ok men det går å mure leca-stenen etter tak også?

Hvor lenge må man vente før man kan flislegge på pussen eller lecan?

Finnes det fordeler og ulemper med å rulle tetningssjikt på lecaen eller pussen?

"ok men det går an å mure leca-steinen etter tak også?" Svar: Sikkert, men det siste skiftet tar nok litt lengre tid. Man må jo ha plass for stillaset også.
"Hvor lenge må man vente før man kan flislegge på pussen eller lecan?" Svar: Det kommer nok an på hvilke produkter man har brukt. Vanskelig å gi noe generelt svar på dette.
"Finnes det fordeler og ulemper ved å rulle tettesjikt på lecan eller pussen?" Svar: Også produktavhengig. Vanskelig å gi noe generelt svar på dette.

Ok men det er egentlig ingen grunn til vanntett sjikt på lecaen eller?

Bak et kjede bør man alltid ha tettsjikt, men disse produktene ser forskjellige ut avhengig av veggtype.

Jeg ser for meg en rullbar tetningsmembran. Er dette anvendbart direkte på leca eller bør man pusse likevel?

Jeg vet ikke. Du får sjekke produktbeskrivelsen.

Knasete spørsmål kanskje, men kan man ha malte pussete vegger i et soverom uten tapet?

Kan disse males med plastmaling eller kreves diffusjonsåpen maling?

Lecaveggene kommer jo til å bli nødt til å møte skråtaket i takstolene. Den delen føles det ikke riktig som jeg forstår. Hvordan skal jeg tenke her?

Er det ikke da lettere å mure lecablokkene når i det minste takstolene er på plass?

Selvfølgelig kan man male på puss. Det finnes flere muligheter, silikatmaling eller linoljemaling. Aldri plastmaling (akrylatmaling) på puss noensinne. Det rimelige er at leca går like høyt opp som teglet, men det er kanskje ikke tilstrekkelig? Du må lage en skalarett seksjonstegning slik at du vet hvordan takstolene skal se ut. Jeg kan ikke vurdere dette uten tegning.

Nå ble det vanskelig tegninger er ikke helt min greie. Hva menes med seksjonstegning?

Men høystolpen vil møte lecaveggen og teglsteinen. Kan man tenke seg å mure leca opp mellom takstolene og droppe hammerbånd her bare kjøre hammerbånd på teglsteinen i ytterveggen?

En tanke som kom er.. Kan jeg mure leca oppe på eksisterende tegelytterveggen for å heve denne til "normal" vegghøyde noe så slipper jeg dessuten skråtak/vegg og innfestningsproblemene med vinkler og hanebjelken kan da i stedet hvile på hammarbandet og festes med 90* vinkeljern?

En seksjonstegning er en gjennomskjæring på langs eller tvers av en bygning med hjelp til å kontrollere forskjellige mål. Her er det en tverrsnitt jeg tenker at du må lage. Ditt snakk om skråtak gjorde meg tvilsom, men så har du jo forklart hvordan det henger sammen. Jeg synes absolutt du skal heve opp teglmuren så det blir full takhøyde hele veien. Ta da hensyn til det høyere gulvnivået som blir resultatet av påstøpingen. Minst 230 cm bør det være. Man kan sikkert bruke lecablokk for å heve teglmuren. Mure da leca litt inntrukket fra teglveggen så det finnes plass for puss på utsiden.

Okei!

Hva bør jeg tenke på ved skjøten murstein til leca. Denne innfestingen burde være kritisk for vindkapasiteten for taket?

Ser hvordan man har gjort innfesting av takstolens hanebjelke her. Hvordan er egentlig bistålet festet? Hvordan ville du gjort i mitt tilfelle. Ønsker virkelig at det skal bli holdbart koste hva det koste vil, vil ha både bukseseler og belte.

Illustrasjon av infesting av takstol i murverk, med detaljer om forankring av stålarmering og betongblokkstruktur for vindkapasitet.

Bistålet er sikkert murt inn i en horisontal fuge. For å se hva fugen mellom den eksisterende teglsteinen og påmurt leca tåler med tanke på løftekrefter, må man nok sjekke med produsenten av fugemørtelen. Sjekk for eksempel www.weber.se og se om du kan finne noen du kan ringe. Siden man bruker samme type murmørtel til tegl og leca, burde det ikke kreves noen ekstra tiltak.

Ok dette begynner å klarne.

66cm ca trengs nåværende tegl heves.

Enklest mulige takstol for 4,4m spennvidde ekskl. takutstikk? Hvordan bygges det enkleste takutstikket?

Ville du murt hele ytterveggsgavlen i Leca opp i mønet eller ville du som i dag la øvre del av gavlen dekkes av trepanel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.