Hei,
Er i gang med å sette opp OSB og gips, begge i målene ca 1200x2400. Har sett videoer der de setter OSB horisontalt og gipsen vertikalt, men samtidig lest en hel del som setter både OSB og gips vertikalt, men da med en forskyvning på 30 cm eller lignende?
Hvordan fungerer det over dører og vinduer, skal man forsøke å regne ut og treffe slik at man har hele biter rundt disse for å unngå sprekker hvis noen smeller igjen en dør?
I dette tilfellet har vi cc 60, men det finnes en hel del ekstra stendere som vi delvis vil feste i også for å slippe losholt.

Når gipsen skal settes er det ikke så viktig å feste i stendere, men er det viktig å bruke forskjellige lengder på skruen da for stendere kontra bare OSB?
Er i gang med å sette opp OSB og gips, begge i målene ca 1200x2400. Har sett videoer der de setter OSB horisontalt og gipsen vertikalt, men samtidig lest en hel del som setter både OSB og gips vertikalt, men da med en forskyvning på 30 cm eller lignende?
Hvordan fungerer det over dører og vinduer, skal man forsøke å regne ut og treffe slik at man har hele biter rundt disse for å unngå sprekker hvis noen smeller igjen en dør?
I dette tilfellet har vi cc 60, men det finnes en hel del ekstra stendere som vi delvis vil feste i også for å slippe losholt.

Når gipsen skal settes er det ikke så viktig å feste i stendere, men er det viktig å bruke forskjellige lengder på skruen da for stendere kontra bare OSB?
Kan anbefale Gyproc håndbok for mengder av tips og fakta i dette emnet.
http://ehandbok.gyproc.se/Gyproc/GyprocHandbok/
http://ehandbok.gyproc.se/Gyproc/GyprocHandbok/
Takk! Det ser imidlertid ut til å være deres installasjonshåndbok man skal se i som man finner her: http://ehandbok.gyproc.se/Gyproc/GyprocSE/GyprocMonteringshandbok2012/
Notater:
- Monter gips 5-10 mm over gulvet for å minimere vannskade
- Ytre lag skal alltid monteres vertikalt for å få høyere stabilitet
- Ytre lag skal forskyves, 1200 skal forskyves 600 mm mens 900 skal forskyves 450 mm
- Man skal unngå skjøting i høyderetning, men må man, så skal man bruke kortling og fugen skal forskyves 150 mm (det finnes litt flere regler her å lese om man må gjøre dette)
- cc 450 mm inkluderer Gyproc ER som har forverret lydisolering, i stedet skal man bruke cc 600 mm Gyproc XR
- Andre laget gips monteres med 7-10 mm spalte langs tak, tilstøtende vegger og gulv. Disse spaltene tettes senere med akustisk tettemasse.
- Gipsplatene skal settes tett inntil hverandre, og hvis man får mer enn 3 mm avstand må denne fylles igjen om man vil oppfylle brannsikkerhet.
- Bruk 4-5 skruer langs langkanter, start fra gulvet, når alle skruer er på plass, så kompletteres de
- Skjøter skal havne over åpninger og ikke langs for å unngå sprekker. Dette kan fravikes, men da bør man bruke stålbånd for å minimere sprekker.
Spørsmål:
1. Det står at man skal bruke GT-list som man stifter fast i trestenderen, hva er dette? Og gjelder dette det andre laget?
2. Hvordan leser jeg ut hvilken avstand jeg skal ha på skruene for OSB og Gips?

3. På ytterveggen finnes det ingen kortling eller stender nederst ved gulvet, trolig trenger man å rive opp gulvet for å komme til den, noe vi ikke kommer til å gjøre. I tillegg er isolasjon og plast allerede på plass, så det blir vanskelig å sette inn nye kortlinger. Den nærmeste kortlingen i veggen fra gulvet ligger på cc 60, holder det?
4. Når det gjelder det siste laget, skal man legge på hjørnebeskyttelse og remse mellom plater? Det sto noe om at man skulle beskytte ytterhjørner på side 26? Samtidig står det noe om at man skal sette forsterkninger rundt vinduer og dører? Dette gjorde vi ikke tidligere?
Notater:
- Monter gips 5-10 mm over gulvet for å minimere vannskade
- Ytre lag skal alltid monteres vertikalt for å få høyere stabilitet
- Ytre lag skal forskyves, 1200 skal forskyves 600 mm mens 900 skal forskyves 450 mm
- Man skal unngå skjøting i høyderetning, men må man, så skal man bruke kortling og fugen skal forskyves 150 mm (det finnes litt flere regler her å lese om man må gjøre dette)
- cc 450 mm inkluderer Gyproc ER som har forverret lydisolering, i stedet skal man bruke cc 600 mm Gyproc XR
- Andre laget gips monteres med 7-10 mm spalte langs tak, tilstøtende vegger og gulv. Disse spaltene tettes senere med akustisk tettemasse.
- Gipsplatene skal settes tett inntil hverandre, og hvis man får mer enn 3 mm avstand må denne fylles igjen om man vil oppfylle brannsikkerhet.
- Bruk 4-5 skruer langs langkanter, start fra gulvet, når alle skruer er på plass, så kompletteres de
- Skjøter skal havne over åpninger og ikke langs for å unngå sprekker. Dette kan fravikes, men da bør man bruke stålbånd for å minimere sprekker.
Spørsmål:
1. Det står at man skal bruke GT-list som man stifter fast i trestenderen, hva er dette? Og gjelder dette det andre laget?
2. Hvordan leser jeg ut hvilken avstand jeg skal ha på skruene for OSB og Gips?

3. På ytterveggen finnes det ingen kortling eller stender nederst ved gulvet, trolig trenger man å rive opp gulvet for å komme til den, noe vi ikke kommer til å gjøre. I tillegg er isolasjon og plast allerede på plass, så det blir vanskelig å sette inn nye kortlinger. Den nærmeste kortlingen i veggen fra gulvet ligger på cc 60, holder det?
4. Når det gjelder det siste laget, skal man legge på hjørnebeskyttelse og remse mellom plater? Det sto noe om at man skulle beskytte ytterhjørner på side 26? Samtidig står det noe om at man skal sette forsterkninger rundt vinduer og dører? Dette gjorde vi ikke tidligere?
Men skruv bare litt passe mye... 15-20cm avstand på sidene og glisnere på midten.
Sørg for å forskyve skjøtene over dørene.
Jeg ville ikke satt noen kortling nederst, det kommer jo dels innredning og lister.
Jeg pleier å sjekke raskt hvordan det er best å sette osb, så sjekker jeg hvordan det blir med gipsen, noen ganger må man kappe en osb på lengden for å få mindre spill.
Sørg for å forskyve skjøtene over dørene.
Jeg ville ikke satt noen kortling nederst, det kommer jo dels innredning og lister.
Jeg pleier å sjekke raskt hvordan det er best å sette osb, så sjekker jeg hvordan det blir med gipsen, noen ganger må man kappe en osb på lengden for å få mindre spill.
OSB'n er ikke like nøye, men prøv å planlegge slik at du trenger å kappe minimalt med gipsplater for å unngå skjøter (=mer jobbing med sparkel senere).
Jeg har alltid kjørt med stående OSB og deretter forskjøvet gipsen en regel. Ofte så kløyver jeg en OSB på 60 cm i begynnelsen av veggen for deretter å kunne begynne direkte med en hel gips på 120 cm.
Regelboken er ekstremt anal (jeg finner ikke et annet ord) og jeg har sett at sunn fornuft er mer enn nok!
OSB bak gjør at du har et solid fundament. Unngå dog skjøter på høyden og prøv å skjære gipsplater som skal over dør/vindu i "L" form slik at du ikke får gipsskjøten rett opp fra karmen. OSB'n kan du dog skjøte i kanten.
Jeg pleier å bruke 20 cm mellom skruene rundt kantene på platene og 30 cm langs midten.
Et godt tips er også å på OSB'n begynne å skru 5 cm ned/inn fra hjørnet og deretter gipsen midt i hjørnet, slik unngår du de fleste "kollisjoner".
Jeg har alltid kjørt med stående OSB og deretter forskjøvet gipsen en regel. Ofte så kløyver jeg en OSB på 60 cm i begynnelsen av veggen for deretter å kunne begynne direkte med en hel gips på 120 cm.
Regelboken er ekstremt anal (jeg finner ikke et annet ord) og jeg har sett at sunn fornuft er mer enn nok!
OSB bak gjør at du har et solid fundament. Unngå dog skjøter på høyden og prøv å skjære gipsplater som skal over dør/vindu i "L" form slik at du ikke får gipsskjøten rett opp fra karmen. OSB'n kan du dog skjøte i kanten.
Jeg pleier å bruke 20 cm mellom skruene rundt kantene på platene og 30 cm langs midten.
Et godt tips er også å på OSB'n begynne å skru 5 cm ned/inn fra hjørnet og deretter gipsen midt i hjørnet, slik unngår du de fleste "kollisjoner".
Og jeg gjør alltid motsatt - starter med en hel OSB for deretter å ta en halv gips i hjørnet, dette for å slippe sparkeldiket i akkurat hjørnet da det er litt trøblete å fikse til. Bare å avslutte med en mykfug enkelt og greit. Dessuten er ikke alle hjørner rette, så det er en ypperlig anledning til å høvle til gipsen og ved hjelp av laser eller vater se til at den første platen står rett... Andre halvdelen blir starten andre veien eller avslutningen på eksisterende.anders07 skrev:OSB'en er ikke like nøye, men prøv å planlegge slik at du trenger å kutte minimalt med gipsplater for å unngå skjøter (=vanskeligere å sparkle senere).
Jeg har alltid kjørt med stående OSB og deretter forskjøvet gipsen en stender. Ofte så deler jeg en OSB på 60 cm i begynnelsen av veggen for deretter å starte direkte med en hel gips på 120 cm.
Har jeg faktisk aldri tenkt på... Når du sier det høres det jo bedre ut...slacker skrev:Og jeg gjør alltid motsatt - Begynner med en hel OSB for deretter å ta en halv gips i hjørnet, dette for å slippe sparkeldiket i akkurat hjørnet da det er litt vanskelig å fikse til. Bare å avslutte med en mykfug ganske enkelt. Dessuten er ikke alle hjørner rette så det er en ypperlig anledning å høvle til gipsen og med hjelp av laser eller vater se til at den første platen står rett... Andre halvparten blir starten andre veien eller avslutningen på eksisterende.
Litt underlig innstilling synes jeg. Det er vel underforstått at "regelboken" beskriver "best practice" og så bestemmer man vel selv i hvilken grad man vil avvike fra dette? Men har man aldri gjort det før så kan mye bli feil om man bare går på sunn fornuft.anders07 skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Har du dykkertpistol som skyter klammer så anbefaler jeg å bruke den på OSBn. Går tre ganger raskere og da trenger du ikke bekymre deg for at gipsskruene skal havne på samme sted som en bakliggende skrue. Klamrene holder jo ikke for noe, men så fester du gipsen med lange gipsskruer typ 51mm så sitter begge platene godt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Alle gjør jo som de synes. Hva jeg mener er at regelboken er unødvendig kompleks og "pirkete" og kan være veldig vanskelig å følge for en nybegynner...cpalm skrev:
Aha, OK, ja så kan det jo være. Selv synes jeg at akkurat denne håndboken er forbilledlig lett å ta til seg, men vi er jo alle forskjellige.anders07 skrev:
Det høres mekkete ut. Man må jo finne regla når man kaster opp gipsen.Finndjävel skrev:Har du dykkertpistol som skyter klammer så anbefaler jeg å bruke den til OSB-en. Går tre ganger raskere, og du trenger ikke tenke på at gipsskruene skal treffe samme sted som en bakenforliggende skrue. Klammerne holder jo ikke for noe, men så fester du gipsen med lange gipsskruer, typ 51mm så sitter begge platene bra.