37.022 lest ·
190 svar
37k lest
190 svar
Takstoler som svikter
Jaha, da blir det vanskeligere når det ikke finnes noen møne. Da må man henge dem opp fra takstolene ved siden av i stedet. Det går det også. Men nå begynner det å bli bånd/wire kryss og tvers. Da forstår jeg bildet ditt bedre.
Med disse forutsetningene hadde jeg nok laget (litt tynnere) kopier av de eksisterende takstolene som jeg bygde sammen på stedet. Men jeg hadde unngått skjøten på undergiren, men dine bjelker klarte jo hele strekningen uten skjøt så det problemet er jo løst i alle fall.
Med disse forutsetningene hadde jeg nok laget (litt tynnere) kopier av de eksisterende takstolene som jeg bygde sammen på stedet. Men jeg hadde unngått skjøten på undergiren, men dine bjelker klarte jo hele strekningen uten skjøt så det problemet er jo løst i alle fall.
Eksisterende takstolene 45x145 er skjøtet på midten med spikblikk. De jeg har bestilt fra Fredells 45x145 er fingerskjøtet fra fabrikk. Med andre ord så skulle du bruke mine bestilte reglar og bygge ekstra takstoler så det blir dobbelt så mange som i dag?pacman42 skrev:
Jaha, da blir det vanskeligere siden det ikke finnes noen nock. Da må man henge dem opp fra takstolene ved siden av i stedet. Det går det også. Men nå begynner det å bli band/wire på kryss og tvers. Da forstår jeg bildet ditt bedre.
Med disse forutsetningene så hadde jeg nok laget (litt slankere) kopier av de eksisterende takstolene som jeg bygget sammen på stedet. Men jeg hadde unngått skjøten på underliggeren, men dine reglar klarte jo hele strekket uten skjøt så det problemet er jo løst i alle fall.
Unnskyld min uvitenhet og hvis jeg ikke helt henger med
Skulle det altså bli bedre å lage flere takstoler enn å bare sette opp mine bjelker som de er?
Ja, takstolen tar jo vekt fra midten av bjelken og fordeler den ut mot enden.
Forenklet kan man si at V:et som ligger mot taket trykkes sammen og drar i endene av den underliggende bjelken slik at det blir en stabil konstruksjon som man deretter henger opp bjelken i. Holdbarheten på en slik konstruksjon overgår en enkel bjelke flere ganger (nå var det så lenge siden jeg regnet på det, så jeg husker ikke hvor mye). Enslige bjelker i gulv/tak har man bare av én eneste grunn - at man ikke vil ha stolper i rommene over og under.
Forenklet kan man si at V:et som ligger mot taket trykkes sammen og drar i endene av den underliggende bjelken slik at det blir en stabil konstruksjon som man deretter henger opp bjelken i. Holdbarheten på en slik konstruksjon overgår en enkel bjelke flere ganger (nå var det så lenge siden jeg regnet på det, så jeg husker ikke hvor mye). Enslige bjelker i gulv/tak har man bare av én eneste grunn - at man ikke vil ha stolper i rommene over og under.
Ok jeg forstår, det ble mer komplisert og formodentlig over min evne om jeg trenger å bygge ekstra takstoler på stedetpacman42 skrev:
Ja, takstolen tar jo vekt fra midten av bjelken og fordeler den mot enden.
Forenklet kan man si at V:et som ligger mot taket presses sammen og drar i endene av den underliggende bjelken slik at de blir en stabil konstruksjon som man deretter henger opp bjelken i. Holdbarheten på en slik konstruksjon overgår en enkelt bjelke flere ganger (nå var det så lenge siden jeg regnet på det så jeg husker ikke hvor mye). Enkeltstående bjelker i gulv/tak har man bare av en eneste grunn - at man ikke vil ha stolper i rommene over og under.
Det er ikke vanskelig. Bruk 145x45 og skru sammen med plateforbindelse i henhold til den eksisterende konstruksjonen på stedet. Når du har laget delene til den første, har du maler for å produsere de andre delene.
Det vanskelige med å lage takstoler er å få dem helt like hverandre (man pleier derfor å lage en mal/vugge for dette), men det problemet har jo ikke du siden du har taket og gulvet som mal.
Dra til din lokale byggevarehandel og kjøp 145x45 så det rekker til den første og gjør et forsøk. Du kommer til å være skikkelig fornøyd når du har lykkes med den, og så går resten av seg selv.
Det vanskelige med å lage takstoler er å få dem helt like hverandre (man pleier derfor å lage en mal/vugge for dette), men det problemet har jo ikke du siden du har taket og gulvet som mal.
Dra til din lokale byggevarehandel og kjøp 145x45 så det rekker til den første og gjør et forsøk. Du kommer til å være skikkelig fornøyd når du har lykkes med den, og så går resten av seg selv.
Haha ja så sant Pacman42, antar at de trenger å festes med en eller annen regel på innsiden for å få den til å holde på plass øverst siden jeg ikke kan spikre fra andre siden nå når panelene allerede er spikret i eksisterende takstoler som holder dem på plass?pacman42 skrev:
Om jeg lykkes med dette, da er det vel ikke noe problem å skru panel ovenpå senere? Da trenger jeg heller ikke å justere opp så jeg får cc60. Det ville være for å få litt tykkere isolasjon enn 145 i gulvet.
Innfestingen kan gjøres ved å skru en nock mellom eksisterende takstoler. Den skal jo bare holde de nye takstolene a på plass så den trenger nok ikke engang å være mer enn 45x45. Hadde dog økt litt for å få litt mer å skru i.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det aller enkleste er å legge inn nye limtrebjelker med c/c 1200 mm mellom de eksisterende takstolene. Velger du dimensjonen 90x270 klarer bjelkelaget en lagringslast på minst 50 kg/kvm. Vil du få ned konstruksjonshøyden kan du i stedet bruke 165x225, men det blir dyrere. Oppå limtrebjelkene legger du 1,5" (ca. 36 mm) gulvplanker. Å bygge om takstolene er mye mer omstendelig. Dine fingerskjøtte 45x145 må du spare til et annet prosjekt.
Takk for råd, ja det høres så klart enklere ut. Men er det nok med cc120 for å legge 1,5” oppå?J justusandersson skrev:Det aller enkleste er å legge inn nye limtrebjelker med c/c 1200 mm mellom de eksisterende takstolene. Velger du dimensjonen 90x270 klarer bjelkelaget en lagringslast på minst 50 kg/kvm. Vil du få ned konstruksjonshøyden kan du i stedet bruke 165x225, men det blir dyrere. Oppå limtrebjelkene legger du 1,5" (ca 36 mm) gulvplanker. Å bygge om takstolene er mye mer komplisert. Dine fingerskårne 45x145 får du spare til et annet prosjekt.
Hvordan blir det da med isolasjonen mellom takstolene, antar at eksisterende plater ikke vil passe
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Absolutt, det har jeg personlig erfaring med dessuten. Eksisterende isolasjonsplater må pusses litt på bredden. Skaff en skikkelig isolasjonskniv modell machetas så er det ikke så vanskelig.M M@ZE skrev:
Skulle det vise seg at 6,5 meter blir betydelig dyrere enn 6 meter finnes det jo måter å jobbe seg rundt det problemet, avhengig av hvordan bunnflaten disponeres. Kjør bestillingssporet ordentlig i bunnen først. Det fine med limtre er at det finnes så mange bredder å velge mellom.
Ja, jeg får sjekke litt rundt, men går det ikke med f.eks. 56x270 eller 90x225?J justusandersson skrev:Absolutt, det har jeg personlig erfaring med dessuten. Eksisterende isoleringsplater må pusses litt på bredden. Skaff deg en skikkelig isoleringskniv modell machetes så er det ikke så vanskelig.
Skulle det vise seg at 6,5 meter blir betydelig dyrere enn 6 meter, finnes det jo måter å jobbe seg rundt det problemet, avhengig av hvordan grunnflaten disponeres. Kjør bestillingssporet ordentlig i bunnen først. Det fine med limtre er at det finnes så mange bredder å velge mellom.
56x225, riktignok bare 6m ser jeg på Byggmax/Bauhaus for 849:-
En ting jeg kom på er at jeg har kjøpt en loftsluke med trapp som er 680x1130, og den blir jo vanskelig å få inn mellom. Jeg kan jo i det minste bruke den eksisterende 45x145 for å skru inn den ene siden av trappen, men det blir vanskelig på den andre siden om man ikke veksler av mot de eksisterende 45x145
Skulle riktignok kunne bytte loftstrappen til en som er 540x1130, men jeg skulle helst ønske å ha en bred, så klart.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
56x270 fungerer hvis du reduserer lagerbelastningen fra 50 til 30 kg/kvm, og det er vel ikke helt urealistisk. Det samme gjelder for 90x225.
Trappen må jo tilpasses på en passende måte. Å forskyve en limtrebjelke noen cm er ikke noe stort problem. Å avveksle mot en eksisterende takstol tror jeg heller ikke er noen vanskelighet. De største belastningene oppstår når noen står på trappen, og da mest i horisontalledd.
Har du en målsatt plantegning over garasjen?
Trappen må jo tilpasses på en passende måte. Å forskyve en limtrebjelke noen cm er ikke noe stort problem. Å avveksle mot en eksisterende takstol tror jeg heller ikke er noen vanskelighet. De største belastningene oppstår når noen står på trappen, og da mest i horisontalledd.
Har du en målsatt plantegning over garasjen?