Rejäl skrev:
At ikke fasader kles med plåt beror på mange ting f.eks. Så blir de veldig følsomme der den minste imperfeksjon vises, vanlige mennesker kan ikke lage en slik fasade uten å henvende seg til et blikkenslager når det gjelder detaljer rundt vinduer og dører m.m..
Så hadde masonit med lock läkt holdt som fasade så hadde garantert mange av husprodusentene brukt dette…
Trodde du tidligere skrev om de store husprodusentene og deres produksjon, men du virker fleksibel i din tankegang og flytter raskt fokus;)

Hvis folk vil ha masonit eller plåtfasade vil selvsagt produsentene av boliger tilby dette, men de fleste boligkjøpere synes nok at det er for stygt selv om det er raskt, billig og relativt holdbart.
 
  • Liker
guggen
  • Laddar…
R Rodgar Den Frie skrev:
Takk alle dere som deler deres tanker og opplevelser rundt Masonit som utvendig byggemateriale.

Jeg tar til meg alt dere deler med dere av og gjør en sammenveiing.

Nå har jeg kontaktet en professor i bygningsfysikk på Chalmers og bedt ham om hans tanker rundt min konstruksjon.

Jeg håper på svar. Om jeg får svar så deler jeg naturligvis det her så vi sammen kan prate videre om det.

Takk alle dere så lenge. Fortsett gjerne med å dele med dere her. Jeg leser alt med stor interesse.

Alt godt
Rodgar
Hva har du regnet ut at prisforskjellen og tidsforskjellen i å bruke plater sammenlignet med trepanel blir?
 
  • Liker
guggen og 1 annen
  • Laddar…
H
F fribygg skrev:
Men om det fungert på en hytte siden trettitallet uten å gi mugg/ fuktskader bak er det nok tilstrekkelig.
Husene var vel ikke så tette da.
 
  • Liker
guggen og 1 annen
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Husene var vel ikke så tette da.
Nei, masoniten utgjorde sannsynligvis vindskjermen og veggen kunne nok tørke ut både utover og innover da naturmaterialer ble brukt og selvtrekk via murpipe med hjelp av biobrensel fyring var det normale.
 
  • Liker
guggen og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har en bod i tre etasjer ved hytta mi der første etasje var ment å være garasje og ble utstyrt med en port som sveives opp. For å være 75 år og aldri malt siden porten ble laget, er masoniten i overraskende god stand.
 
  • Treskjøtet garasjeport av masonitt med en blå dunk foran. Porten er overraskende godt bevart til å være 75 år gammel og umalt.
  • Grønn, slitt garasjeport av tre i god stand til tross for 75 år uten maling, med snø liggende ved bunnen.
  • Liker
  • Elsker
mikethebik og 4 andre
  • Laddar…
K
R Rodgar Den Frie skrev:
Takk alle dere som deler med dere av deres tanker og opplevelser rundt Masonit som utvendig byggemateriale.

Jeg tar til meg alt dere deler med dere av og gjør en sammenstilling.

Nå har jeg kontaktet en professor i byggnadsfysikk ved Chalmers og bedt ham om hans tanker rundt min konstruksjon.

Jeg håper på svar. Om jeg får svar så deler jeg naturligvis med meg av det her så vi sammen kan prate videre om det.

Takk alle dere så lenge. Fortsett gjerne og del med dere her. Jeg leser alt med stor interesse.

Alt godt
Rodgar
"Nå har jeg kontaktet en professor i byggnadsfysikk ved Chalmers og bedt ham om hans tanker rundt min konstruksjon"

Når jeg vil ha byggetips så prater jeg heller med en eller helst flere erfarne byggere enn en professor, tips på bolleoppskrift så velger jeg heller å spørre en glad baker enn en kjemiker😀.
 
  • Haha
  • Liker
  • Elsker
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
Greia er jo ikke masoniten i seg primært. Det er jo om andre materialer i nærheten til masoniten aldri får sjansen til å tørke. Det er da man får problemer. En frittliggende masonittplate i ørkenen fungerer nok i hundrevis av år, men den samme platen i en tvilsom fasade ved en regntung kyst vil neppe holde lenge. Det er jo mange faktorer som spiller inn enn bare konstruksjonen som sådan.
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
R Rodgar Den Frie skrev:
Takk alle dere som deler deres tanker og opplevelser rundt Masonitt som utvendig byggemateriale.

Jeg tar til meg alt dere deler og gjør en sammenveining.

Nå har jeg kontaktet en professor i byggfysikk på Chalmers og spurt ham om hans tanker rundt min konstruksjon.

Jeg håper på svar. Om jeg får svar så deler jeg selvfølgelig det her slik at vi sammen kan snakke videre om det.

Takk alle dere så langt. Fortsett gjerne å dele her. Jeg leser alt med stor interesse.

Alt godt
Rodgar
Du har nå fått veldig mange svar på spørsmålet ditt. Alle, unntatt to tror jeg, er samstemte i at masonitt er et meget dårlig materiale for formålet. Men da kontakter du i stedet en professor. Ville du ha kontaktet professoren, om de fleste her hadde sagt at masonitt/konstruksjonen var bra? Om jeg får gjette, så hadde du ikke det!
En professor i byggeteknikk er god på mye. Han kan beregne hvordan din konstruksjon, inkludert masonitt vil holde varme, samt om det er risiko for konveksjon. MEN, han har ikke mer erfaring enn noen andre om hvordan masonitt klarer å sitte utendørs og bli utsatt for regn, vind og sol.
Jeg kan bare ikke forstå hvorfor du er så utrolig tent på ideen om å bruke masonitt i veggen?
Videre lurer jeg på hvorfor du spør, når det bare er ett svar du har bestemt deg for.
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du har nå fått veldig mange svar på ditt spørsmål. Alle, bortsett fra to tror jeg, er samstemte i at masonite er et veldig dårlig materiale for formålet. Men da kontakter du i stedet en professor. Ville du ha kontaktet professoren, om de fleste her hadde sagt at masonite/konstruksjonen var bra? Om jeg får gjette, så hadde du ikke det!
En professor i bygningsteknikk er bra på mye. Han kan beregne hvordan din konstruksjon, inkludert masonite vil holde varme, samt om det er risiko for konveksjon. MEN, han har ikke mer erfaring enn noen andre om hvordan masonite klarer å være utendørs og bli utsatt for regn, vind og sol.
Jeg kan bare ikke forstå hvorfor du er så utrolig tent på ideen om å bruke masonite i veggen?
Videre undrer jeg hvorfor du spør, når det bare er ett svar du har bestemt deg for.
Takk

Som sagt, jeg tar inn alle erfaringer jeg kan få og gjør en sammenstilling av disse. Jeg har tatt opp spørsmålet andre steder hvor jeg også har fått svar. Jeg tenker at jeg vil dele med meg av dem her så også dere kan veie dem inn i deres vurderinger. Jeg har ikke bestemt meg for et svar. Den forestillingen finnes i deg. Jeg forstår veldig godt at det er en mengde forskjellige variabler som påvirker hvordan en yttervegg fungerer. Klima, mikroklima, tykkelse, ventilasjon og oppvarming for å nevne noen.

Jeg har alltid spett som forbilde når jeg konstruerer mine hus; så enkelt som mulig for å oppnå det jeg vil. Nedenfor følger noen stikkord som jeg streber etter:

A) Så få inngående materialtyper som mulig.

B) Så få inngående materialer som mulig.

C) Så få inngående knutepunkter som mulig.

D) Så få inngående arbeidsmomenter som mulig.

E) Så lite av valutaen penger som mulig.



Hei så lenge...
 
K
R Rodgar Den Frie skrev:
Takk

Som sagt, jeg tar inn alle erfaringer jeg kan få og gjør en sammenveiing av disse. Jeg har tatt opp spørsmålet andre steder hvor jeg også har fått svar. Jeg tenker at jeg vil dele dem her slik at også dere får mulighet til å veie dem inn i deres vurderinger. Jeg har ikke bestemt meg for et svar. Den forestillingen finnes i deg. Jeg forstår veldig godt at det er en mengde ulike variabler som påvirker hvordan en yttervegg fungerer. Klima, mikroklima, tykkelse, ventilasjon og oppvarming for å nevne noen.

Jeg har alltid spettet som forbilde når jeg konstruerer mine hus; så enkelt som mulig for å oppnå det jeg vil. Nedenfor følger noen stikkord som jeg strever etter:

A) Så få inngående materialtyper som mulig.

B) Så få inngående materialer som mulig.

C) Så få inngående knutepunkter som mulig.

D) Så få inngående arbeidsmomenter som mulig.

E) Så lite av valutaen penger som mulig.



Heisann så lenge…
Hei!
Vanskelig å få til et hus om du skal følge de stikkordene, bygg et halmhus eller enda lettere og billigere: grav en grop😀
 
  • Haha
Appendix og 1 annen
  • Laddar…
Hva er det du skal bygge? Er det et bolighus så er jeg skeptisk til masonite som materiale da det finnes andre rimelig prisede materialer som er bedre. Er det en kaffe/overnattingshytte ute på jaktmarken, hvorfor ikke.
 
  • Liker
Appendix
  • Laddar…
K
R Rodgar Den Frie skrev:
Takk

Som sagt, jeg tar inn alle erfaringer jeg kan få og gjør en avveining av disse. Jeg har tatt opp spørsmålet andre steder hvor jeg også har fått svar. Jeg tenker at jeg vil dele dem her slik at også dere får mulighet til å veie dem inn i deres vurderinger. Jeg har ikke bestemt meg for et svar. Den forestillingen finnes i deg. Jeg forstår svært godt at det er en mengde ulike variabler som påvirker hvordan en yttervegg fungerer. Klima, mikroklima, tykkelse, ventilasjon og oppvarming for å nevne noen.

Jeg har alltid spettet som forbilde når jeg konstruerer mine hus; så enkelt som mulig for å oppnå det jeg vil. Nedenfor følger noen stikkord som jeg streber etter:

A) Så få inngående materialtyper som mulig.

B) Så få inngående materialer som mulig.

C) Så få inngående knutepunkter som mulig.

D) Så få inngående arbeidsmomenter som mulig.

E) Så lite av valutaen penger som mulig.



Hei så lenge...
Er ikke holdbarhet noe av interesse for deg? Jeg mener at velger du en fasadetype som må gjøres om innen en betydelig tidligere fremtid enn en annen fasade. Det innebærer jo mer jobb og mer kostnader på sikt, også mer materialforbruk. Alt som du om jeg forstår deg rett vil unngå.
 
  • Liker
AG A
  • Laddar…
C
K Krux skrev:
Jeg mener at velger du en fasade som må gjøres om innen en betydelig snarere framtid enn en annen fasade.
Men det er vel nettopp det som er spørsmålet. Hvor bra holder det?
Eksisterende hus med gamle masonittfasader er jo et levende bevis på at det holder. I det minste under riktige forutsetninger (og nei, jeg snakker ikke om hus i ørkenen). Ser for så vidt for j-vlig ut, men den kosmetiske aspekten veier kanskje ikke så tungt her(?) Men det har ikke råtnet/muggnet bort.

Ikke for at jeg selv ville bygge fasade med masonitt, men hva er beleggene for at det ikke kommer til å fungere?
 
  • Liker
fribygg
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du har nå fått veldig mange svar på spørsmålet ditt. Alle, utenom to tror jeg, er enige om at masonitt er et veldig dårlig materiale for formålet. Men da kontakter du istedenfor en professor. Ville du ha kontaktet professoren, om de fleste her hadde sagt at masonitt/konstruksjonen var bra? Om jeg får gjette, så hadde du ikke det!
En professor i bygningsteknikk er bra på mye. Han kan beregne hvordan din konstruksjon, inkludert masonitt vil holde varme, samt om det er risiko for konveksjon. MEN, han har ikke mer erfaring enn noen annen om hvordan masonitt takler å sitte utendørs og bli utsatt for regn, vind og sol.
Jeg kan bare ikke forstå hvorfor du er så fryktelig tent på ideen om å bruke masonitt i veggen?
Videre lurer jeg på hvorfor du spør, når det bare er ett svar du har bestemt deg for.
Og alle de, kanskje 3-4, som synes det er et interessant valg har erfaring med materialet som ytterkledning...
De andre er de vanlige plast, mdf, billig trevirke byggerne virker det som når argumentene tar slutt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.