23.950 lest ·
189 svar
24k lest
189 svar
Regle innenfor gammelt "teglskall"
Ok takutstikk ut fra vegg er 300 mm passe for denne "mindre" bygningen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Absolutt!
Hvordan ordner jeg enklest med ventilasjon i rommet? Loft kan jo ha to gitter på gavlen. Loftgavelen isoleres ikke antar jeg? Bare kledningsbord? Vindsperre? Regelverk kledningsbordene direkte i takstolen bare?
Ventilasjon soverom til/fralufts ventil i veggen bare enklest?
Baderom avtrekksvifte eller bare veggventil?
Ventilasjon soverom til/fralufts ventil i veggen bare enklest?
Baderom avtrekksvifte eller bare veggventil?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Normalt ventilerer man et kaldt loft med gitter på hver gavl. Ettersom det er en vinkelbygg, er det jo bare en gavl. Hvordan ser det ut i hoveddelen? Det kalde loftets utførelse må tilpasses til isoleringsmengden i etasjeskillet. Litt isolasjon og vindtetting er ikke feil. Sånn ville man aldri gjort før, men da fyrte man også for kråkene. Du må komplettere takstolen i gavlen med spiler på c/c 600 mm, så du har noe å spikre i. Bevegelsesstyrt avtrekksvifte på badet + tilluftsventil i soverommet ville jeg satset på, forutsatt at luften kan passere under mellomliggende dører.
Ok reglene på gavlen fester man de utenpå takstolen eller må man felle de inn mellom hanebjelke og høgben?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er enklest å felle inn dem.
Blir nok til å heve vinduet i soverommet. Monteres vinduet i liv med utsiden puss på fasaden eller bedre ca 10 cm inntrukket?
Holder det å kle inntrukket på innsiden av sidene med vev + gips for å dekke mineralullen, eller må jeg mure med tegl eller leca i hulrommet der mineralullen er?
Holder det å kle inntrukket på innsiden av sidene med vev + gips for å dekke mineralullen, eller må jeg mure med tegl eller leca i hulrommet der mineralullen er?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hovedregelen er at vinduer skal monteres så nært fasadelivet som det er praktisk mulig bl.a. for å unngå vanninntrengning. I ditt tilfelle avhenger det litt av hvordan fasaden ser ut akkurat der du skal ha vinduer. Vinduets smygs innside kan dekkes med gips eller plankeforing eller pusses. Avhenger litt av hvordan veggens innside skal behandles. Skal du ha vindusbenk? og i så fall, i hvilket materiale?
Tenker meg trevindusbenk.
Skulle ønske å ha vinduet 10 cm inn fra fasaden for å gi vinduet litt ekstra beskyttelse.
Holder det altså med gips for å dekke mineralullen, jeg trenger ikke mure med leca eller murstein der for å dekke mineralullen?
Skulle ønske å ha vinduet 10 cm inn fra fasaden for å gi vinduet litt ekstra beskyttelse.
Holder det altså med gips for å dekke mineralullen, jeg trenger ikke mure med leca eller murstein der for å dekke mineralullen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg synes at 10 cm innrykk er altfor mye. Det skaper mer problemer enn det løser. I teglvegger før satte man vinduet en kvart stein inn, dvs ca 6 cm. Det er viktig å tette fugene mellom karm og veggåpning samt ha et ordentlig beslag nederst. Mineralullen i veggen trenger ikke dekkes med leca eller tegl.
Tenker at man pusser opp mot vinduets karm på utsiden typ?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
OK med puss. Dyptliggende vinduer har ingen tradisjon i Sverige. Det ser bare merkelig ut, bortsett fra det jeg har sagt om fuktproblemer. En annen situasjon i Sør-Europa med mye sol osv.
Ok er 6cm inn best eller kant i kan med putsen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det avhenger litt av hvordan overgangen mellom fasadeliv og vindusnisje ser ut utenfra. Er det en ny åpning som du må ta opp i teglveggen så sett inn vinduet i liv.
Hvordan gjør man på utsiden fôr? Man bør vel dekke karmen på noe vis?