterende hus med gamle masonittfasader er jo et levende bevis på at det holder. I det minste under riktige forutsetninger (og nei, jeg snakker ikke om hus i ørkenen). Ser for så vidt for j-vlig ut, men den kosmetiske aspekten veier kanskje ikke så tungt her(?) Men det har ikke råtnet/muggnet bort.
Ikke for at jeg selv ville bygge fasade med masonitt, men hva er beleggene for at det ikke kommer til å fungere?
Og alle de, kanskje 3-4, som synes det er et interessant valg har erfaring med materialet som ytterkledning...A AG A skrev:Du har nå fått veldig mange svar på spørsmålet ditt. Alle, utenom to tror jeg, er enige om at masonitt er et veldig dårlig materiale for formålet. Men da kontakter du istedenfor en professor. Ville du ha kontaktet professoren, om de fleste her hadde sagt at masonitt/konstruksjonen var bra? Om jeg får gjette, så hadde du ikke det!
En professor i bygningsteknikk er bra på mye. Han kan beregne hvordan din konstruksjon, inkludert masonitt vil holde varme, samt om det er risiko for konveksjon. MEN, han har ikke mer erfaring enn noen annen om hvordan masonitt takler å sitte utendørs og bli utsatt for regn, vind og sol.
Jeg kan bare ikke forstå hvorfor du er så fryktelig tent på ideen om å bruke masonitt i veggen?
Videre lurer jeg på hvorfor du spør, når det bare er ett svar du har bestemt deg for.
De andre er de vanlige plast, mdf, billig trevirke byggerne virker det som når argumentene tar slutt.


