Du mener altså. Utenfra sett teglvegg - luftspalte 3cm - eventuelt masonit - 145mm lekter +145mm isolering - vindsperre - gips

Hva mener du med fuktisoleres på badet her erstattes i så fall vindsperren med dampsperre plast? Eller mener du membran som fuktisolering?

Hva mener du med pappremsor forresten?

"Du mener altså. Utenfra sett murvegg - luftspalte 3cm - eventuelt masonitt - 145mm stendere +145mm isolasjon - vindsperre - gips". Ja.
"Hva mener du med fuktisoleres på badet her erstattes i så fall vindsperren av dampsperre plast? Eller mener du tettsjikt som fuktisolering?". Jeg mener at i tilfelle du bygger en lettvegg på badet, trengs ingen vindsperre bak tettsjiktet, men det gjør ingenting om den er der. Bruk ingen dampsperre. Med papirremser mener jeg remser av for eksempel vindsperre som hjelper til med å holde isolasjonen på plass. Men er man nøye trengs de ikke.

Ok om jeg vil ha OSB eller byggplyfa setter jeg dette direkte bak gipsen? Fortsatt med diffusionsåpen vindsperre bak?

Ok antar at jeg bør ventilere luftspalten hvordan gjør dette mest hensiktsmessig?

Luftspalten bør ventileres mot det fri gjennom nettingdekkede hull øverst og nederst med noen meters avstand. Finn et hus med fasadtegl og studer hvordan det ser ut på nært hold. Hvordan man lager hullene må vurderes på stedet. En innervegg med isolasjon og murstein, f.eks. leca, trenger verken luftspalte eller ventilasjon.

Ok jeg kanskje må ombestemme meg og tross alt mure vegger i leca ifølge grått på bildet. Blir det ok med trenaglede vegger ifølge røde linjer altså "indre-indre"-veggene?

Ulempen med leca er at tykkelsen på veggen bør økes. Hva anses som minste tykkelse for å oppnå en ok isolasjon?

Plantegning viser layout med soverom, bad og hall/vaskeområde, med rød markering av indre vegger.
Vil ikke stjele for mye gulvplass med veggene :(

De "røde" veggene kan gjerne være regelvegger av tre. Når man skal bedømme passende tykkelse på isolasjon og lecastein kan man regne med at leca har halve isolasjonsevnen (U-verdi) som mineralull. Teglveggen tilsvarer omtrent 2,5 cm mineralull. Ytterst handler det om hvor godt isolert rommet skal bli. Dessuten er det litt slitsomt å mure med altfor smale lecasteiner. Jeg tror de finnes fra 8 cm til 29 cm. Fra 15 cm tykkelse tror jeg det er OK for en amatørmurer. Hvis du velger 10 cm mineralull og 15 cm leca, vil hele veggen få en U-verdi som tilsvarer 2,5+10+7,5 = 20 cm. Noe som vel er OK i dette tilfellet. Nybyggingsstandard er ca 30 cm. Veggtykkelsen blir ca 50 cm.

Trenger lecablokken som skal flislegges også å pusses?

Egentlig ikke. Det avhenger av hvor godt du murer. De overflatene som ikke skal flislegges og som er yttervegger bør pusses for å gjøre dem tette.

Ok har noen østeuropeiske venner som er ganske flinke til å mure.

Leca i seg selv er altså ikke tett?

Dukker opp spørsmål om arbeidsprosessen.

Først skal alle takstoler m.m. rives.

Mure første rad leca- så støpe betongplaten i denne formen?

Mure lecaveggene før jeg monterer takstolene og undertaket eller etter?

15 cm isolering og 8 cm leca blir 2 cm smalere og får noe bedre U-verdi. Nei, leca er ikke tett særlig ikke fugene.

Helt riktig å bruke første raden med leca som støpeform for gulvet. Det blir jo svært mye enklere å mure lecasteinen hvis det ikke finnes noe tak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.