Regn med at hver lecaskift bygger 20 cm i høyden. Resterende høyde dekkes med dobbelt hammarband. Passende utførelse av takstolen avhenger av takvinkelen. Unngå takvinkler under 27 °. Jo høyere desto bedre. Det kan være hensiktsmessig å ha samme takvinkel som på resten av huset. En W-takstol (fagverksløsning) for den aktuelle spennvidden og takvinkel 27° krever 45x145 mm C24 til høyben og hanebjelke og 45x120 mm C24 til andre deler. www.traguiden.se har eksempler på løsninger. Avhengig av hvor mye isolasjon du ønsker i loftsbjelkelaget kan det være passende med høyere dimensjon på hanebjelken. La høybena stikke ut minst 30 cm utenfor fasadelivet og fest en langsgående planke på høybenenes ender. Yttertakpanelet skal stikke ut en tommestocks bredde utenfor denne planken. Tett deretter mellom takstolene over lecasteinen med k-finer eller rupanel. Lag ingen ventilasjonsåpning ved takfoten. Det fungerer ikke med dagens isolasjonstykkelser. Det er enklest å sette trekledning på gavlspissen. Hvilket som er penest må man nok være på stedet for å kunne avgjøre.
Vurderer tassalternativ 4 på dette bildet for da har jeg litt å gå på når det gjelder hvor veggene eksakt havner? Og prefab fagverkstakstoler?
Hvilket tassalternativ er enklest?
Hva betyr målene i tilbudet som er innringet i rødt?
Hva blir S1 og S3 i mitt tilfelle teglveggens bredde? Eller tegl yttervegg + leca innvendig veggs bredde?
Alltid bra med prefab takstoler om man har riktige mål og andre forutsetninger. Ved tassalternativ 4 blir det en boks. Man må passe på at det ikke blir et samlingssted for veps mm. S1 og S2 tolker jeg som bedden på hammarbåndene. Vinkel 1 og vinkel 2 er takhellingen for respektive side. (Skal alltid være lik, men en produsent skal naturligvis være forberedt på avvikende mål.) H er høyden som man kan angi i stedet for vinklene. C er senteravstanden mellom takstolene. Bør være 1200 mm.
Synes det er helt riktig med å mure med lettklinker innenfor tegl.
Jeg har gjort det samme i et baderom. Der murte jeg med 15 cm brede blokker med en luftspalte på ca. 3 cm og fylte den med lettklinkerkulo, en løsning som vil holde i mange år. Deretter finpusset jeg overflaten med c-mørtel (murte med b-mørtel) og deretter rullet tettesjikt og så fliser.
Tips, i luftspalten er det utmerket å trekke slange for elektrisiteten. Da slipper man å frese spor etterpå.
Det beste er også å la alt være ferdig murt i ca. 2-3 måneder og så etter det pusse. Pusser man for tidlig, øker risikoen for sprekker i pussingen.
Sender med et bilde av stuen som jeg gjorde det samme med, men med 9 cm blokker.
Når jeg raskt regner, får jeg at takvinkelen nå er 45 grader, kan det stemme?
Finnes det noen retningslinjer om hvilken takvinkel jeg bør ha?
Hvis jeg velger Tassalternativ 1, kan mål A være hele regelens bredde, eller hvorfor er det tegnet en linje for å "skjære av" regelen? Er det noe å vinne på dette?
Er det svært viktig når jeg bestiller prefab takstol at alle mål er nøyaktige på millimeteren, for eksempel spennvidden, eller er det bedre å legge til noen ekstra centimeter så jeg har litt å gå på?
Du snakket tidligere om en planke mellom takstolene for å dekke hullet over lecan, kan denne bare spikres i hammarbandet da? Eller mente du å dekke inn høybena i takutspringet nedenfra?
S1 og S2 er altså ikke summen av innervegg + yttervegg? Blir det ikke mest stabilt å feste hanebjelken med vinkeljern i både hammarband på yttervegg og i hammarband på innervegg?
Andreas isoleringsløsning med lettklinkerkuler, hvordan er den sammenlignet med mine 10 cm mineralull? Er 10 cm celleplast et bedre alternativ? Har tilgang til celleplast i uvanlige mål, så det blir jo en del skjøter, men kanskje likevel et godt alternativ?
Er elinstallasjoner i isoleringen mellom veggene ok?
Går det an å bygge en egen lecabjelke å legge over et vindu på 100 cm? Lecabjelker virker dyre.
Mange spørsmål, men utrolig takknemlig for engasjementet her!
Om nåværende takvinkel er 45°, så behold den! Det er en perfekt takvinkel med lang tradisjon. Belastningen på taket blir mye lavere. Ved tassalternativ 1 pleier man å tynne av høybenet for å få et mer elegant inntrykk. Ikke nødvendig, men vanlig. Siden dine yttervegger sannsynligvis ikke er helt parallelle, bør du ta utgangspunkt i det største bredemålet. Du må lage åpningen over lecan og mellom takstolene tett slik at ikke fugler og andre kan komme inn der. Dette kan gjøres på mange forskjellige måter. Takstolfabrikanten vil vite bjelkelagets (=hammarbandets) bredde og den frie spennvidden for å kunne beregne takstolens dimensjoner. Ingenting hindrer at du også fester takstolen i et andre hammarband på lecaveggen. Jeg tror at leca-kuler er som leca-blokker når det gjelder isolasjon. Du trenger dobbel bredde sammenlignet med mineralull. Det går bra med isopor, men mineralull tilpasser seg bedre til utstående brukrester osv. Når det gjelder el-kanaler i mellomrommet, er det en viss kondensrisiko hvis de ligger for langt ut i veggen. Jeg ville sjekket med en erfaren elektriker. Selvfølgelig kan man bygge en egen lecabjelke hvis man armerer den og fester den riktig. Det finnes nok beskrivelser på nettet.
Ok hva ville du si er standardmål A for potealternativ 1?
Hvis jeg fester takstol i både inner- og yttervegg, blir til sammen bjelkelaget 50cm? Eller skal jeg bare oppgi ytterveggens bjelkelag til takstolprodusenten? Er det unødvendig å feste i begge veggene? Det føles jo mer robust, eller?
Har fått tak i spikerplugg til god pris, fungerer disse også i leca?
Ok, det er vanskelig å finne ut av det bredeste målet siden jeg ikke vil rive taket før jeg har de nye takstolene, lang leveringstid osv. Er det noen risiko ved å legge til 5cm på målet jeg har ved gavlen, slik at jeg har litt å gå på og ikke har en for kort takstol?
Kan man mure inn 16mm flex/vp rør i den horisontale fugen på leca?
A bør ikke være mindre enn 7-8 cm. Man bør kunne feste en takfotplate der. Til produsenten skal du oppgi målet til ytterveggen, men det er absolutt ikke feil å feste i begge. Spikerplugg fungerer i leca, men du må sjekke med produsenten hvilken last de tåler i drageretningen. Du kan vel måle rommets største bredde innenfra. Lån en lasermåler hvis du ikke allerede eier en. Litt margin må du ha på bredde målet. Den horisontale fugen i lecaveggen skal presses sammen til ca 10 mm. Visse typer leca stein har kanskje spor som rekker. Ellers er det lett å frese spor i lecaveggens utside.
Så på et hus der man har felt ned takstolene i den murte veggen i stedet for å legge hammerbånd, hva er egentlig best/enklest? Hvordan skjer i disse tilfellene selve innfestingen?
Du skrev å droppe ventilasjon ved takfot. Mener du å droppe masonitt o.l. så ingen luft kommer inn mellom isolasjon og underlagspanel? Jeg bør vel ventilere kaldloftet i mønet med typ to ventilasjonsgitter?
Litt mer arbeid å måle innvendig da det faktisk er innervegger med stendere + gips nå som er i meget dårlig forfatning. Derfor er det vanskelig å komme til for å måle. Er det bedre å legge til 10 cm ekstra på takstolene?
Første takstol på gavlen, hvordan monteres denne kant i kant med pussen eller innenfor så man får plass til bindingsverk for ytterpanel o.l.? Finnes det noen standard?
Tenker over innvendig overflate i soverommet som vil ha 3 vegger i leca, bare pusse og male disse? Samt innerveggen som vil være gips... En fondvegg med trepanel kanskje?
Vil ha det noenlunde enkelt og økonomisk.
Samme bekymring i gang/vaskerom, en vegg i leca og to innervegger i gips. Synes du jeg skal kalke vaskerommet også til tross for at det også blir en gjennomgang ned mot soverommet?
Går det ellers an å mure innerveggene i 9 cm leca og droppe treinnvendige vegger helt og holdent? Føler det er litt kronglete å dra ned strømmen i lecaveggene, men betydelig enklere å trekke mesteparten av strømmen i de regelede innerveggene...?
Hammarband synes jeg gir litt mer orden og reda. Takfotventilasjon har med dagens store isolasjonsmengder vist seg å skape mer problemer enn den løser. Bruk bare gitter i gavlene. Tidligere byggemetoder har fungert kun takket være en betydelig varmetap til kaldloftet. Jeg innser at det er vanskelig å måle husbredden på en nøyaktig måte. 10 cm synes jeg er litt overdrevet. Forsøk å skape to parallelle linjer som tangerer ytterveggene og legg på 5 cm. Den første takstolen bør monteres kant i kant med pussen slik at gavlspissenes panel havner utenfor fasadelivet. Når det gjelder overflater er det mye å ta hensyn til. En aspekt gjelder romakustikken. Malt puss demper lyd på en god måte. Kan ellers bli et problem med små rom med harde overflater. Jeg synes man skal strebe etter overflater som holder seg over tid. Jeg synes det er en god idé med innervegger også i leca. Å frese inn elkabler i leca er enkelt.
Krever alle lecaveggene armering eller holder det med armering i 60cm laget på ytterveggene? Innsiden leca som pusses fungerer finja pussmørtel c uten nett o.s.v.?
Er det best å mure med 25 eller 20 cm leca over teglet?
Hvis jeg kjøper U-blokker og legger som øverste lag, kan jeg da støpe inn en form for beslag for å få innfestingen av hammarband til å gjenges med f.eks mutter?
Hvordan pleier man å gjøre med f.eks listverk o.l. rundt en innerdør montert i leca på pusset vegg? Monterer man trelekter mot lecaen som man deretter skrur karmen i, eller monterer man innerdøren direkte i lecaen?
Er det best å mure med 25 eller 20cm leca over teglet?
Om jeg kjøper U-blokk og legger som øverste lag kan jeg da støpe inn noen form av beslag for å få festingen av hammarband til å gjenges med f.eks mutter?
Hvordan pleier man å gjøre med f.eks belegg mm. rundt en innerdør montert i leca på pusset vegg? Monterer man trelister mot lecaen som man deretter skrur karmen i eller monterer man innerdøren direkte i lecaen?
Hvilken størrelse på blokkene du skal ha får noen andre svare på. Jeg hadde gått for 20cm.
Fordelen med u-blokk er at det ikke er noen problemer med å feste hammarbandene, så ja du kan støpe inn fester der.
Jeg pleier bare å nette puss som kommer til å bli utsatt for vær og vind. Altså ikke innendørs.
Jeg hadde ikke bredsparklet lecaen på innsiden, mest fordi jeg ikke får det jevnt og fint, synes det er lettere å sette opp lister på veggen som bestemmer tykkelsen på pussingen og dra av med en rettholt eller lignende.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.