Er selv konstruktør og er enig med justusandersson. Jeg mener at de er feil montert med spikerplaten på midten som i tillegg er helt feil islaget. Av det man kan se på det første bildet er til og med noen av spikrene for nær skjøten mellom bjelkene.

• Liker
Slarvpellen
  • Laddar…
For å gjøre det enklere for trådstarter kan jeg også legge til at jeg er konstruktør og mener at justus forslag er riktig vei å gå(y)

• Liker
Slarvpellen og 4 andre
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
For å lette for trådstarter kan jeg også legge til at jeg er konstruktør og mener at justus forslag er rett vei å gå(y)
Hva er det i garasjen, kan man kanskje gjøre en enklere løsning?

Hvis jeg får være med og gi et alternativt forslag, ville jeg valgt å løse problemet delvis fra garasjen. Finnes det hindringer for å flytte inn spennet med vinkler i taket, 500mm fra begge sider under takstolene gjør utrolig mye for bæreevnen på loftet.
Bare en liten tanke.

Mvh P-A

P Pagno skrev:
Hva er det i garasjen, kan man kanskje gjøre en lettere løsning?

Om jeg får være med og legge fram et alternativt forslag, hadde jeg valgt å løse problemet delvis fra garasjen. Finnes det hinder for å flytte inn spennvidden med vinkler i taket, 500mm fra begge sider under takstolene gjør utrolig mye for bæringen på loftet.
Bare en liten tanke.

Mvh P-A
Akkurat nå holder jeg på og isolerer, Plyfa og gipser veggene. Det er ikke så mye i garasjen for øyeblikket, familiens sykler og noen garderober. Jeg er dessverre ikke kompetent nok til å vurdere ditt forslag dessverre P-A men setter pris på alles engasjement, så utrolig takknemlig for å få denne hjelpen.

Jeg innser at sette en Limträ bjelke 56x225 mellom hver Takstol virker å være det dere konstruktører anbefaler helt enkelt.

Det jeg funderer på er om de i det hele tatt går an å vri på plass i de rommene der det er plastet, lekter og skrudd gips + garagemotor/port. Føles som om de vil treffe støttebena når man skal vri dem inn i sine respektive rom :thinking:

Og klarer man løfte disse på plass med tanke på deres vekt?

M M@ZE skrev:
Jeg innser at å sette en Limträ bjelke 56x225 mellom hver takstol virker å være det dere konstruktører anbefaler helt enkelt.

Det jeg funderer på er om de engang går å vri på plass i de feltene der det er plastet, lektet og skrudd gips + garasje motor/port. Føles som om de vil ta i støttebena når man skal vri dem inn i sine respektive felt :thinking:

Og klarer man å løfte disse på plass med tanke på deres vekt?
Det blir et problem å vri, vippe dem på plass.

Jeg gjør et forsøk til med mitt forslag, om du tenker skråstag, under takstolene, under horisontal bjelke, under gulvet, mot regelen som skal sitte vertikalt under takstolen, i veggen på garasjen.

Om du lager en sanwichkile, skråstag, bjelkefot, som går ned på veggen en meter og en halv meter inn på taket, undertaket i garasjen, så reduserer du spennvidden til drøyt fem meter.

Om du har stemplet opp taket i garasjen, stempler opp yttertaket før du setter opp "støttebenene" så hadde jeg delt inn loftet i ulike felt, satt tynne skruregler vertikalt inne i stolene og skrudd kryssfiner fra begge sider. Altså kle inn visse takstoler helt, som vegger.
Om man gjør på denne måten så må det planlegges mer hva man skal bruke plassen til.
Luften får problemer med å sirkulere, vanskeligere å få lysinnslipp via gavlvinduer, vanskeligere å ta seg frem med større materialer.
Døråpninger må planlegges og regelsettes korrekt.
Alle måter medfører vanskeligheter, eller utfordringer.

Mvh P-A

En 6 m lang 56x225 veier ca 38 kg. Fører du inn dem på diagonalen i rommet bør det fungere.

At akkurat limtre er egnet vil jeg ikke uttale meg om uten at det er sporet å bygge et nytt bjelkelag som er det rette. Det som til stor del bestemmer dimensjon og materiale vil jeg tippe er nedbøyningen. Om du aksepterer en potensiell stor og synlig nedbøyning er dette en viktig forutsetning for bestemmelse av dimensjonen. Dog bør man ha en viss begrensning da det kan skape problemer ved oppleggene (regelen "drar" i opplegget når den bøyer ned). Å få reglene på plass er litt omstendelig men ikke vanskelig, jeg har akkurat gjort noe lignende hjemme.

• Liker
M@ZE
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
At akkurat limtre er passende vil jeg ikke uttale meg om uten det er sporet å bygge et nytt bjelkelag som er det rette. Det som til større del bestemmer dimensjon og materiale ville jeg gjette på er nedbøyningen. Om du aksepterer en potensiell stor og synlig nedbøyning, er dette en viktig forutsetning for bestemmelse av dimensjonen. Men man bør ha en viss begrensning da det kan skape problemer ved opplagring (regelen "drar" i opplaget når den bøyer ned). Å få reglene på plass er litt omstendelig men ikke vanskelig, jeg har nettopp gjort noe lignende hjemme.
Jeg vil nok si at jeg helst ikke skulle ønske å ha noen synlig nedbøyning (som kan sees med det blotte øye). Limtre høres selvfølgelig ut som en sterkere løsning, men jeg kan jo ikke så mye om hvor mye det bøyes osv, det virker dere kunne (y). Så at Fredells tar 748:- for 6m 56x225 og så får jeg nok 10% også. Selvfølgelig er denne ekstra kostnaden litt kjedelig, men det er bare å godta situasjonen.

Jeg har forsøkt å finne ut hva slags gulv jeg skal skru på når det blir cc 120 :thinking:

Ok, så du tror de kan lirke seg på plass til tross for at jeg bare har 2 fag der det er helt åpent ned til garasjen, resten er dekket (hvis man nå ikke skal fjerne alt gips, lekter og plast.

M M@ZE skrev:
Jeg har forsøkt å finne hva jeg skal skru på for type gulv når det blir cc 120
Det er som bossespecial skriver at du bestemmer selv hvor mye det får svikte. Selv synes jeg det er ubehagelig med for mye svikt på et gulv. På mitt garasjeloftgulv har jeg spontede gulvbord som er litt tykkere enn vanlig, ca 36 mm, og det fungerer utmerket. De fulgte for øvrig med i selve byggesettet. Spontede bord er dessuten mye enklere å legge i et slikt rom enn ulike typer plate materiale.

• Liker
Pagno
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det er som bossespecial skriver at du bestemmer selv hvor mye det kan svikte. Selv synes jeg det er ubehagelig med for mye svikt på et gulv. På mitt garasjeloftsgulv har jeg spontede gulvbord som er litt tykkere enn vanlig, ca 36 mm, og det fungerer utmerket. De var dessuten inkludert i selve byggesettet. Spontede bord er dessuten mye enklere å legge i et slikt rom enn ulike typer platemateriale.
Jeg er helt enig, vil heller ikke ha så mye svikt i gulvet, litt er vel ok men. 36mm spontede bord høres dog dyrt ut :oops: har ikke funnet noen steder men kanskje leter i feil kategori.

Mine var ikke i det hele tatt dyre. Jeg kjøpte litt til. Du trenger ikke ha gulvkvalitet, men et hakk bedre enn råspont i gran er nok. Sjekk på sagbruk i nærheten.

J justusandersson skrev:
Mine var ikke dyre i det hele tatt. Jeg kjøpte til litt. Du trenger ikke ha gulvkvalitet, men et hakk bedre enn råspont i gran er tilstrekkelig. Se på sagbruk i nærheten.
J justusandersson skrev:
Mine var ikke dyre i det hele tatt. Jeg kjøpte til litt. Du trenger ikke ha gulvkvalitet, men et hakk bedre enn råspont i gran er tilstrekkelig. Se på sagbruk i nærheten.
Hvor kjøpte du dine?

Et spørsmål, da jeg har min loftstrapp som bygger 68mm så lurer jeg på om jeg skal legge limtrebjelken på det cc-målet i stedet i ett av feltene, eller den kan jo gå på langs også, noe som nesten ville passet meg bedre, men da tar den opp 113cm. Alternativet var jo å bytte den til en 54cm, men jeg vil helst ha den brede.

Sist redigert:
Du kan ringe Mellbygarage i Stora Mellby som ligger i Västergötland. De selger nok over hele landet og i annet fall kan de tipse deg.

Det går å avveksle limtre og takstolenes underrammer så du kan ha luken i garasjens lengderetning, men det er et ganske stort apparat. Jeg skal prøve å se på det litt senere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.