63.496 lest ·
129 svar
63k lest
129 svar
Sette opp OSB og Gips
Gjør det du selv tror blir best.M Mjolnir skrev:Spørsmål, jeg gjorde som du beskrev og delte gipsplatene som havnet mot innerhjørnene for å slippe å sparkle hjørnene. Sjekket imidlertid litt videoer på Youtube der de likevel påfører papirremse og sparkler. Er det nødvendig når man har gjort som du beskrev, eller er det bare å dra en fugestreng mellom gipsplatene?
Personlig sparkler jeg alle hjørner med sparkel og glassfiberremse, og det holder og blir bra iallfall.
Første lag med sparkel sparkler jeg hele hjørnet. Dag 2 så sparkler jeg 1 side av hjørnet, og dag 3 den andre siden.
Ellers synes jeg det er ganske vanskelig å få til et perfekt hjørne.
Absolutt - Det var på regler du satt OSB + gips? Har du lagt OSB bak regelen på fortsettelsen av veggen så skal det definitivt holde med bare en latexfug.M Mjolnir skrev:
Regler altså en vegg først med OSB, skrur deretter neste veggs første regel i OSB’n så kan ikke hjørnet dele på seg i det hele tatt. Typ som på dette bildet.

Det var slik før jeg rev den gamle sponveggen, så nå slutter OSB platens kant i hjørnet der stenderen begynner, dvs den fortsetter ikke.slacker skrev:
Absolutt - Var det på stendere du satte OSB + gips? Hvis du har lagt OSB bak stenderen på fortsettelsen av veggen så skal det definitivt holde med bare en latexfug.
Stendere altså en vegg først med OSB, skruer deretter neste veggs første stender i OSB’en så kan ikke hjørnet dele seg i det hele tatt. Typ som på dette bildet. [bilde]
Det er derfor jeg bruker glassfiberremse.M Mjolnir skrev:
Fikser ikke hvordan man skal gjøre med papirremse
Klikk her for å svare

