Om man skal sage, sage bare det korte snittet og skjær det lange.
Gipsstøv skitner til ordentlig.
Heller sagsnittet litt så er det enklere å bryte

Protte

• Liker
nino og 1 annen
  • Laddar…
Det har vært en lang dag i dag, satt opp gips på 2 vegger. Dessverre ble jeg tvunget til å sette skjøt midt blant en bunt VP-rør, satte da 30 mm skrue i stedet for 40. OSB er 10, gips er 12,5 så det blir totalt ca 8 mm som skruen stikker ut på baksiden mot VP-rørene. Håper inderlig at det ikke er et problem!

-RB- skrev:
Jeg pleier å bruke et baufilblad når jeg sager gips. Jeg bruker det dessuten etter at jeg har skåret og knekt platen for å sage av det nedre papplaget.
Samme her!

Over dør / vindu (om det finnes rom bak) skjærer jeg først det lange vertikale snittet på baksiden, skrur opp platen, sager det horisontale snittet og bryter utover.

Når jeg kjører osb så kjører jeg alltid 80 mm hullsag og så tar man 70 hullsagen på gipsen. Og skru alltid aldri mer enn 20 cm mellom, det finnes ingen grunn til å være gjerrig, det koster ingenting ekstra å alltid kjøre litt tettere mellom skruene.

Sist redigert:
  • Liker
RoBo
  • Laddar…
Polos skrev:
Når jeg kjører osb så bruker jeg alltid 80 mm dosfräs og så tar man 70 dosfräs på gipsen. Og skru aldri over 20 cm, finnes ingen grunn og knipe inn koster ikke noe ekstra å alltid kjøre litt tettere mellom skruvene.
Jeg bruker også sjelden lengre skruv enn 20 cm til gipset ;)

• Liker
Micke_vb og 1 annen
  • Laddar…
-RB- skrev:
Jeg bruker også sjelden lengre skruer enn 20 cm til gipsen ;)
Jeg pleier å feste gipsen med en meters gjengede stenger som jeg bolter fast på innsiden og utsiden av veggen.

• Liker
thomas33
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Jeg pleier å feste gipsen med én meter lange gjengestag som jeg bolter fast på innsiden og utsiden av veggen.
Hvordan sparkler du da ?

Bob_the_builder
Polos skrev:
Hvordan sparkler du da ?
Tykt?

• Liker
twoody og 2 andre
  • Laddar…
Jeg har satt ganske få skruer i gipsen, kanskje 5 stk langs langsidene, hvorfor skulle jeg trenge flere? 4 Skruer totalt klarer å holde en plate på plass uten problemer. Det eneste problemet jeg har sett er at platen kan bule litt mot den tilstøtende platen, men hvis man setter litt flere skruer, f.eks. 5 per langside, så forsvinner problemet, i alle fall tilsynelatende.

Her er noen bilder fra hvor langt vi har kommet:

y4R1Vev.jpg
http://i.imgur.com/y4R1Vev.jpg

sKyqS2U.jpg
http://i.imgur.com/sKyqS2U.jpg

t6qwlDj.jpg
http://i.imgur.com/t6qwlDj.jpg

Så har vi problemområdet der vi selvsagt traff på en skjøt!

f8pv4F8.jpg
http://i.imgur.com/f8pv4F8.jpg

lWPYuNo.jpg
http://i.imgur.com/lWPYuNo.jpg

Første tanken var å helt hoppe over å sette skruer der siden det uansett vil være bak kjøleskapet, men man vet aldri hva man finner på i fremtiden, så jeg satte 30 mm skruer der. Dette betyr at de stikker ut ca 8 mm på baksiden. På baksiden er det VP-rør som har litt rom til å bevege seg, bortsett fra øverst (der jeg nå ser at jeg også har satt skrue) og nederst.

Det er selvsagt en risiko for at noen skruer har trengt inn i røret, men forhåpningen er at de ikke har skadet noen ledninger. Er det slik at noen skruer har trengt inn i VP-rørene, vil det selvsagt være risiko for at nylagt ledning blir skadet.

Alternativene er:

A. La det være som det er og håpe man har hatt flaks
B. Dra ut skruene og la det være som det er
C. Ta ned platene, sette en plate i midten av skjøten og skjære til 2 biter for å sette på siden. Risikoen er stor for at skjøtene med OSB også blir like, men hvis man måler nøye kan man muligens få litt forskyvning på det uansett.
D. Leite etter 20 mm gipsskruer, men det virker veldig vanskelig å finne?

Må jo si at elektrikerne ikke har vært så snille når de har lagt opp strømmen, de ser ut til å ha trukket den rundt kvartalet der IKEAs skinne for kjøkkenet skal settes senere.

Sist redigert:
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Kjøpte en T-vinkel på Jula, pleier å ha som regel å unngå Julas egne hitte-på merker men her var jeg dum nok til å kjøpe uansett. Det var denne jeg kjøpte: http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ment/matverktyg/vinkelmatare/t-vinkel-159012/

Vi har brukt den når vi satte opp OSB og funderte ikke så mye på det men nå når jeg kontrollerte den i forbindelse med gipsen så er den helt ute og sykler!? Legger man til det lille 25 cm hultafors vinkelhaken så ser man allerede der at den er off med 0,5 cm hvilket i sluttenden kan utgjøre en hel del. Den drar helt klart tilbake og så ser man til å kjøpe merke måleinstrumenter i fremtiden selv om de koster en god del mer.

Fra Norgips side.
Diagram over skruveavstand fra skivekant, med mål på minimumsavstand for skruvene og tabell for skruemengde per lengde på vegger og tak.

Polos skrev:
Hvordan sparkler du da?
Sparkle, hva er det? Jeg bruker gjengestengene til å henge bilder på;)

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Vi har diskutert og kommet frem til at vi tar bort skruvene igjen og så lar vi det være som det er. Det sitter uansett en kontakt for kjøleskapet rett over, så denne skjøten vil alltid være dekket. Det er dermed ingen grunn til å legge masse arbeid i det nå for å få en perfekt skjøt.

Så kompletterer vi så det er ca 20 cm mellom hver skrue.

Spørsmålet er hvor man kjøper akustisk fugemasse som instruksjonene sier at man skal sette mellom vegger og tak? Mistenker at det ikke fungerer med latex eller tec7?

Du må skruve tettere så det blir mindre trykk på hver skruehode. Ellers er det risiko for at skruehodene går gjennom og hele platen faller ned etter en tid. Det er jo bare litt papir som holder den på plass.

snowjim skrev:
Jeg har satt ganske få skruer i gipsen, kanskje 5 stk langs langsidene, hvorfor skulle jeg trenge flere?
Nå er det ikke som å henge opp et bilde eller en hylle, når du skruer fast gipsplater. Skruene skal holde platen på plass ved ulike temperaturer og fuktighet. Det er dumt å være så gjerrig med skruene som du nå har vært. Gjør om, gjør riktig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.