Har fundert litt på dette, og jeg er verken konstruktør eller noen dyktig snekker, men har likevel en betraktning som andre har vært inne på som jeg vil ta opp. Mens du har tilgang, synes jeg du skal utbedre de dårlige skjøtene. Min ikke-vitenskapsbaserte magefølelse sier meg at de skjøtene ligger på grensen de verste vintrene, og at det kan være en stor årsak til at du ser den nedbøyningen du gjør i dag, altså at skjøtene har blitt trukket fra hverandre en smule. Hvis det siste stemmer, bør du kunne se en spalte i underkant bak spikerplaten.
Synes absolutt at du skal stive opp og presse sammen underarmen (eller hva det nå heter) slik at det er fritt for spalter, og deretter sette en passende skjøt. Andre kan korrigere dette, men mine tanker går til en av følgende metoder:
- Spikerplate på begge sider, enten fullspikret/skrut eller for takstoler beregnet med "pigger" som spikres/presses på plass
- Kryssfiner-remser, type 21mm, på begge sider med solide treskruer eller gjennomgående skrue+mutter
- Regelvirke på begge sider med solide spiker - bygger dog ganske mye og ingen favoritt, men klassisk holdbart byggemåte
Dimensjonering vet andre bedre enn meg. Men jeg vil påstå at den viktigste lasten å ta hensyn til er strekkreftene i skjøten som vil dra fra hverandre. Løser man det riktig, bør momentbelastningen fra egenvekten bli sekundær.
Deretter følg Justus m.fl. råd om å bygge et separat bjelkelag mellom takstolene for ditt lagringsformål!
En avveksling for å få plass til loftsluken kunne se ut som den nedenstående skissen viser. Eventuelt må avstanden mellom limtrebjelkene justeres noen cm for at den store trappvarianten skal få plass. De avvekslende stenderne trenger ikke være limtre, men det er praktisk med samme høyde.
En avveksling for å få plass med loftsluken kunne se ut som skissen nedenfor viser. Eventuelt må avstanden mellom limtrebjelkene justeres noen cm for at den store trappvarianten skal få plass. De avvekslende reglene trenger ikke være limtre, men det er praktisk med samme høyde.
[bilde]
Wow, flott, justusandersson antar ifølge bildet ditt at en av takstolene kappes og avveksles mot limtrebalkene. Føles som om man trenger hjelp med en slik løsning men jeg forstår nå hvordan det gjøres. Hvis man legger den på andre leddet, blir cc-målet litt lengre mellom 2 limtrebjelker enn cc120, er det akseptabelt med tanke på gulvet og svikt?
Om det nå likevel skal plasseres noen fullengde limtrebjelker kan det enkleste være å fjerne noen fasadebord over garasjeporten og føre dem inn den veien. Forutsatt at det lar seg gjøre uten å ødelegge malingen.
Om det nu ändå skal puttes inn et par fullengde limtrebjelker kan det enkleste være å fjerne noen fasadebord over garasjeporten og lange dem inn den veien. Forutsatt at det lar seg gjøre uten å ødelegge malingen.
Ja mkt bra forslag, den hadde jeg ikke tenkt på . Men som Bossespecial sier, tvilsomt om de kommer til å vri på plass i respektive fag.
Begynn med å stykke opp taket i garasjen så det er i vater + noen mm i setningsmonn.
Monter hullbåndene, er det mulighet for å brette dem rundt bjelken er det å foretrekke.
Bruk beregnet skrue i stedet for spiker, da kan man justere et slakt bånd i ettertid.
Et slikt bånd kan belastes med noe mange hundre kilo.
I en industri henger alt i taket med slike bånd.
Jeg hadde testet den enkleste og billigste løsningen først.
Se bilde i innlegg #83, men brukt hålband!
[lenke]
Begynn med å stappe opp taket i garasjen så det er i vater + noen mm i settemargin.
Monter hålbanden, finnes det mulighet til å bøye dem rundt bjelken er det å foretrekke.
Bruk tiltenkt skrue i stedet for spiker, da kan man justere et slakt band i ettertid.
Et slikt band kan belastes med noe mange hundre kilo.
I en industri henger alt i taket med slike band.
Hålband i all ære men summen av alle krefter blir uansett lik og understøtten kommer til å bli belastet likt men kanskje mer spredt. Problemet er jo at takkonstruksjonen er beregnet til å bære taket og intet mer. Slik det ser ut så bærer det knapt noe snø heller.... Å ha et lager der oppe skulle man ha tenkt på mye tidligere og selv om man fyller på med limträ så vil det nok svikte godt uansett.
Hålband i all ära men summen av alle krefter blir uansett lik og underrammen vil belastes liknende men kanskje mer spredt. Problemet er jo at takstolen er beregnet til å bære taket og ikke noe mer. Som det ser ut så bærer det knapt noe snø heller....Å ha lager der oppe skulle man ha tenkt på mye tidligere og selv om man fyller på med limtre så vil det nok svikte skikkelig likevel.
Når jeg lot bygge garasjen så var hele tanken fra begynnelsen formidlet at jeg ønsket å kunne ha loft der oppe senere, så hvorfor det ble så spinkelt trevirke med mer vet jeg ikke. Men mener du at det vil svikte med den løsningen med limtre 56x225 som skal bære gulvet? Det har jo flere regnet på her .
Min spontane følelse sier:
1. Stemple opp, få lodd på eksisterende takstoler (hvordan jeg nå måler det??)
2. Skru fast mine nye fingerskjøtede 45x145 på sidene av eksisterende takstoler for å stive opp/forsterke.
3. Bestille Limtre 56x225 og sette mellom takstolene som skal bære gulvet på loftet for å ikke påvirke eksisterende takstoler.
4. Skru spontant gulv, helst 32-36mm planker.
Når jeg lot bygge garasjen så var hele tanken fra begynnelsen formidlet at jeg ønsker å kunne ha loft der oppe i fremtiden, men hvorfor det ble så spinkelt virke med mer vet jeg ikke. Men mener du at det kommer til å svikte med den løsningen med limtre 56x225 som skal bære gulvet? Det har jo flere regnet på her .
Min spontane følelse sier:
1. Stempel opp, få lodd på eksisterende takstoler (hvordan jeg nå måler det ??)
2. Skru fast mine nye fingerskjøtede 45x145 på sidene av eksisterende takstoler for å stive opp/forsterke.
3. Bestille Limtre 56x225 og sette mellom takstolene som vil bære gulvet på loft for ikke å påvirke de eksisterende takstolene.
4. Skru spontant gulv, helst 32-36mm bord.
Synspunkter på ovennevnte?
Med murersnor og slangevaterpass så fikser du det meste.
Med murarsnor og slangvatre så fikser du det meste.
Ah ok, aldri brukt .. høres litt gammeldags ut men er sikkert kjempebra. Men murarsnor har jeg så det kunne jeg spenne rundt stagene hardt og se om det bøyer seg noe i midten.
Det jeg har også akkurat nå er en Black and Decker krysslaser (ingen top noch modell direkte). Også et 180 hultaforspass.
Ah ok, aldri brukt .. høres litt gammeldags ut men er sikkert kult. Men murersnor har jeg, så man kunne spenne det rundt stengene hardt og se om det bøyer seg noe midt på.
Det jeg har også akkurat nå er en Black and Decker krysslaser (ikke en top notch modell direkte). Også et 180 hultaforsvater.