Blir steinullplater eller ruller. Fortsatt avgrensning eller kan de bare ligge løst?

All isolasjon må vindsikres ytterst...cellulose og steinull er bra i takutstikk, men da som brannsikring...
svenske takutstikk er en omdiskutert sak når det gjelder brannsikring???

Er vindvev nok som vindbeskyttelse?

nja har ikke så mye erfaring med vindvev...men det burde fungere men jeg hadde brannsikret takfoten med tynn plate rockwool og spesiell maling med brannsikring!

Tenkte å ha isolasjonen nedenfor. Deretter skal jeg ha rupanel over for å kunne bruke kaldloftet som litt lager.

Holder det med vindduk mellom takstolene der isolasjonen slutter i fasadelivet mener dere andre, eller bør jeg ha masonitt? Planke? Eller lignende for å holde isolasjonen på plass?

Rupanelen holder jo isolasjonen på plass "ovenfra"...

http://www.rockwool.se/produkter/u/2011.product/1732/byggisolering/flexibatts

Brannsikring er viktig, men i ditt tilfelle med murt yttervegger virker det ikke som prioritet én. Med mindre du planlegger å anordne en grillplass rett utenfor... Mineralullsplater kan beskyttes med vindtettingsduk. Hvis man har en treramme som man kan trykke isolasjonen mot, letter det monteringen. Deretter bør man ha alle forekommende kryp (insekter, mus mm) i tankene.

• Liker
byggarätt
  • Laddar…
Vi har jo tidligere diskutert å ikke ha takfotventilasjon. Betyr det at jeg kan stifte vindtettingsduk som vindbeskyttelse for isolasjonen og montere bordene nedenfra på takutstikket uten 1 cm spalte og i stedet montere de tett inntil hverandre?

Tidligere gjaldt det at man alltid skulle ha takfotsventilasjon. Dagens store isolasjonsmengder i loftsbjelkelaget, kanskje 50 cm, har ført til at man har revurdert denne regelen fordi loftet blir kaldere og takfotsventilasjonen bidrar til nedkjølingen (og dermed høyere relativ luftfuktighet). Isolasjon i takfotsboksen mangler dog poeng og koster bare penger unødvendig. Om isolasjonen knytter seg til yttertaket (og dermed stenger av takfotsventilasjonen) bør takfotsboksen ventileres, helst på den måten jeg tidligere har antydet.

Ok da er jeg med!
Kommer sikkert tilbake under byggeprosessen ;)

Forresten stiftet jeg byggplast på toppen av fasaden for å hindre regnvann ned i isolasjonen i veggen når ikke taket var montert. Bør jeg fjerne plasten eller kan jeg la den sitte?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.