Har et gammelt uisolert uthus som jeg gjerne vil gjøre beboelig.
Veggene består av en eller annen slags pusset tegl som er i helt ok stand.
Jeg tenkte å holde ca. 30 cm "luftspalte" (hadde uansett bare blitt skråtak her) og deretter bygge en treregelkonstruksjon med asfaboard eller vindsperre - isolering - aldringsbestandig plast - gips inni teglskallet.
Har jeg gått glipp av noe?
Finnes en ganske tynn betongplate. Kan jeg bare legge celleplast og deretter fylle på med mer betong, veggene danner jo en "form".
Skal jeg i så fall fylle opp med celleplast og betong også i "30 cm luftspalten" eller skal jeg lage en ny trekonstruksjon og bare støpe langs med innerveggene?
Finnes det noen spesiell grunn til at du vil støpe et nytt betonggulv oppå isolasjonen? En enkel løsning er ellers å legge en ventilerende plastmatte type platon på den gamle platen, deretter celleplast, og så gulvspon flytende oppå det.
Ikke helt luftspalten kommer være mer eller mindre 60 cm på enkelte steder så da må jeg få cellplasten til å stå akkurat der jeg vil ha den uten å ha montert innerveggen ...
For å kunne kommentere ideene kreves mer informasjon. Hvor stort er huset i plan og i høyde? Er det en hel- eller halvstens murvegg som er yttervegg? Hva menes med uttrykket "luftspalt 30 cm". 30 cm er jo et sjakt! Vil du bygge et hus inne i huset? Prinsippielt går det kjempebra å støpe en ny plate oppå den gamle med isopor imellom og som kantisolering. Men det blir tykt, 30 cm. Det beste er å lage en diffusjonsåpen innervegg med cellulose som isolasjon og uten plastfolie.
Betong er ekstremt kuldeledende, derfor trengs det en kanisolasjon, minst like bred som isolasjonen under er tykk. Men du har jo godt om plass. En diffusjonsåpen vegg begrenses av vindtetninger (finnes i mange varianter) på inner- og yttersiden. Man skal ikke bruke plastfolie. Isolasjonsmaterialet skal være naturlig hygroskopisk, dvs ikke stein- eller glassull. Jeg er litt usikker på teglveggen. Selvbærende yttervegger pleier å være helstein (25 cm tykke), dvs noen stener ligger på tvers og binder sammen. Halvsteinsvegger (12 cm tykke) pleier å bli festet til en reisverksvegg innenfor. Men huset er kanskje veldig gammelt? U-verdien på tegl er omtrent en tidel av mineralull, så en helsteinsvegg tilsvarer ca. 25 mm mineralull. Men det har andre gode egenskaper.
Skal huset være oppvarmet året rundt (ca. 20C) så er det passende med fuktsperre. Blir veggen tynn og moderat isolert (ca. 10 cm glass-/steinull) så kan fuktsperren eventuelt byttes mot dampbrems. Alt avhenger av hvor mye fukt som vil tilføres luften, altså om det konstant vil være mange personer (eller dyr) inne og/eller om det blir et mye brukt bad, vaskerom eller kjøkken med matlaging.
Du overdriver ikke kuldebroen.
Du får presse inn så mye isolasjon som du får plass til.
Det viktigste er å bryte kuldebroen. Hvis det gjøres med 5 cm isopor så gjør det stor forskjell. Større forskjell enn mellom 5 henholdsvis 30 cm tør jeg påstå.
Behovet for fuktsperre er avhengig av valg av isolasjonsmateriale i veggen. Fuktsperrer ble innført på begynnelsen av 60-tallet da man merket at mineralullen mistet isolasjonsevnen på grunn av kondensert fukt. Bruker man cellulosefibre som isolasjonsmateriale skal man ikke ha fuktsperre. Ytterveggen er en gammel diffusjonsåpen teglvegg. Den liker ikke å få en ny diffusjonstett vegg innenfor! En helstens teglvegg er et fantastisk varmemagasin som kommer til å gi solinnstrålingen en ønsket tidsforsinkelse. Dagens sol gir varme om natten og omvendt. Standardløsningen når det gjelder kantisolasjon av betong er en 29 cm bred lecastein, som har halve U-verdien sammenlignet med EPS eller mineralull. Jeg synes løsningen med teglknus burde kunne fungere.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.