12.802 lest ·
100 svar
13k lest
100 svar
Tåler masonitt vær og vind ?
Jeg er interessert i praktiske, selvopplevde og tidsmessig lange erfaringer av hvordan blotlagt masonite klarer vær og vind i en yttervegg.
Jeg skisserer akkurat nå på en ytterveggskonstruksjon der masonite sammen med sagbaker inngår som en del av ytterfasaden. Masonitens funksjon er å holde den løse isolasjonen på plass og å stoppe vinden.
Jeg er også interessert i å høre hvordan dere tenker rundt forskjellene mellom de ulike masoniteplatene. Tykkelse, hardhet og behandling?
Jeg er også interessert i å høre hvordan dere tenker rundt montering av platene. Bløtlegging og innfesting?
Jeg er også interessert i å høre hvordan dere tenker rundt eventuell egen behandling av platene. Olje, tjære og maling?
Veldig takknemlig for svar.
Jeg skisserer akkurat nå på en ytterveggskonstruksjon der masonite sammen med sagbaker inngår som en del av ytterfasaden. Masonitens funksjon er å holde den løse isolasjonen på plass og å stoppe vinden.
Jeg er også interessert i å høre hvordan dere tenker rundt forskjellene mellom de ulike masoniteplatene. Tykkelse, hardhet og behandling?
Jeg er også interessert i å høre hvordan dere tenker rundt montering av platene. Bløtlegging og innfesting?
Jeg er også interessert i å høre hvordan dere tenker rundt eventuell egen behandling av platene. Olje, tjære og maling?
Veldig takknemlig for svar.
Hvordan ser din tiltenkte stamme ut beskriv gjerne hvordan du tenker innenfra og ut...R Rodgar Den Frie skrev:Jeg er interessert i praktiske, selvopplevde og tidsmessig lange erfaringer av hvordan blottet porøs kan tåle vær og vind i en yttervegg.
Jeg skisserer akkurat nå på en ytterveggkonstruksjon der masonitt sammen med sagflis inngår som en del av ytterfasaden. Masonittens funksjon er å holde den løse isolasjonen på plass og å stoppe vinden.
Stående sagbakker så tett det gårRejäl skrev:
Kraftig papp
Kutterflis
45 x 220: svill, stående cc 120, hammarbånd
45 x 45: 2 stk kortlebjelker i feltene cc 80
Masonit
Stående sagbakker så tett det går
Beskriv gjerne hvordan du tenker…
Om man maler og vedlikeholder fasaden som hvilken som helst annen fasade holder det lenge.
En bekjent av meg byttet fasade for noen år siden, ikke fordi det var noe galt med masoniten fra -54, men for å etterisolere.
Fasaden vel vedlikeholdt av tidligere eier som bygde huset.
Verdt å merke seg, det er baksiden/den skrovlige på masoniten som skal være utover og som man skal male på, ikke den glatte, der fester maling dårlig for utendørs bruk.
En bekjent av meg byttet fasade for noen år siden, ikke fordi det var noe galt med masoniten fra -54, men for å etterisolere.
Fasaden vel vedlikeholdt av tidligere eier som bygde huset.
Verdt å merke seg, det er baksiden/den skrovlige på masoniten som skal være utover og som man skal male på, ikke den glatte, der fester maling dårlig for utendørs bruk.
Minimere:Rejäl skrev:
Materialslag, materiale, arbeidsinnsats og valutaen Penger
Maksimere:
Inneklimaet, holdbarheten, funksjonen og skjønnheten
Stort takk Veldig interessant svar Er interessert i hvordan ytterfasaden var konstruert Har du mulighet til å beskrive eller vise med foto?Isakare skrev:
Om man maler og vedlikeholder fasaden som hvilken som helst annen fasade, holder det lenge.
En bekjent av meg byttet fasade for noen år siden, ikke fordi det var noe galt med masonitten fra -54, men for å etterisolere.
Fasaden var godt vedlikeholdt av tidligere eiere som bygde huset.
Verdt å merke seg, det er baksiden/den grove siden av masonitten som skal være utad og som man skal male på, ikke den glatte, der fester malingen dårlig for utendørs bruk.
Hvor høyt blir huset og er det for permanentbolig? Jeg ser et problem om du får liggende skjøter mellom platene om fasaden blir over 250cm høy.R Rodgar Den Frie skrev:
Nei, har ikke noe sånt.R Rodgar Den Frie skrev:
Men mange av de såkalte Egnahemshusene på 40- og 50-tallet hadde masonittfasade.
Bla Mockfjärds Elementhus hadde ferdige veggelement, masonitt limt og spikret på begge sider av en tynn ramme fylt med kutterspon.
Inni var den glatte siden som man tapetserte på, og ut var den ru siden som kledd med lekter, malt og ferdig så den ut som hvilken som helst trefasade.
Men de veggene var jo veldig tynne og når ikke dagens standard.