37.022 lest ·
190 svar
37k lest
190 svar
Takstoler som svikter
Godt at du gir degC crazytok skrev:Det bildet føltes jo helt annerledes enn det første. Jeg gir meg!
Oi, bare 145mm på 6m. Ja det var spinkelt! Men, når taket har holdt med snølaster osv på 145, kan jeg aldri tenke meg at det ikke skulle holde for litt ting på loftet! Men jeg insisterer fortsatt at du legger til en 45'er oppå for ikke å påvirke de eksisterende takstolene overhodet når du legger på gulvet. Kompletter heller med flere 45x145 (men de kan du jo gå opp til 45x190 med en gang istedenfor en ekstra 45'er oppå).
Veldig gode råd og mange forslag, noe som er bra. Nå blir jeg litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det.
Men du mener altså:
1. Bruk mine eksisterende 45x145x6500 som bestilt og fått levert av Fredells.
2. Skru på en ekstra 45x45 oppå dem slik at de blir 45x190 (finnes det engang 45x45 i 6,5m?) eller kanskje det fungerer med 6m på dem selv om de andre er 6,5m.
3. Da det blir cc120, hva hadde du tenkt å skru på som gulv?
Sist redigert:
Må jo ikke være hele lengder, i dette tilfellet handler det bare om å bygge opp i høyden for å ikke ligge på nivå med takstolene, ikke bæreevne.
På vårt kaldloft har vi 22mm rupanel som gangbro mellom cc120. Det svikter selvsagt, men det tåler at jeg går på det uten problemer. Og også å ha litt ting.
Hva du legger som gulv avhenger jo av hva du skal ha der oppe. Det Fungerer jo til lettere esker, ski, kofferter og lignende.
Men vil du ha litt tyngre ting, og kanskje litt margin. Ja da er det jo best å kjøpe ytterligere bjelker for å sette cc60. Et alternativ kan jo være å legge tverrgående 45'ere over alt sammen og deretter rupanel/gulvspon oppå det. Vet ikke hva som er enklest eller billigst i ditt tilfelle.
På vårt kaldloft har vi 22mm rupanel som gangbro mellom cc120. Det svikter selvsagt, men det tåler at jeg går på det uten problemer. Og også å ha litt ting.
Hva du legger som gulv avhenger jo av hva du skal ha der oppe. Det Fungerer jo til lettere esker, ski, kofferter og lignende.
Men vil du ha litt tyngre ting, og kanskje litt margin. Ja da er det jo best å kjøpe ytterligere bjelker for å sette cc60. Et alternativ kan jo være å legge tverrgående 45'ere over alt sammen og deretter rupanel/gulvspon oppå det. Vet ikke hva som er enklest eller billigst i ditt tilfelle.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Som jeg tidligere har påpekt gir en påbygging med bare 45 mm på dine 45x145 ikke et akseptabelt resultat med hensyn til nedbøyningen. Du må bygge på med minst 95 mm, helst 120 mm, helst med 6 meters lengder.
Jeg har ikke tatt hensyn til nedbøying.
Spiller nedbøyingen noen rolle for å oppbevare ting?
Eller mener du at 45mm klaring ikke er nok fordi det svikter såpass at det altså vil treffe de eksisterende takstolene?
Så ikke at du svarte på innlegget mitt tidligere, leste det nå.
Med 2cm nedbøying i midten har du jo fortsatt 25mm fritt før det ville treffe takstolenes bjelker. Så fordeler du vekten når du legger gulv oppå. Nei, det vil ikke vinne pris for styrke, men det vil jo fungere for å oppbevare lettere ting der oppe.
45x220 eller større er så klart bedre. Men prøver å finne en løsning så han kan bruke det han allerede har kjøpt...
Spiller nedbøyingen noen rolle for å oppbevare ting?
Eller mener du at 45mm klaring ikke er nok fordi det svikter såpass at det altså vil treffe de eksisterende takstolene?
Så ikke at du svarte på innlegget mitt tidligere, leste det nå.
Med 2cm nedbøying i midten har du jo fortsatt 25mm fritt før det ville treffe takstolenes bjelker. Så fordeler du vekten når du legger gulv oppå. Nei, det vil ikke vinne pris for styrke, men det vil jo fungere for å oppbevare lettere ting der oppe.
45x220 eller større er så klart bedre. Men prøver å finne en løsning så han kan bruke det han allerede har kjøpt...
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
2 cm utover de 2 cm som man pleier å akseptere (=1/300 av 6 meter) altså tilsammen 4 cm. Det ser kjedelig ut, spesielt når man forsyner bjelkene med et undertak.
1. Limtredimensjonen er 56x225.M M@ZE skrev:
2. Hvordan det står seg i forskjell. Når man regner så er det først og fremst høyden som gir bedre bæreevne, så de ynkelige 5mm som skiller gjør ikke så mye. Men i forskjellen mellom C24 45x220 og limtre GL28cs 56x225 så er det jo slik at limtre er stivere/sterkere pga flere lag og derfor tåler litt mer belastning samt gir mindre deformasjoner. Var det dette du lurte på?
3. Angående dine allerede eksisterende 6,5m 45x145. De vil ikke tåle å lagre særlig mye på disse om du bruker dem som gulvbjelker sånn som de er nå. Jeg ville ha satset på å styrke takkonstruksjonen med disse og forsterke underkonstruksjonene.
Ønsker du likevel å bruke dine 45x145 som gulvbjelker ville jeg nok gjort som crazytok skriver, men kanskje t.o.m. skjøte på en 45x70, eller som justusandersson å ha 45x95 ekstra, som man skrulim fast (stående) med relativt tett mellom skruene. Hvis du kjøper vanlig trevirke på 5,2 m så holder det om du plasserer disse sentrisk, det blir uansett vanskelig å lagre så mye ut mot takfotene og der ute bidrar de ikke så mye til verken bæreevne eller mot deformasjon.
OBS! Du kan ikke ha gulvbjelkene på bare s1200! Det vil ikke holde for mye i det hele tatt. Rent 45x220 virke ville klart knapt 50kg/kvm. Skrur man sammen sperringer selv hjemme kan man ikke regne med at det blir jevnt sterkt med homogent materiale.
Men du skal kanskje ikke lagre noe tungt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Tar man hensyn til forskjellene både når det gjelder treghetsmoment (en ren funksjon av tverrsnittsdimensjonene) og elastisitetsmodul mellom 45x220 C 24 og 56x225 limtre, så er limtredrageren knapt 60 % stivere, uavhengig av spennvidden.
De der fingerskjøtte 6,5m blir skikkelig svaiete. Du kan jo teste selv og sette dem med støtte bare under endene og deretter belaste dem, du vil se at det er svaiete så det rekker. De vil ikke tilføre noen bæreevne. Med en loddrett kobling til mønet får du tilsvarende 3,25 meter spenn i stedet, som gjør denne bjelkelaget stødigere. 3,25 m er helt tilstrekkelig, jeg hadde ikke fiklet med en opp-ned V, dette gjør bjelkelaget bare marginalt stødigere, men mye vanskeligere å bruke til ski og kjelker. Opp-ned V ville muligens gjøre yttertaket noe stødigere. Du får da en W-takstol om du plasserer støttebena riktig. Men om du ikke har tenkt å belaste innertaket med noen større vekter og taket for øvrig synes å tåle snølaster som kan bli aktuelle, ja da finnes det ingen grunn til W-stoler. Jeg hadde enten solgt dine 6,5m eller brukt dette virket til opphenget.M M@ZE skrev:
Prøvde å tegne på ditt bilde... men det er litt mørkt

Det ser ut til at de eksisterende horisontale lengdene er skjøtt, kun med spikerplater, ville tro at det er en meget bidragende årsak til hvorfor innertaket vil henge ned. Så en oppheng i mønet burde nok ha blitt gjort allerede fra starten.
Takk for rådet med stag opp til møne. Imponerende hvor mye hjelp og dyktige folk man får hjelp avD Djurmo skrev:De der fingerskjøtte 6,5m blir sykt svaiete. Du kan jo teste selv og stille dem med støtte bare under endene og deretter belaste dem, du vil se at det er svaie nok. De vil ikke tilføre noen bæreevne. Med en loddrett kobling til mønet får du tilsvarende 3,25 meter spenn i stedet, noe som gjør denne bjelkelaget stødigere. 3,25 m er helt tilstrekkelig, jeg hadde ikke rotet med en opp-ned V, dette gjør bjelkelaget bare marginalt stivere, men mye vanskeligere å bruke til ski og bobbrett. Opp-ned V skulle muligens gjøre yttertaket noe stødigere. Du får da en W-takstol om du plasserer støttebena riktig. Men dersom du ikke har tenkt å belaste inneraket med noen større vekter og taket ellers ser ut til å takle snølastene som kan bli aktuelle, ja så finnes det ingen grunn til W-takstoler. Jeg hadde enten solgt dine 6,5m eller brukt dette materialet til opphengningen.
Prøvde å tegne inn på ditt bilde... men det er litt mørkt
[bilde]
Det ser ut som at de eksisterende horisontale lengdene er skjøtet, kun med spikerplater, ville tro det er en sterkt medvirkende årsak til hvorfor inneraket vil henge ned. Så en opphengning i mønet skulle nok ha blitt gjort fra starten
Jeg får prøve å se om jeg kan få dit snekkerfirmaet som bygde det for 9-isch år siden.
Det blir så mange gode tips her med ulike løsninger, fantastisk altså. Men det er kanskje følgende som ligger nærmest om man nå ikke klarer seg med å bare lage stag på hver takstol opp til møne.
1. Stempele opp eksisterende takstoler i lodd
2. Skru sammen eksisterende takstoler med mine fingerskjøtte 45x145 for å i hvert fall få orden på dem.
3. Kjøpe limtrebjelker i henhold til ovennevnte forslag, noe som ikke blir dyrere enn å bygge nye ekstra takstoler.
Det eneste problemet jeg ser med dette er hvordan jeg skal få dem på plass med hvordan det ser ut i dag. Alternativet er å rive ned gipsen, lekten og plasten.
Var jeg deg ville jeg ha droppet limtre. Det ser ut til å være ganske trangt uansett, så noen store mengder last kommer nok ikke opp i alle fall. Å bygge nye takstoler kan kanskje være billig i materialer… Men et sant helvete å få opp på plass. Samt en hel masse ekstra timer.M M@ZE skrev:Takk for rådet med staget opp til mønet. Imponerende hvor mye hjelp og kunnskapsrike folk man får hjelp av.
Jeg får forsøke å se om jeg kan få dit tømrerfirmaet som bygde det for 9-ish år siden.
Det blir så mange gode tips her med ulike løsninger, fantastisk asså. Dog er det kanskje følgende som ligger nærmeste om man nå ikke klarer seg med å utelukkende lage stag på hver takstol opp til mønet.
1. Stemple opp eksisterende takstoler i lodd
2. Skru sammen eksisterende takstoler med mine fingerskjøtede 45x145 for å i det minste få orden på dem.
3. Kjøpe limtresøyler ifølge ovenstående forslag, hvilket ikke blir dyrere enn å bygge nye ekstra takstoler.
Det eneste problemet jeg ser med dette er hvordan jeg skal få dem på plass med hvordan det ser ut i dag. Alternativet er å gi blaffen i gipsen, lektene og plasten.
Lag en bukk av dine 6.5m som du plasserer midt under mønet og i samme retning som mønet. Bukken lager du noen cm lavere enn takhøyden, deretter tar du vanlige spennbånd og spiller sammen bena på bukken slik at den presser opp reglene. Du trenger nok tre til fire par ben på bukken. Når ryggen på bukken er justert slik at takreglene er i vater så klatrer du opp og fester dine loddrette stag.
Men det er så jeg ville gjort… jeg er kanskje lat
Hvordan ville det vært om man legger en limtre langsmed skråstiveren i hele lengden, en på hver side.
Med støtte i hammerbåndet på kortsidene, så reduserer det spennet på underarmen.
Kan festes med tiltenkte spikerplater eller en 45*90 som skrus i vinkelen ved hver takstol/skråstiver.
Gulvet kan deretter legges langsmed av vanlige planker eller et billig furugulv (andresort).
Med støtte i hammerbåndet på kortsidene, så reduserer det spennet på underarmen.
Kan festes med tiltenkte spikerplater eller en 45*90 som skrus i vinkelen ved hver takstol/skråstiver.
Gulvet kan deretter legges langsmed av vanlige planker eller et billig furugulv (andresort).
Hmm jeg er dessverre ikke helt med på hva du mener .. på den annen side er jeg ikke rette mannen til å avgjøre om det er en god løsning egentligC corre skrev:Hvordan ville det vært om man legger en limtre langs med skråstaget i hele lengden, en på hver side.
Med støtte i mønebåndet på kortsidene så reduserer det spennet på underarmen.
Kan festes med tiltenkte spikerblekk eller en 45*90 som skrus i vinkelen ved hver takstol/skråstag.
Gulvet kan deretter legges langs av vanlige planker eller et billig furugulv (andresort).
Jeg innser min uklare formulering... 
En limtredrager på tvers av takstolene, liggende rett ved kanten av stiverne som er der i dag.
Den kan da redusere opplaget på underarmen og avlaste svai og svikt.
Avlastningen av den bjelken i hanebjelken.
Ved at den da bærer samtlige takstolers underarm, fordeles last og svikt jevnere.
Du kan montere et enklere gulv, samt om du vil bygge hyller mellom takstolene oppå limtredrageren.
Den kan festes med beslag beregnet for det eller ved å skru en regelbit, 45*70 på hver side av takstolen mot bjelken.
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/gaffelankare-48-mm-fzv-15-mm-2000022888
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/takasfasten/takasfaste-2000023690
I det økonomiske perspektivet ville jeg vurdert å ta dine eksisterende 45*145 og doble dem på høyden.
Legg dem ned på bakken side ved side, kapp til kryssfiner til 2400*280 og skru/lim disse på begge sider av den nye bjelken du bygger, med overleggskjøting så det ikke finnes en generalskjøt.
En limtredrager på tvers av takstolene, liggende rett ved kanten av stiverne som er der i dag.
Den kan da redusere opplaget på underarmen og avlaste svai og svikt.
Avlastningen av den bjelken i hanebjelken.
Ved at den da bærer samtlige takstolers underarm, fordeles last og svikt jevnere.
Du kan montere et enklere gulv, samt om du vil bygge hyller mellom takstolene oppå limtredrageren.
Den kan festes med beslag beregnet for det eller ved å skru en regelbit, 45*70 på hver side av takstolen mot bjelken.
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/gaffelankare-48-mm-fzv-15-mm-2000022888
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/takasfasten/takasfaste-2000023690
I det økonomiske perspektivet ville jeg vurdert å ta dine eksisterende 45*145 og doble dem på høyden.
Legg dem ned på bakken side ved side, kapp til kryssfiner til 2400*280 og skru/lim disse på begge sider av den nye bjelken du bygger, med overleggskjøting så det ikke finnes en generalskjøt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Snekkere har normalt ikke den kompetansen som kreves for å gjøre den typen vurderinger. Helt klart går det an å bygge takstoler egnet for en garasje med den spennvidden, de trematerialdimensjonene og skjøt med spikerplate. I hvert fall i Sør-Norge der snølastene holder seg rundt 2 kN/kvm eller lavere. Jeg har selv slike takstoler i min garasje, kjøpt som byggesett fra Mellbygarage. 6 meters spennvidde, c/c 1200 mm og de tåler oppbevaring av en hel del. Problemet med dine takstoler er at de sannsynligvis er feilkonstruert. For at en spikerplateskjøt skal være OK, må den finnes i et momentløst område. Bjelker som spenner over flere støtter har normalt slike steder på bestemte avstander fra støttene. Støttebenene på dine takstoler ser ut som på en fagverkstakstol med den forskjellen at de viktige sentrale støttene mangler. De bør være loddrette for å ta opp de trekkreftene som blir aktuelle. Å bygge om dine takstoler på stedet, tror jeg er risikabelt av flere grunner. Derfor anbefaler jeg en løsning med nye limtrebjelker, slik at dine takstoler kun kan være takstoler.