Jeg har alltid bare kjørt en streng latexfugemasse i innerhjørner.
 
M Mjolnir skrev:
Spørsmål, jeg gjorde som du beskrev og delte gipsplatene som havnet mot innerhjørnene for å slippe å sparkle hjørnene. Sjekket imidlertid litt videoer på Youtube der de likevel påfører papirremse og sparkler. Er det nødvendig når man har gjort som du beskrev, eller er det bare å dra en fugestreng mellom gipsplatene?
Gjør det du selv tror blir best.
Personlig sparkler jeg alle hjørner med sparkel og glassfiberremse, og det holder og blir bra iallfall.

Første lag med sparkel sparkler jeg hele hjørnet. Dag 2 så sparkler jeg 1 side av hjørnet, og dag 3 den andre siden.
Ellers synes jeg det er ganske vanskelig å få til et perfekt hjørne.
 
  • Liker
Mjolnir
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Jeg har alltid bare kjørt en streng latexfog i innerhjørner.
Det har holdt bra da uten å sprekke opp?
 
M Mjolnir skrev:
Det har holdt bra da uten å sprekke opp?
Absolutt - Det var på regler du satt OSB + gips? Har du lagt OSB bak regelen på fortsettelsen av veggen så skal det definitivt holde med bare en latexfug.

Regler altså en vegg først med OSB, skrur deretter neste veggs første regel i OSB’n så kan ikke hjørnet dele på seg i det hele tatt. Typ som på dette bildet. Tegning av veggkonstruksjon med rammer: trestendere med OSB-plater og gips, skrudd sammen i hjørnet for å forhindre bevegelse eller splitting.
 
  • Liker
Pappa1986
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Absolutt - Var det på stendere du satte OSB + gips? Hvis du har lagt OSB bak stenderen på fortsettelsen av veggen så skal det definitivt holde med bare en latexfug.

Stendere altså en vegg først med OSB, skruer deretter neste veggs første stender i OSB’en så kan ikke hjørnet dele seg i det hele tatt. Typ som på dette bildet. [bilde]
Det var slik før jeg rev den gamle sponveggen, så nå slutter OSB platens kant i hjørnet der stenderen begynner, dvs den fortsetter ikke.
 
Se bilder, før og etter andre lag, skjøteremsa bobler til tross for at den satt perfekt innsparklet i første laget. Tenker om det sveller sånn så gjør det vel også det når man maler over skjøtene? Antar at det meste trekker seg tilbake..
 
  • Veggen med skjøtestripe og sparkel viser bobler i tapen etter påføring av andre lag med sparkel.
  • Veggen viser en skarvrems med synlige bobler etter andre lag med sparkel, mens en skygge av en person fotograferer veggen.
M Mjolnir skrev:
Se bilder, før og etter andre lag, skjøtstripen bobler til tross for at den satt perfekt innsparklet i første lag. Tenker om det sveller sånn så vil det vel også gjøre det når man maler over skjøtene? Antar at det meste trekker seg tilbake..
Det er derfor jeg bruker glassfiberremse.
Fikser ikke hvordan man skal gjøre med papirremse
 
U
Lim pappremse med tapetlim for våtrom.
Vår maler gjorde det slik både fordi det sitter bedre og fordi det tørker raskere, så han kunne begynne med sparkelarbeidet tidligere.
 
  • Liker
basseman og 2 andre
  • Laddar…
Jeg tenker å svare at du satte remsen med for tørt sparkel. Bruk pluggmasse og vær litt kvikk når du setter, så kommer det til å gå strålende.
 
Takk for alle svar. Har vevlim hjemme, tenkte å bruke det og sparkle over deretter. Dro bort de dårlige skjøteremsene før det herdet, ble et spor for å enkelt lime på en ny.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.