P
R Rodgar Den Frie skrev:
Takk

Kan du beskrive inngående hvordan du ser for deg en eventuell muggutvikling i denne veggen?
Å bare ha en masonite på 2-3mm spikret på en trekonstruksjon med bord uten luftspalte vil fukte gjennom til konstruksjonen..

Hadde man hatt masonite, deretter lufting og f.eks. låspanel på, ville det blitt en bedre konstruksjon, i denne konstruksjonen vil fuktigheten bli luftet bort på en bedre måte…

Rejäl skrev:
Å bare ha en masonite om 2-3mm påspikret på en trestamme med planker på uten luftspalte kommer til å fukte gjennom til stommen..

Hadde man hatt masonite og så lufting og for eksempel lockpanel på, så hadde det blitt en bedre konstruksjon, i denne konstruksjonen kommer fukten til å luftes bort på en bedre måte…
Takk

Det høres ut som om du tenker deg at veggen har et isolasjonsmateriale som IKKE kan transportere fukt

Det vil si et ikke-hygroskopisk materiale

Er det så?

• Liker
guggen
  • Laddar…
P
R Rodgar Den Frie skrev:
Takk

Det høres ut som om du tenker deg at veggen har et isolasjonsmateriale som IKKE kan transportere fukt

Det vil si et ikke-hygroskopisk materiale

Er det sånn?
Men det spiller ingen rolle reisverket må ikke utsettes for utvendig fukt, utsetter man det for fuktbelastning så kommer det til å bli påvirket med bl.a. Mikrobiell påvekst som mugg..

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
AG A
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men det spiller ingen rolle stommen skal ikke utsettes for utvendig fuktighet, utsetter man den for fuktbelastning så vil den bli påvirket med bla. Mikrobiell påvekst som mugg..
Takk

Er det liggende tømmeret i en laftet vegg stommen?

Utsettes den for fukt?

Skjer det mikrobiell påvekst i den?

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
P
R Rodgar Den Frie skrev:
Takk

Er det liggende tømmeret i en laftet vegg stokken?

Utsettes den for fukt?

Skjer det mikrobiell påvekst i den?
Ja alt treverk som bygges inn og som blir for fuktig og ikke har en luftspalte som tillater opptørking mellom de fuktbelastende periodene, løper stor risiko for å bli rammet av mikrobiell påvekst og mugg..
Så kan man kanskje se på hva slags bygning det er; er det et uthus, lager eller lignende som man ikke bor i, så kanskje det ikke betyr så mye. Men som bolighus er det ikke å anbefale..

• Liker
fribygg og 2 andre
  • Laddar…
R Rodgar Den Frie skrev:
Takk

Kan du utdype, ”…kan begynne å mugne” og ”…vanskelig å puste.”

Masonite kan transportere fukt

Skjøtene i min vegg ligger cc de stående stolpene og over dem sitter en stående spikret sågbak fra syll til bjelkelag
Masoniten er oljebasert. Det gjør at den tåler en del fukt. Men absolutt ikke så mye at den holder seg tørr. Men oljen hindrer ikke bare fukt fra å komme inn i platen. Den hindrer også fukt fra å komme ut.
Så den lille fukten som likevel kommer inn i platen, vil bli værende der så lenge at det kan begynne å mugne.

Masonite fungerer utmerket i stedet som vindsperre. Den kan også brukes som undertak under takplater.
Men den fungerer meget dårlig ute i det fri.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
All masonitt er ikke oljebehandlet, men den jeg har brukt som overflatemateriale til dører for noen vedskjul er det.
Oljeherdede masonitplater brukt som ytmateriale på døren til et vedskjul i en hage med trær.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja alt tre som bygges inn og som blir for fuktig og ikke har en luftspalte som tillater opptørking mellom de fuktbelastende periodene løper stor risiko for å bli utsatt for mikrobiell vekst og mugg..
Så kanskje man skal se på hva slags bygning det er, er det et uthus, bod eller lignende som man ikke bor i, så gjør det kanskje ikke så mye. Men som bolighus er det ikke å anbefale..
Takk

Jeg tenker fortsatt at du resonerer ut ifra en i samtiden konvensjonell vegg med plast på innsiden og ikke-hygroskopisk isolasjonsmateriale

En tømmervegg transporterer fukt i begge retninger

Liksom den veggen jeg utforsker

P
R Rodgar Den Frie skrev:
Takk

Jeg tenker fortsatt at du resonnerer ut fra en i samtiden konvensjonell vegg med plast på innsiden og ikke-hygroskopisk isoleringsmateriale

En laftevegg transporterer fuktighet i begge retninger

Akkurat som den veggen jeg utforsker
Ja det stemmer at lafteveggen gjør, jeg er helt med på din vegg. Din vegg kan fungere om du har luftspalte..

R Rodgar Den Frie skrev:
Masoniten klarer å stoppe vinden og at vann i flytende form kommer inn i veggen

Veggen består av hygroskopiske materialer hele veien gjennom som kan transportere fuktighet i begge retninger

Vi snakker her om vann i dampform
Bare fordi isolasjonen er hygroskopisk betyr det ikke at den tåler fukt. Jeg har to hus med masonittfasade og kan garantere at den verken er vind- eller vanntett etter noen år.

• Liker
AG A
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja det stemmer at tømmerveggen gjør, jeg er helt med med din vegg.
Din vegg kan fungere om du har luftspalte..
Takk

useless useless skrev:
Bare fordi isoleringen er hygroskopisk betyr det ikke at den tåler fukt. Jeg har to hus med masonittfasade og kan garantere at den verken er vind- eller vanntett etter noen år.
Takk

Rejäl skrev:
En masonit direkte på en stamme på en værutsatt side er ikke fuktsikker…
Men om det har fungert på en hytte siden trettitallet uten å gi mugg-/fuktskader bak er det nok tilstrekkelig.

• Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men om det fungerte på en hytte siden trettitallet uten å gi mugg/fuktskader bak er det nok tilstrekkelig.
Bare fordi det finnes et hus som har klart seg, betyr ikke at hus med masonittfasade klarer seg generelt. Det handler sannsynligvis om en mengde ukjente faktorer og tilfeldigheter som har gjort at det huset har klart seg.
Det finnes tusenvis av eksempler på hus som ikke har klart seg. Eller egentlig gjør det ikke det lenger, da nesten alle har blitt tvunget til å rives. Om det fungerte, hadde vi sett ganske mange småhus og boder kledd med masonitt, da det er billig. Det har jo også flere fordeler i starten.

• Liker
Karl-Ove Qvarfordt og 1 annen
  • Laddar…
A AG A skrev:
Bare fordi det finnes et hus som har klart seg, betyr ikke det at hus med masonittfasade klarer seg generelt. Det handler trolig om en mengde ukjente faktorer og tilfeldigheter som har gjort at det huset har klart seg.
Det finnes tusenvis av eksempler på hus som ikke har klart seg. Eller egentlig gjør det ikke det lenger, da nesten alle har blitt tvunget til å rives. Om det hadde fungert så hadde vi sett ganske mange småhus og boder, kledd med masonitt, da det er billig. Det har jo også flere fordeler til å begynne med.
Nei, masonitt er neppe svaret på hva som er den beste fasaden. For mange ser det ut som masonitt har fungert overraskende bra og lenge og i tiår stått imot vær og vind og er man i fasadebytteprosessen denne våren kanskje man setter pris på at tidligere eiere ikke valgte Sidiplater eller plåt?

• Liker
Bästerortarn og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.