12.813 lest ·
100 svar
13k lest
100 svar
Tåler masonitt vær og vind ?
Hvorfor pryder den ikke lenger sin plass da? Den er jo ikke engang 30 år gammel. Hvis nå masonitt var et så fortrinnlig fasademateriale burde det vel uten videre holde mer enn 30 år på en dør.F fribygg skrev:
Har hytta sagflis direkte innenfor masoniten? Jeg har masonit på plankstamme og det har fungert ganske bra siden 1955, men på visse utsatte steder har den svaiet og der har det blitt mindre skader på bakliggende planke.F fribygg skrev:
Jeg synes ikke at masonit er et fortreffelig fasademtrl, men det kan åpenbart fungere lenge og var raskt og billig da det ble montert.A AG A skrev:
Men så er det jo ikke, hustilvirkerne bruker sjelden 0,4mm stålplate til fasade til tross for at det burde være et av de tynneste, billigste og enkleste materialene som fungerer som fasade, folk vil rett og slett ha noe penere. Tror det er det samme med masonit, det fungerer ofte tilfredsstillende men folk foretrekker penere fasader.Rejäl skrev:
At ikke fasader kles med plater skyldes mange ting, for eksempel blir de veldig sensitive der den minste imperfeksjon synes, menigmann kan ikke lage en slik fasade uten å vende seg til et blikkenslageri når det gjelder omramminger rundt vinduer og dører mm..F fribygg skrev:Men så er det jo ikke, husprodusentene bruker sjelden 0,4mm stålplate til fasade til tross for at det burde være et av de tynneste, billigste og enkleste materialene som fungerer som fasade, folk vil rett og slett ha noe penere. Tror det er det samme med masonit, det fungerer ofte tilfredsstillende men folk foretrekker penere fasader.
Så hadde masonit med lekter holdt som fasade så hadde garantert mange av husprodusentene brukt dette…
Det finnes massevis av måter man kan bygge utmerkede hus på. Masseproduksjon av billige hus som skal passe gjennomsnittsnordmannen er nok en annen sak. I Sverige har det blitt trehus med mineralull, luftspalte, enkel kledning og plastmaling på det. Det er effektivt og enkelt å bygge, og møter etterspørselen.Rejäl skrev:At ikke fasader kles med blikkplater avhenger av mange faktorer som f.eks. at de blir veldig følsomme hvor den minste imperfeksjon synes, vanlige folk kan ikke lage en slik fasade uten å henvende seg til et blikkenslager når det gjelder omfang rundt vinduer og dører osv..
Hadde masonitt med låslist holdt som fasade, ville garantert mange av husprodusentene ha brukt dette...
Andre bygger et unikt hus av malmfuru med hygroskopisk isolasjon og linoljet fasade, koster sikkert dobbelt så mye som kataloghuset.
I Amerika bygger mange med plastfasade, ekstremt billig og effektivt.
Ser du mange slike hus i katalogene?
Du kan ikke sammenligne de amerikanske husene som bygges i varme klimaer med de svenske, hva jeg vet, så i de kaldere delene i Amerika er ikke husene bygget på den måten...G guggen skrev:Det finnes mange måter man kan bygge fremragende hus på. Masseproduksjon av billige hus som skal passe gjennomsnittsnordmannen er nok en annen sak. I Sverige har det blitt trehus, mineralull, luftspalte, enkel panel og plastfarge på det. Det er effektivt og enkelt å bygge og møter etterspørselen.
Andre bygger et unikt hus av kjerneved med hygroskopisk isolasjon og linoljet fasade, koster sikkert dobbelt mot kataloghuset.
I Amerika bygger mange med plastfasade, ekstremt billig og effektivt.
Ser du mange slike hus i katalogene?
Du står fritt til å tro og bygge på denne måten, men for meg er det helt feil, og jeg tror ikke det harmoniserer med noen regelverk om hvordan man kan og får bygge et nytt hus i Sverige 2024...
Jeg foretrekker kvalitetsmaterialer og hus, så det er nok langt fra hva jeg vil ha. Men i Sverige kler de fleste også våre trefasader med flytende plast, så forskjellen er ikke så stor, bortsett fra at en plastfasade antagelig beskytter mye bedre enn en millimeter plasthinne som sprekker. Plastfasade kan man se i hele USA og også på et fåtall hus i Sverige. I hvilket regelverk finner du at man kun får bygge som hustilvirkerne gjør?Rejäl skrev:Du kan ikke sammenligne de amerikanske husene som bygges i varme klima med de svenske, så vidt jeg vet er husene i de kaldere delene av Amerika ikke bygget på den måten..
Du kan gjerne tro og bygge på denne måten, men for meg er det helt feil, og jeg tror ikke det stemmer med noen regelverk om hvordan man kan og får bygge et nytt hus i Sverige 2024..
Det jeg har sagt er at hustilvirkerne bruker det tynneste, enkleste og raskeste mest tidseffektive materialene og arbeidsmetodene som regelverkene tillater..G guggen skrev:Jeg foretrekker kvalitetsmaterialer og hus, så det er nok langt fra hva jeg vil ha. Men i Sverige kler de fleste også inn våre trefasader med flytende plast, så forskjellen er ikke så stor, bortsett fra at en plastfasade antagelig beskytter mye bedre enn en millimeter plasthinne som sprekker. Plast-fasade kan man se i hele USA og også på et fåtall hus i Sverige. I hvilket regelverk finner du at man kun får bygge som hustilvirkerne gjør?
Med tillegget, "for å kunne bygge de husene som etterspørres". Mange synes plast, blikk eller masonitt fasade ser billig og stygt ut, selv om de kanskje er minst like bra og antagelig er billigere. Vanskeligere enn det er det ikke. Jeg synes kataloghus er ekstremt stygge, andre synes annerledes.Rejäl skrev:
Takk til alle dere som deler deres tanker og opplevelser rundt Masonit som utvendig byggemateriale.
Jeg tar til meg alt dere deler og gjør en sammenveiing.
Nå har jeg kontaktet en professor i bygningsfysikk ved Chalmers og bedt om hans tanker rundt min konstruksjon.
Jeg håper på svar. Om jeg får svar, deler jeg det naturligvis her slik at vi sammen kan snakke videre om det.
Takk til dere alle så lenge. Fortsett gjerne å dele her. Jeg leser alt med stor interesse.
Alt godt
Rodgar
Jeg tar til meg alt dere deler og gjør en sammenveiing.
Nå har jeg kontaktet en professor i bygningsfysikk ved Chalmers og bedt om hans tanker rundt min konstruksjon.
Jeg håper på svar. Om jeg får svar, deler jeg det naturligvis her slik at vi sammen kan snakke videre om det.
Takk til dere alle så lenge. Fortsett gjerne å dele her. Jeg leser alt med stor interesse.
Alt godt
Rodgar
Det begynner å bli vel OT, tror at alle ser våre synspunkter på dette tidspunktet…G guggen skrev: