Hadde eventuelt tenkt meg denne:

http://www.gsbyggvaror.se/produkter/isolering/VaGGISOLERING_FLEXIBATTS.html

Jeg vet at løftekreftene i dette taket er store samt at bygningen ligger veldig vindutsatt.

Med stålbånd må jeg vel pusse utenpå? (Fasaden er allerede ferdigpusset og malt)

Holder virkelig spikplugg tilstrekkelig? Har du noen lenke til et passende produkt, hvor tett spikre? Dimensjonene?

Hvordan fester man takstolene i hammarbanden vinkelbeslag + ankarskrue?

Flexibatts platene virker helt OK. Spikerplugg er egentlig en skrue i en plugg. Sjekk www.fischersverige.se. Deres modell N10 tåler en trekkraft på 0,3 kN (altså ca 30 kg) i massiv tegl per spiker. Men de er ganske dyre. Stålbånd som festes på innsiden av teglmuren blir billigere. De skrånende delene av takstolen kalles høyben, den horisontale kalles hanebjelke. Hanebjelken kan med fordel byttes ut med et stag av stål. For å feste takstolen i hammerbåndet må man lage en knek, altså to regelbiter i rett vinkel som festes i høybenet. Tettere c/c mellom takstolene enn 1200 mm trengs ikke. Høyere takvinkel gir mindre dimensjoner.

Oppstod tanker om undertaket. Tenker meg råspont + papp.

Deretter takpanneplate. Må jeg lekte for takpanneplaten?

Eller kan man skru den direkte i råsponten gjennom pappen?

Velg 22-23 mm råspont samt papp med polyesterbase (mye mer holdbar) og klebekant, type YAP 2200. Selv synes jeg at taksteinimiterende plater er grusomt stygge. Velg såkalt pannplåt (flat plate med runde ganske tynne åser) i stedet. Mye penere. Kan dessuten skrus direkte på pappen. Ellers kreves bærelekter. Sjekk Plannjas hjemmeside www.plannja.se.

Resten av huset i vinkel har takpanneplater derfor blir det nok nødvendig å ha det her med. Hvilke dimensjoner på lekter og bærlekter?

Den logikken er jeg ikke enig i. Vinkelskjæringer i takpanneplater blir ikke vakre, og materialet er ikke særlig estetisk holdbart. Når det gjelder lækttverrsnitt, står alt man trenger å vite i monteringsanvisninger på Plannjas hjemmeside.

Et nytt spørsmål som har dukket opp er hvor viktig "vindbeskyttelse" er innenfor teglveggen. Hadde jo tenkt noen cm luftsperre, deretter asfaboard eller vindbeskyttelsespapp eller vindbeskyttelsesduk. Om ikke for vindbeskyttelse så må det vel finnes for å "holde" isolasjonen fra teglveggen?

Hvordan i all verden skal jeg klare å feste denne når jeg ikke kommer til?

Bygge hele innerveggen på bakken først og deretter velte den opp? Kan bli vanskelig siden det delvis blir skråtak med vinkler o.s.v.?

Har jeg gått glipp av noe?

Om man innenfor teglveggen bygger en murt vegg av f.eks. lecasten som man deretter pusser på innsiden så utgjør pussen vindsperre. Noe annet trengs ikke.

Og hvis jeg kjører på innervegg med trestendere?

Jeg synes trebjelker er en dårligere løsning fra flere synspunkter, selv om den kanskje føles enklere. Spesielt når du skal bruke hoveddelen av rommet som baderom. En vegg med bjelker innenfor en mur av helstein er alltid en risiko. Vindtettingen i dette tilfellet gjøres innenfor overflatelaget med enten en vindtett papir som AC 350 eller med en annen diffusjonsåpen vindtetting. Det finnes mange å velge mellom. Sjekk Parocs nettside. De veggene på badet som skal fuktsikres trenger ingen vindtetting.

De er litt endrede planer. Se bilde

Hvor koselig er det med pussede vegger i et soverom? Eller hvordan pleier man å gjøre det? Kan man f.eks. ha leca i bad og vask/hall deretter reglade innervegger i soverom?

På en reglade innervegg hvordan i all verden kommer man til å stifte på vindtapet/vev? Må man bygge innerveggen på bakken og deretter reise den opp?

Plantegning av et hus med soverom, bad og en hall med vaskemaskin.

Du er for ung! Fram til ca 1950 var pussede innervegger det vanligste materialet. Det går utmerket å tapetsere på puss. Selvfølgelig kan man ha lecastein på bad og vaskerom og skillevegger i soverommet. Vindtettingen skal ligge rett bak gipsplaten eller hva man vil ha for overflatesjikt.

Liker jo egentlig gammel stil...

Hmm i en regelkonstruksjon hvordan holder man isolasjonen på plass på riktig avstand med luftspalte mot teglet?

Skal ikke vindsperre komme først så reglar/isolering og så gips?

Hvis man er nøye når man setter opp reisverket og sørger for at senteravstanden mellom stenderne er 600 mm, blir åpningsmålet mellom stenderne 555 mm. Mineralullsplatene er 560 mm, de blir altså presset mellom stenderne og sitter normalt fast. Spesielt hvis man bruker steinull. Alternativet er å sette klosser på stenderne mot hvilke man kan feste f.eks. huntonittplater som man deretter kan presse isolasjonen mot. Men det blir en farlig saging. Man kan også prøve med pappstrimler. En yttervegg skal ha lufttetting på begge sider av isolasjonen. I ditt tilfelle kan man regne med at teglveggen er tett ettersom den er murt. Den indre tettingen skal ligge innenfor isolasjonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.