63.492 lest ·
129 svar
63k lest
129 svar
Sette opp OSB og Gips
Så står det i "manualen" :
Om det gjør en forskjell vet jeg ikke, føler meg litt skeptisk også. Jeg kjøper dog at veggene ikke skal ligge inntil hverandre etter som lyden da forplanter seg lettere. Men visst, man vil ikke ha tomt rom så da er vel noen form for myk fuging bra.
Har nå Komplettert slik at det finnes skruer på 20 cm avstand, blander lange og korte skruer avhengig av med eller uten regel. De fleste skruene sitter i regler.
Har tatt bort skruene som satt langs VP-rørene og i stedet forsterket rundt om. Skjøten svikter men siden vi skal ha kjøleskap der så vil den veggen aldri bli bearbeidet.
Viste seg at Julas T-vinkel 120 var helt off når man sammenlignet med Hultafors, ble til å levere tilbake og kjøpe på Harald nyborg som var klart bedre. Trist nok har vi allerede skrudd til merparten av platene. Gøy var det dog at en annen reklamerte sitt T-kors samtidig på Jula. Aldri mer Julas egne produkter!
Rakk å sette opp 3 plater til i dag, får se hva vi rekker i morgen. Man kan dog si at vi undervurderte tiden det ville ta å sette opp OSB og gips kraftig. Vi siktet på 2 dager men det ser ut som 6-7
Men så er man ikke vant til byggearbeid.
Har tatt bort skruene som satt langs VP-rørene og i stedet forsterket rundt om. Skjøten svikter men siden vi skal ha kjøleskap der så vil den veggen aldri bli bearbeidet.
Viste seg at Julas T-vinkel 120 var helt off når man sammenlignet med Hultafors, ble til å levere tilbake og kjøpe på Harald nyborg som var klart bedre. Trist nok har vi allerede skrudd til merparten av platene. Gøy var det dog at en annen reklamerte sitt T-kors samtidig på Jula. Aldri mer Julas egne produkter!
Rakk å sette opp 3 plater til i dag, får se hva vi rekker i morgen. Man kan dog si at vi undervurderte tiden det ville ta å sette opp OSB og gips kraftig. Vi siktet på 2 dager men det ser ut som 6-7
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Helt enig, har 17 mm råspont i stedet for OSB så magneten kommer jo enda lenger unna.Johan Gunverth skrev:
Har nå satt opp all gips!! 😅 Det er dog en ting som bekymrer meg, ytterveggen er som dere vet plastet og har altså ikke vindsperre. Nå når jeg har satt opp gips så holdt jeg meg til 20 cm regelen men varierte skruelengde mellom 30 og 40 mm avhengig av om jeg fester i lekt eller kun OSB. Dette betyr at jeg har perforert plasten en god del. I lekter blir det nok ikke noen problemer men i kun OSB blir det trolig lekkasje. Lekkasjer er én ting dette kan kanskje skruen hemme litt men så har vi fukt som plasten er ment å stoppe. Kan gipsskruene ruste opp av dette?
Plasten beskytter mot at fukt innenfra rommet trenger ut i isolasjonen. Det påvirker altså ikke skruene.snowjim skrev:Har nå satt opp all gips!! 😅 Det finnes dog en ting som bekymrer meg, ytterveggen er som dere vet plastet og har altså ikke vindpapp. Nå når jeg har satt opp gips så holdt jeg meg til 20 cm regelen men varierte skruelengde mellom 30 og 40 mm avhengig av om jeg fester i stender eller kun OSB. Dette betyr at jeg har perforert plasten en hel del. I stendere vil det ikke være noen problemer men i kun OSB blir det trolig lekkasje. Lekkasjer er en ting dette kanskje skruen hemmer litt men så har vi fukt som plasten er tenkt å stoppe. Kan gipsskruene ruste opp av dette?
Tenkte gjøre som du beskriver her for å slippe elendigheten med å sparkle hjørner. Jeg har kastet opp 11 mm osb på veggene og antar at det er tykt nok til å ikke tenke på å treffe stenderne når man skrur opp gipsplatene?slacker skrev:
Og jeg gjør alltid motsatt - Begynner med en hel OSB for deretter å ta en halv gips i hjørnet, dette for å slippe sparkeldiket i akkurat hjørnet da det er litt vrient å fikse. Bare å avslutte med en mykfug helt enkelt. Dessuten er ikke alle hjørner rette så det er en ypperlig anledning til å høvle til gipsen og med hjelp av laser eller vater sørge for at første platen står rett... Andre halvparten blir starten andre veien eller avslutningen på eksisterende.
Absolutt, med OSB bak kan gipsskjøtene være akkurat hvor som helst.M Mjolnir skrev:
Men helst ikke rett over en OSB-skjøt da!
Sist redigert:
Spørsmål, jeg gjorde som du beskrev og delte gipsplatene som havnet mot innerhjørnene for å slippe å sparkle hjørnene. Så på noen videoer på Youtube der de likevel påfører papirremse og sparkler. Er det nødvendig når man har gjort som du beskrev eller er det bare å dra en fuge mellom gipsplatene?slacker skrev: