12.458 lest ·
9 svar
12k lest
9 svar
Sette opp chin-up bar på vegg (enkelt gips, OSB + trestender)
Nå ber jeg ydmykt forumet om råd før jeg ytterligere ødelegger veggen i hjemmegymmet. Den ser ut som en halv sveitserost.
Har kjøpt en chin up bar på XXL som festes med tre skruer på hver side. C-C målet er 590 mm.
https://www.xxl.se/pure2improve-chin-up-bar-large/p/1156012_1_style
Har en gammel trestendervegg som er bygget på med OSB + enkelgips. Det er en yttervegg med panel, så jeg har sett hvor spikeren sitter på utsiden og målt opp på innsiden.
Jeg får det imidlertid ikke til på en god måte. Mistenker at C-C målet mellom stenderne (vet jo ikke hvor de begynner og slutter for spikeren kan sitte litt hvor som helst på stenderen). Har prøvd å bore, men det føles som om jeg får "falske positive" utslag fordi det tar ikke ordentlig. Har en Bosch grønn stenderdetektor også som gir tydelig utslag, men det blir ikke bra der heller.
Hva skal jeg gjøre? Kjøpe en OSB eller kryssfiner og sette opp som jeg så maler? Hva skal jeg kjøpe for skruer? Største jeg har hjemme er 6x80 fra ESSVE, men den ser ikke ut til å ta ordentlig heller.
I desperasjon tok jeg skruen fra ESSVE fasadeplugg som er typ 8x120, men de hodene ble runde...
Har kjøpt en chin up bar på XXL som festes med tre skruer på hver side. C-C målet er 590 mm.
https://www.xxl.se/pure2improve-chin-up-bar-large/p/1156012_1_style
Har en gammel trestendervegg som er bygget på med OSB + enkelgips. Det er en yttervegg med panel, så jeg har sett hvor spikeren sitter på utsiden og målt opp på innsiden.
Jeg får det imidlertid ikke til på en god måte. Mistenker at C-C målet mellom stenderne (vet jo ikke hvor de begynner og slutter for spikeren kan sitte litt hvor som helst på stenderen). Har prøvd å bore, men det føles som om jeg får "falske positive" utslag fordi det tar ikke ordentlig. Har en Bosch grønn stenderdetektor også som gir tydelig utslag, men det blir ikke bra der heller.
Hva skal jeg gjøre? Kjøpe en OSB eller kryssfiner og sette opp som jeg så maler? Hva skal jeg kjøpe for skruer? Største jeg har hjemme er 6x80 fra ESSVE, men den ser ikke ut til å ta ordentlig heller.
I desperasjon tok jeg skruen fra ESSVE fasadeplugg som er typ 8x120, men de hodene ble runde...
Takk for svaret. Dro til byggmax og kjøpte konstruksjonsplywood 15mm og kappet til en bit på 900x620 mm. Tenkte å feste denne i bjelkene. Spørsmålet er hva jeg skal feste konsollene med i alt dette. Tykkelsen blir litt over 40 mm pluss materialet i konsoll og skiver osv. Skulle jeg ha tatt en fransk treskrue på 50 mm som er gjenget hele veien så den tar i både plywooden og OSB? Glemte å kjøpe så korte. Kjøpte 90mm lange hvis jeg finner bjelker uansett, men de er ikke gjenget så de trekker i plywooden (og gipsen). Blir kanskje en tur til 
Allvitende
· Västra götaland
· 10 936 innlegg
Unngå fransk treskrue... 
Allvitende
· Västra götaland
· 10 936 innlegg
Hobbyelektriker
· E
· 15 410 innlegg
Fransk treskrue drar bra i heltre, i 15 kryssfiner blir det vel sissådär...
Finner du reglene i veggen hadde jeg dratt opp to 2"4 mellom tre regler, og deretter satt den opp midt over den midterste. I dette tilfelle med franskskrue av passende lengde.
Finner du reglene i veggen hadde jeg dratt opp to 2"4 mellom tre regler, og deretter satt den opp midt over den midterste. I dette tilfelle med franskskrue av passende lengde.
Nå sitter åbäket på plass. Den franske treskruen dro grymt bra i trelekten og med firkantbrikke så sitter det som berget. Den ene konsollen måtte imidlertid festes med plateinnfesting fra Fischer. Det sto ikke hvor hardt man skulle stramme dem, så jeg har ikke tatt i altfor hardt. Hvis noe løsner, er det den konsollen i så fall. Ifølge spec skal de tåle 71 kg hver, så med tre stykker...
Forboret og forsenket alle skruene jeg brukte for å feste kryssfineret i lektene.
Hadde sikkert gått an å gjøre det bedre, men er fornøyd med utseendet og følelsen.
Forboret og forsenket alle skruene jeg brukte for å feste kryssfineret i lektene.
Hadde sikkert gått an å gjøre det bedre, men er fornøyd med utseendet og følelsen.
Vet ikke. Kanskje jeg ikke klarte å treffe riktig med riktig dimensjon på skruen + forborring. Det ble ikke stabilt nok med bare treskruer i platene.T tomasjo skrev:
Klikk her for å svare