Pussede vegger må behandles for å ikke suge opp for mye lim (patenteres) når man skal tapetsere. Hvis pussen er glatt, trenger man nok ikke bredsparkle. Når det gjelder armering av lecamurer eller ikke bør man følge produsentens anvisninger. De kan variere noe. Hvis den eksisterende teglsteinsmuren er en normal helstensvegg, er dens tykkelse ca. 25 cm. Det fantes imidlertid mye tegl før i varierende størrelser, så man må kontrollere dette. Hvis teglsteinsmuren er 25 cm, bør du velge 20 cm leca for å få plass til puss på utsiden. U-blokk med inngjutte beslag er en utmerket løsning. En dør montert i en pusset vegg trenger ingen foringer. Bare dekkister som spikres i karmen. Karmen festes direkte i murveggen.

Før patenterte man puss med mager linoljefarge. Jeg vet ikke om det finnes andre alternativer.

Ok hva er passende beslag å støpe inn i u-blokk har sett rundt men er ikke vant til å støpe inn ting så hva skal man velge?

Det finnes mange forskjellige beslag man kan støpe inn. Man kan også ta bolter med den åpne enden oppover. Man må da bore hull i hammarbandet for bolten og deretter feste hammarbandet med skive og mutter. En god metode som dog krever en viss presisjon. Enklest er å støpe inn myke stålbånd som man deretter bøyer om og fester i hammarbandet. Bruk fantasien.

Hvordan er arbeidsprosessen på skive mutter bolt. Støper inn boltene først antar jeg og så kommer det krevende å bore hull på de riktige stedene og løfte på hele bjelkelaget på en gang ..?

Trenger bjelkelaget å dekke hele murens bredde eller holder det med f.eks. 145mm regel?

Hva med en kombinasjon av spikerplugg, hullbånd støpt inn i lecas horisontalfuge og bolter med skive og mutter. Tetthet på innfestningene?

Må alle metalldeler og skruer være for utendørs bruk?

Helt ærlig, hvilken innfesting ville du valgt? Jeg gikk glipp av styrkelærene på skolen. Tenk først og fremst styrke, ikke økonomi i dette tilfellet :)

Hammarbåndet trenger ikke dekke murens bredde. Det er nok med 95 mm. Det er bare en opplegg for takstolen. Vanskeligheten med nedstøpte fester er å finne en enkel arbeidsmetode. Nedstøpte bolter er bra dels fordi de er sterke dels fordi man relativt enkelt kan bestemme hulltaking for dem i hammarbåndene. Spikerplugg synes jeg man må regne på. Strekkfastheten er nok ikke den beste. Hullbånd i horisontalskjøter kan bli litt søpplete. Andre nedstøpte jern kan bli besværlige om man bommer litt. Jeg tror det holder med galvade beslag.

Hva tror du om å vende boltene opp og ned og så klippe en firkantet metallplate med hull i slik at bolten får bedre feste i betongen?

Innetaket tenker jeg enkel tynn furupanel som jeg hvitlaserer. Holder det å spikre den rett i takstolenes hanebjelke altså cc 120? Skal det være duk/plast eller noe mellom takinnerpanelet og isolasjonen?

Hvis man absolutt vil, går det an å feste bord på innsiden av lecablokkene med lettbetongskruer som "lekter" og deretter feste gipsplater hvis man absolutt vil, f.eks. på soverommet. Trenger fortsatt lecablokkene å pusses da, eller kan jeg stifte vindsperre på bordene?

Når jeg snakker om inngjutne bolter mener jeg at hodet på bolten skal være inngjutt. Plåtbiten med hull er sikkert bra. c/c 120 cm er litt glissent for tynn furupanel. Man må nok tenke seg en ekstra regel midt imellom i så fall. Alltid vindtetting over panelet. Bruker man mineralull som isolering kan en dampsperre erstatte vindtettingen. Jeg anbefaler dog cellulosefibre som isolering, i så fall med vindtetting men ingen dampsperre. Med dagens store isolasjonstykkelser blir det ofte kaldt og fuktig på loftet. Cellulosen er mye bedre på å ta opp fukt enn mineralull. Det går bra å sette gips på spikregler på en lecamur. Vindtetting erstatter da puss.

Forstod at hodet skal støpes inn. Hullbånd i horisontalfogene burde dog bli mer eller mindre like sterkt som bolter? Dessuten kommer hullbåndene lenger ned i selve muren. Men disse hullbåndene må altså være galvanisert?

Ok hva synes du om denne løsningen:

Murt leca i innerveggen som grenser til ytterveggene. Disse utstyres med bredder + gips på de vegger som ikke skal flislegges. (soverommet) De vegger som flislegges pusses på lecaen (lange veggen baderom, lange veggen vaskerom/gang).

Innervegger mellom soverom og baderom samt mellom baderom og vaskerom/reol bygges med 95mm stendere og gipses.

I vaskerom/gang skal det finnes vaskemaskin og tørketrommel. Ville du montert sluk her eller bare vært fornøyd med et 50 mm avløpsrør til vaskemaskinen?

Du spurte hva jeg syntes, og da svarte jeg at bolter blir penere enn hullbånd. Med tanke på styrken er det nok det samme. Din løsning er ok med tillegg av at det skal være vindtetting innenfor gipsen på ytterveggene. Det holder med 70 mm stendere i innerveggene hvis de ikke skal utsettes for større belastning. Hvis mulig bør man alltid ha sluk i vaskerommet. Alle vaskemaskiner kan trenge å tømmes manuelt en gang iblant. Slitsomt uten sluk.

Er lettbetongskrue den enkleste måten å feste planker i leca?

Begynner å haste med å bestille takstolene.

Hva tror du om tassalternativ 3?

Jeg tenker at tassalternativ 1 kan se rart ut på et tak med så mye helling som 45 grader?

Hvis jeg velger tassalternativ 1 må jeg vel kunne slå på en bjelke selv om jeg vil bygge inn takfoten senere?

Når det gjelder innfestinger i lecablokk, sjekk med produsentenes hjemmesider. Lecablokk er ikke et entydig definert produkt. Alle fotalternativene er ok unntatt nr 2. Klart man kan feste en regel senere ved alternativ 1.

Før jeg bestiller, hva menes egentlig med lengde og bredde?

Takstolens spesifikasjonsside med skjema for lengde, bredde og spennvidde. Skisse av fagverk med målene S1, S2, S3 og SPV.

Jeg tror at lengde betyr huskroppens lengde, dvs antall takstoler og bredde huskroppens bredde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.