37.022 lest ·
190 svar
37k lest
190 svar
Takstoler som svikter
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, det kan du også gjøre. Men hvis du uansett har virket ville jeg nok kjørt hele veien for å få det ordentlig. Skal du kun kjøre noen meter til hver side vil jeg ha satt lasker på begge sider av underrammen og skrudd rett gjennom hele tverrsnittet på 135 mm med skikkelige skruer på 6(eller 8)x120. Helst til og med kanskje SFS WT-T 6,5x130.M M@ZE skrev:Takk for innspill. Jeg tror jeg forstår hvordan du mener at jeg bruker mine allerede innkjøpte fingerskjøtede 45x145 hele lengden (6,5m) da antar jeg? Og skrur i eksisterende som er skjøtet på midten etter å ha fått opp den i nøytral posisjon. Eller skulle det vært nok å skru en 45x145 noen meter om sidene skjøten?
Høres jo faktisk veldig fornuftig ut.
Uten å ha regnet på det selv så ville jeg vært nervøs for skjøten av spikerplate, men det er bare meg.
Ja, som justusandersson skriver så får det bukt med deformasjonen. Dog er jeg tvilende til om det holder med utførelsen som det er i dag. Men det får stå for personen som har dimensjonert det.
Forutsatt at gulvet er plant kan du jo måle høyden gulv-underramme ute ved ytterveggene og deretter sammenligne med gulv-underramme ved midten. Ellers synes jeg snor høres ut som en god tanke.
Hvis det kun er for å kunne lagre ting på loftet synes jeg ekstra takstoler høres mye ut. Bedre med bare bjelker så lenge det ikke er større vekter som skal opp?
På omtrent kan du belaste 45x220 C24, lengde på 6 m, s-avstand 600 mm med cirka 100 kg/kvm. Dog kan deformasjonen bli litt større enn hva man synes er ok i bolighus. Men som jeg har forstått det så er det en garasje og med loftsbjelkelag, så da kanskje man kan akseptere større deformasjoner? Om ikke får man enten legge bjelkene tettere alternativt gå opp i størrelse noe og velge limtre eller kerto i stedet.
Kan du ikke bruke de fingerskjøtte reglene du allerede har kjøpt, plassere dem mellom hver takstol. Deretter legger du på ytterligere en 45'a oppå, og deretter gulv på dette. På den måten påvirker du ikke takstolene overhodet, men "bare" veggkonstruksjonen i garasjen din. Du får altså en luftspalte mellom de eksisterende takstolene og gulvet på 45mm.
Da får du riktignok 120cm mellom reglene så det kan kanskje svikte litt avhengig av hva du har tenkt å bruke som gulv. Men da må du enten legge til ekstra fingerskjøtte regler ved siden av hver takstol og 45'a oppå. Alternativt så plasserer du 45'er oppå med cc30 f.eks. og så gulv.
Da får du riktignok 120cm mellom reglene så det kan kanskje svikte litt avhengig av hva du har tenkt å bruke som gulv. Men da må du enten legge til ekstra fingerskjøtte regler ved siden av hver takstol og 45'a oppå. Alternativt så plasserer du 45'er oppå med cc30 f.eks. og så gulv.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Siden vi begynte diskusjonen i denne tråden har spennvidden gått ned fra 6,5 til 6 meter, noe som ikke er en ubetydelig forandring. Det betyr at du kan legge limtre 56x225 mellom takstolene og tåle en last inkl egenvekt på 100 kg/kvm uten unormal nedbøyning. Dette må være hovedalternativet. 45x145 + 45x45 skrulimmet gir 2 cm ekstra nedbøyning i midten. 45x220 gir 1 cm ekstra nedbøyning i midten. Hvorfor bruke penger på noe som er nesten bra?
Bygge ekstra takstoler kan fungere om de er riktig dimensjonerte, men det er et stort arbeid å få dem på plass uten å løfte av taket. Fagverkstakstoler er den sikreste typen ved større spennvidder, men da blir hele loftet fullt av stolper.
Bygge ekstra takstoler kan fungere om de er riktig dimensjonerte, men det er et stort arbeid å få dem på plass uten å løfte av taket. Fagverkstakstoler er den sikreste typen ved større spennvidder, men da blir hele loftet fullt av stolper.
J justusandersson skrev:Siden vi begynte diskusjonen i denne tråden har spennvidden sunket fra 6,5 til 6 meter, noe som ikke er en ubetydelig forandring. Det betyr at du kan legge limtre 56x225 mellom takstolene og klare en belastning inkl egenvekt på 100 kg/kvm uten unormal nedbøyning. Dette må være hovedalternativet. 45x145 + 45x45 skrulim gir 2 cm ekstra nedbøyning på midten. 45x220 gir 1 cm ekstra nedbøyning på midten. Hvorfor bruke penger på noe som er nesten bra?
Å bygge ekstra takstoler kan fungere om de er riktig dimensjonert, men det er en kjempejobb å få dem på plass uten å løfte av taket. Fackveksttakstoler er den sikreste typen ved større spennvidder, men da blir hele loftet fullt av stolper.
Jeg regnet på hvor mye det går med å lage egne takstoler om jeg ser på eksisterende, det blir 35 løpemeter per takstol á 25,95 løpemeteren x 6 takstoler. Dette blir 6300:-.J justusandersson skrev:Siden vi begynte diskusjonen i denne tråden har spennvidden sunket fra 6,5 til 6 meter, noe som ikke er en ubetydelig forandring. Det betyr at du kan legge limtre 56x225 mellom takstolene og klare en belastning inkl egenvekt på 100 kg/kvm uten unormal nedbøyning. Dette må være hovedalternativet. 45x145 + 45x45 skrulim gir 2 cm ekstra nedbøyning på midten. 45x220 gir 1 cm ekstra nedbøyning på midten. Hvorfor bruke penger på noe som er nesten bra?
Å bygge ekstra takstoler kan fungere om de er riktig dimensjonert, men det er en kjempejobb å få dem på plass uten å løfte av taket. Fackveksttakstoler er den sikreste typen ved større spennvidder, men da blir hele loftet fullt av stolper.
5 limtre 56x225 koster på byggmax 5094:-. De veier 36kg, er vel håndterbare. Så er det kanskje vanskelig å få dem opp mellom feltene da halve garasjen er lektet og skrudd gips, så jeg lurer på om man kan vri dem på plass i hvert felt. Men med tanke på arbeidsinnsatsen er det jo det raskeste og enkleste i mine lekemannsøren.
Så går det vel med rett så mye 36mm bord, men jeg finner ingen slike i den dimensjonen
Sist redigert:
Det kan jeg være enig i, på den andre siden så kommer man unna med ca halv pris på 45x220 i stedet for limtre 56x225 for å redusere deformasjonen med 1 cm. I bolighus ville jeg definitivt anbefale limtre, i garasjer er det ikke like viktig med nedbøyen. Men det er nok opp til TS å vurdere på hvilket nivå hen vil legge det.J justusandersson skrev:... Det betyr at du kan legge limtre 56x225 mellom takstolene og klare en last inkl egenvekt på 100 kg/kvm uten unormal nedbøy. Dette må være hovedalternativet. 45x145 + 45x45 skrulim gir 2 cm ekstra nedbøy på midten. 45x220 gir 1 cm ekstra nedbøy på midten. Hvorfor bruke penger på noe som er nesten bra?
Viste bildet av takstolene for noen kollegaer som ble litt fascinert over at det hadde holdt så lenge. Har det kommet frem omtrent hvor i landet denne garasjen er?
Unnskyld meg, men, skulle det være 6,5 meter mellom veggene i garasjen din??? Det er knapt noen 6,5 meter hvis man ser på bildet med takstolene. Man ser jo til og med lektene i inner taket litt lett. Har du 30cm cc så føles det som maks 4 meter bredt.....
Hva ??C crazytok skrev:
Innvendig mål er 5836 mm målt med min Blå Bosch lasermåler et par ganger
Det er de fingerskarvede 45x145 som er bestilt i fast mål på 6,5 m for det var slik de fantes.
Sist redigert:
Du mener 45x220 limtre ikke sant? Jo mindre jeg bruker desto bedre, men det skal jo selvfølgelig være i forhold til at det blir godt nok uten at taket ser ut som en bananF FreddruS skrev:Det kan jeg være enig i, på den andre siden så kommer man unna med omtrent halvparten av prisen for 45x220 i stedet for limtre 56x225 for å redusere deformasjonen med 1 cm. I bolighus ville jeg definitivt anbefale limtre, i garasje er det ikke like viktig med nedbøyningen. Men det er nok opp til TS å vurdere hvilken nivå hen vil legge det på.
Viste bildet av takstolene til noen kolleger som ble litt fascinert over at det har holdt så lenge. Har det kommet fram omtrent hvor i landet denne garasjen er?
Ligger på 599:-/stk på Bauhaus. Det blir 250:- billigere per bjelke mot 56x225.
Nei, med 45x220 mener jeg C24. Holder kommer det til å gjøre for ca 100 kg/kvm, men som allerede kommentert så vil det deformere noe mer (i henhold til tidligere 1 cm mer) enn om man bruker 56x225 limtre.M M@ZE skrev:
Den er feikalibrert!! 
Da lyver virkelig bildet, ser IKKE ut som 6,5m i bredde!
Men har du 60cm mellom glesen da? Man pleier vanligvis å ha 30-40cm på takgles.
Uansett, hvis du nå har 6 meter. Sett dine 45x220 på tvers som du har tenkt! Men som jeg skrev tidligere, legg til en 45mm bjelke oppå så du kommer over takstolens bjelke. Prøv å lage en konstruksjon av gulvet som ikke påvirker de eksisterende takstolene i det hele tatt, tenker jeg. Kompletter med flere 45x220 avhengig av hvor tungt du har tenkt å legge der oppe og hvor stabilt du vil ha det. Det kommer selvfølgelig til å svikte, og du må nok tenke deg om når du legger opp ting, legg det så nær ytterveggene du kan.
Uansett, hvis du nå har 6 meter. Sett dine 45x220 på tvers som du har tenkt! Men som jeg skrev tidligere, legg til en 45mm bjelke oppå så du kommer over takstolens bjelke. Prøv å lage en konstruksjon av gulvet som ikke påvirker de eksisterende takstolene i det hele tatt, tenker jeg. Kompletter med flere 45x220 avhengig av hvor tungt du har tenkt å legge der oppe og hvor stabilt du vil ha det. Det kommer selvfølgelig til å svikte, og du må nok tenke deg om når du legger opp ting, legg det så nær ytterveggene du kan.
Ok beklager, trodde du mente limtre. Hvordan står C24 seg mot samme dimensjon i limtre 45x225?F FreddruS skrev:
Haha den kanskje lyverC crazytok skrev:Den er feilkalibrert!!
Uansett, om du nå har 6 meter. Sett dine 45x220 på tvers som du har tenkt! Men som jeg skrev tidligere, legg til en 45mm regel oppå så du kommer over takstolens regel. Forsøk å lage en konstruksjon av gulvet som ikke påvirker de eksisterende takstolene i det hele tatt, tenker jeg. Kompletter med desto flere 45x220 avhengig av hvor tungt du har tenkt å legge der oppe, og hvor stabilt du vil ha det. Det kommer selvfølgelig til å svikte, og du får vel tenke deg om når du legger opp ting, legg det så nær ytterveggene du kan.
Nå har jeg ikke 45x220 Fingerskjøtet C24 men 45x145 da jeg som lekman kjøpte likt som takstolene og som famnas i 6,5m ferdige lengder.
Sist redigert:
Det bildet føltes jo helt annerledes enn det første. Jeg gir meg! 
Oi, bare 145mm på 6m. Ja, det var skrøpelig! Men, hvis taket har holdt med snølast osv på 145, så kan jeg jo aldri forestille meg at det ikke skulle holde for litt saker på loftet! Men jeg holder fortsatt på at du legger til en 45’er oppå for ikke å påvirke de eksisterende takstolene overhodet når du legger på gulvet. Kompletter i stedet med flere 45x145 (men de kan du jo gå opp til 45x190 med en gang i stedet for en ekstra 45’er oppå).
Oi, bare 145mm på 6m. Ja, det var skrøpelig! Men, hvis taket har holdt med snølast osv på 145, så kan jeg jo aldri forestille meg at det ikke skulle holde for litt saker på loftet! Men jeg holder fortsatt på at du legger til en 45’er oppå for ikke å påvirke de eksisterende takstolene overhodet når du legger på gulvet. Kompletter i stedet med flere 45x145 (men de kan du jo gå opp til 45x190 med en gang i stedet for en ekstra 45’er oppå).